עצור: הפרטת טסטים מורכבת לפניך. צילום: Fotolia

עצור: הפרטת טסטים מורכבת לפניך

עוד פחות מחודשיים עשויה לצאת דרך הפרטת הטסטים. אבל, האם מדובר בשינוי יעיל, שישפר את זמן ההמתנה שלנו לטסטים, או שמא במהלך העשוי לפגוע בנו? • טור דעה

אם אתם או חבריכם לומדים כרגע נהיגה, אתם בטח מכירים מקרוב את משבר הטסטרים. מעט טסטרים לעומת מספר גדול של טסטים והתוצאה - זמן ההמתנה הממוצע לטסט בישראל הוא בין שלושה לארבעה חודשים. ואם זה לא מספיק, לא מעט תלמידים נכשלים בטסט ראשון ונאלצים להוציא מכיסם סכומים גדולים נוספים על שיעורי רענון, עד לטסט הבא. משרד התחבורה אומר, שכל זה ייפתר כשב/15 ביולי הטסטים יופרטו, כלומר ינוהלו על יד חברות פרטיות ולא על ידי המדינה. אך האם זה הפתרון האידיאלי?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מצד אחד, נראה כי ההפרטה תביא לטסטים מהירים והוגנים יותר, שהרי על פי משרד התחבורה, נוכל לגשת לטסט ראשון תוך שלושה עד חמישה ימים מהיום בו יגיש אותנו מורה הנהיגה וגם אם לא נעבור - נקבל טסט חוזר תוך פחות משבועיים. כמו כן, המבחנים יצולמו ויוקלטו למקרים של ערעור ובאוטו תותקן מערכת GPS, שתשתתף אף היא בקביעת ציון הנבחן.

כלומר, אם אתם מרגישים שנהגתם טוב והבוחן הכשיל אתכם שלא בצדק, בקרוב תוכלו לצפות בסרטון של הטסט שלכם ואם אכן תחשבו שנהגתם כראוי, תוכלו להיעזר במורה הנהיגה ולערער על תוצאות המבחן המעשי באמצעות שימוש בסרטון.

© צילום: shutterstock

מצד שני, יש סיכוי גבוה שהפרטת הטסטרים דווקא תפגע בנו, אלו שרוצים לעבור טסט ולקבל כבר רישיון. לפי דעתי, חברה פרטית שמקבלת כסף מהמבחנים המעשיים, עשויה לרצות בכך שאנחנו נעבור כמה שיותר טסטים. אפילו שהבעיה הזו אמורה להיפתר על ידי צילום הטסטים, אין ספק שלא לכולם יש כח, אמצעים וסבלנות להתחיל להתעסק ולטפל בערעורים ולעימותים. מה גם שרובנו, בכל זאת, מאמינים שהטסטרים מבינים בכך יותר מאיתנו.

מנקודת המבט שלי, אני חושבת גם על מקרה הפוך, שעשוי לקרות - גם אנשים שלא צריכים לעבור טסט יעברו אותו והמצב בכבישים יהפוך למסוכן יותר. כעת, הטסטרים בידיים של שתי חברות, במקום להיות בידיים של המדינה וזה בהחלט עלול ליצור תחרות. על אף שתחרות יכולה להיות בעיניי מעולה בתחומים כמו עיצוב בגדים או הגשת אוכל ולעודד את העסקים ליצור מוצרים טובים יותר, בתחום מדויק ומקצועי כמו מבחני הנהיגה המעשיים -זה כבר מסוכן. אולי יהיו טסטרים שיעבירו יותר מדי נבחנים, כדי שיותר אנשים יבואו לחברה שלהם ולא לחברה המתחרה, ואז הכבישים שלנו יהפכו למסוכנים יותר? האם אנחנו בכלל רוצים שהביטחון בכבישים ייקבע על ידי חברה פרטית ולא על ידי ארגון ממשלתי מפוקח?

© צילום: shuttersotck

הסכנות האלו אף עשויות לעלות לא מעט לכיס שלנו. מערכת מופרטת, חברה פרטית, יכולה ועשויה לדרוש יותר כסף מאשר המערכת הציבורית, וזאת על אף שנכון לעכשיו דווח כי המחיר יוותר ללא שינוי. בין כה הטסטים יקרים וחלקנו עובדים הרבה, על מנת לממן את השיעורים ואת הטסטים. האם אנחנו באמת רוצים לשלם יותר? אני מאמינה שכולנו כבר יודעים את התשובה לכך.

כדי לדעת האם ההפרטה היא מהלך מזיק עבור בני הנוער, או שמא רפורמה יעילה עבורנו, נצטרך להמשיך ולהמתין. בינתיים, נקווה שהיא תביא רק תועלת לכולנו וכמה שפחות עלויות מיותרות ונזקים. עד אז, מקווה שכולכם תנהגו בזהירות. 

 

 

 

תגובות