הפסקות מהשיעור: הצעה יעילה או תאורטית? . צילום: Fotolia

הפסקות מהשיעור: הצעה יעילה או תאורטית?

אנו יושבים בכיתה עמוסה, מעתיקים מהלוח ומקשיבים למורה, אך לא אחת נתקלים בקושי להתרכז במשך 45 דקות רצופות. המלצה שפרסם לאחרונה משרד החינוך, באה לפתור את המצוקה. עד כמה זה באמת יעזור בפועל? שירלי פנקר סבורה כי מדובר בתקווה לשינוי משמח

בכיתה אחת לעולם לא יהיו שני תלמידים שהם בדיוק אותו הדבר. לכל ילד יש אופי ושונות טבעית המייחדת אותו, ולכן כל אחד הוא בעל צרכים ספציפיים המתאימים לו. לדוגמה, לא כל הילדים מסוגלים לשבת בכיתה ולשמור על ריכוז במשך זמן ממושך של קרוב לשעה, משום שכל תלמיד בעל טווח קשב אחר.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לאחרונה, פרסם משרד החינוך המלצה חדשה למורים בבתי הספר היסודיים, אשר לפיה יש לתת לתלמידים הפוגה מהלימודים בכל פרק זמן שנקבע מראש. על פי ההמלצה, בתום 20 דקות מתחילת השיעור יש לעבור למשחק או להפעלה אומנותית, על מנת לייצר למידה חווייתית ויעילה ולהפיג מתחים בקרב הילדים. האגף לחינוך יסודי המליץ ליישם את שיטת ההפוגות במהלך שיעורים בעלי מסה לימודית גדולה כגון מתמטיקה, אנגלית, מדעים וחינוך לשוני. בהתאם להנחיות, על כל הפוגה להימשך בין שתיים לחמש דקות, לצורך התרעננות ומנוחה מחשבתית.

בעיניי, הפתרון שהוצע נכון, יעיל ומתחשב מצד משרד החינוך, שבתקופה האחרונה מרבה להראות נכונות, להיות קשוב לתלמידים, ומנסה להקשיב ולהיענות לכל צרכיהם, על מנת להפוך את תהליך הלמידה ליעיל ואפקטיבי, אך גם מהנה יותר בעבור התלמידים. אני מאמינה כי שילוב זמני הפוגה במהלך השיעור יאפשרו לתלמידים לחזור לשיעור ממוקדים ומפוקסים יותר, ובדרך זו המשך הלמידה יתייעל ויהפוך למשמעותי יותר.

"הפתרון שהוצע נכון" © shutterstock

אני מודעת לעובדה שעבור חלק מבתי הספר מדובר בהצעה מעולה באופן תיאורטי, אך לא באמת רעיון ישים שייצא לפועל; חלק ניכר מהתלמידים עלולים לפרש בצורה לא נכונה את נתינת ההפוגה במהלך השיעור ולחשוב שמדובר בזמן לפטפט עם חברים או לשלוף את הנייד מהתיק. אני בטוחה שהמצב עלול להיות כה מתסכל עבור המורים, שצריכים להשתלט על כיתה שלמה, ואף עלולים גם להפוך לחסרי אונים מול הילדים שעבורם המילה "הפוגה" מתקשרת לפייסבוק, אינסטגרם ושאר הרשתות החברתיות השונות.

אך למרות הכל, אני מאמינה כי זהו תפקידם של המורים להסביר לתלמידים כי מדובר בזמן מיוחד, בונוס "אקסטרה" הקיים אך ורק בשבילם, ונועד "לנקות את ראשם" כדי שיצליחו לחזור ממוקדים ומרוכזים יותר, ולכן עליהם לנצלו בחכמה וביעילות, ולא לבזבזו בפעולות חסרות ערך כמו שיטוט באפליקציות.

זהו מקומם של המורים להתערב ולקבוע האם ההצעה החדשה אכן מתאימה לכיתתם או לא. כל מורה מכיר היטב את התלמידים שבכיתתו, ועל כן על ההחלטה אם לתת הפוגה במהלך השיעור להיות אך ורק בידיהם של המורים.
אם מורה חושב שהפוגה במהלך השיעור תשיג את התוצאה ההפוכה מהמטרה האמיתית לה נועדה, ואף תפגע בריכוזם של תלמידיו, שבדרך כלל מצליחים להתרכז וללמוד במשך 45 דקות ברציפות, אז ייתכן שההצעה אינה מתאימה לכיתתו.

"ההצעה תסייע בהשגת המטרות השונות" © fotolia

אולם, אני מאמינה שאף על פי המקרים הללו, ישנם מקומות רבים בהם למהלך הפשוט הזה תהיינה השפעות חיוביות ומשמעותיות ביותר, הן מבחינת איכות הלמידה והספק החומר הנלמד והן מבחינת חווית הלמידה של הילדים בבית הספר. המהלך אף יסייע לחיזוק הקשר בין המורים לתלמידים, שכן במהלך ההפוגה הקצרה תהיה באפשרות המורים להביע את יצירתיותם ומקוריותם ולגוון בכל פעם במשחקים, הפעלות אמנותית או כל דבר אחר שיעלה בראשם, בהתאם לצרכי כיתתם כמובן, תוך הטמעת פרקטיות למידה שונות ומגוונות והקניית מיומנויות לימודיות נוספות.

ההצעה תסייע בהשגת המטרות השונות, בין היתר מטרת משרד החינוך לייעל את תהליך הלמידה בבתי הספר היסודיים, וגם את מטרת המורים - גיבוש הכיתה ויצירת קשר פתוח, אישי ואמין עם התלמידים. אולי כך, בתקווה, יהפוך יום הלימודים למשמעותי ומהנה יותר עבור הילדים, ולא כחובה או כברירת מחדל המעוררת אצל רובם סלידה מהמוסד החינוכי.

 

תגובות