זה הזמן שלנו להשפיע: "יש לנו את ההזדמנות לתקן". צילום: gettyimages

זה הזמן שלנו להשפיע: "יש לנו את ההזדמנות לתקן"

"אנחנו מספרים לעצמנו שנחשוב על כך כשנגדל ושכרגע זה לא אמור להעסיק אותנו, הרי אנחנו רק נערים. עולם הפוליטיקה לא זר לתלמידים ובכל זאת, אנחנו נוטים להרחיק את התחום הזה מאיתנו" • טור דעה

למי להצביע בבחירות? מהי האג'נדה הפוליטית שלי? מה אני יכול לעשות בשביל המדינה? הם רק חלק מרשימה ארוכה של שאלות שלא תמיד מעסיקות את בני הנוער בישראל. הרי בכל זאת, יש להם הרבה על הראש - בגרויות, לימודי נהיגה, תהליכים של הבנה עצמאית ומפגשים חברתיים. כל אלו גורמים לנושאים כמו פוליטיקה להידחק לפינה לטובת הדברים שנמצאים יותר מול העיניים שלנו. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

אנחנו מספרים לעצמנו שנחשוב על כך כשנגדל ושכרגע זה לא אמור להעסיק אותנו, הרי אנחנו רק נערים. עולם של הפוליטיקה לא זר לתלמידים, רק לאחרונה ניגשו אלפי תלמידי תיכון לבגרות באזרחות, לאחר שלמדו על מושגים כמו דמוקרטיה פרלמנטרית והזכות לחופש הביטוי. ובכל זאת, אנחנו נוטים להרחיק את התחום הזה מאיתנו, ממש כמו שרובנו מעדיפים לעזוב בצד את האלגברה והגאומטריה.

"היא מאפשרת לנו לקבל החלטות ולהשפיע" © צילום: shutterstock

אנחנו חיים בעולם של אפליקציות, משחקים ממוחשבים וטכנולוגיה, עולם שמעל הכל הוא אינטראקטיבי. מי ששולט יותר מכולם בתחומים האלו הם ללא ספק בני ובנות הנוער. אנחנו מחפשים את האינטראקטיביות בכל דבר ולכן ההימנעות שלנו מנושאים דמוקרטיים היא קצת מפתיעה בעיניי. הרי הדמוקרטיה היא האינטראקטיביות האולטימטיבית. היא מאפשרת לנו לקבל החלטות ולהשפיע בנושאים שמעצבים את חיינו ואת המציאות שסביבנו.

אז למה דווקא בני הנוער? כי אנחנו דור העתיד. המדינה תעבור לידיים שלנו ממש בקרוב ואני לא מרגיש שהיא מוכנה לכך. יותר מזה - נדמה לי שגם הרבה בני נוער אחרים לא חשים שהיא מוכנה לכך. חוקים מיושנים, חוסר רלוונטיות, צורך בחוקים ובמסגרות חדשות - את כל אלו נוכל לספק לעצמנו באמצעות דמוקרטיה תקינה ורצון לפעול למענה. בכל פעם שמגיע דור חדש הוא מתקן את הדור הקודם. זה קרה עם הדור שלפנינו וזה יקרה אחרינו, אבל עכשיו תורנו לשנות את המדינה כפי שאנחנו מאמינים ולשמור על הכוח בידיים שלנו.

דמוקרטיה היא הדרך שלנו לקבל את מה ששייך לנו – הזכות לעצב את המדינה שלנו כרצוננו. פה בדיוק טמון היופי בדמוקרטיה, היא נותנת לנו לבקר את האופן שבו אנחנו עצמנו מתנהלים. דמוקרטיה מתוקנת שווה לכל מאיתנו והיא מייצגת את כל שכבות העם בכל התחומים. אנחנו צריכים לחשוב כל הזמן איך אנחנו הופכים אותה לכלי שיעזור לנו לתקן את העולם ולא כעול אזרחי שהוטל עלינו.

"בואו נשתמש בדמוקרטיה!" © צילום: shutterstock

וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, אמר פעם כי "הדמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה ביותר הקיימת, מלבד כל יתר שיטות המשטר שנוסדו עד היום". נכון, בדמוקרטיה יש פגמים. השיטה הזו אף עלולה להדרדר ולאבד את העקרונות שעליה נבנתה. היא דורשת תחזוק קבוע ומודעות ציבורית גדולה לחשיבות שלה. בני הנוער, אנחנו, עומדים להשתמש בה ולנו יש את ההזדמנות לתקן אותה. בואו נשתמש בדמוקרטיה!

 

 

 

תגובות