מחאת המכנסונים: "כלל הלבוש הזה חסר הגיון ומגדרי". צילום: Fotolia

מחאת המכנסונים: "כלל הלבוש הזה חסר הגיון ומגדרי"

"ההתעסקות הבלתי פוסקת הזו במה אנו לובשות או לא לובשות, מפחיתה בעיניי מערכנו כנשים ומורידה את רמת השיח. מהמקום של שוויון בין המינים נוכל רק לצמוח ולהתקדם" • טור דעה

מחאת המכנסונים, שפרצה בסערה לחיינו אי שם בשלהי 2015, מכה שוב גם בשנת 2018. עם החזרה ללימודים, התברר שבמספר לא מבוטל של בתי ספר ברחבי הארץ התופעה עדיין חיה ובועטת: כללי הלבוש אליהם מחויבים התלמידים מפלים לרעה את הבנות הנדרשות ללבוש מכנסיים ארוכים יותר מאלו של הבנים. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בעיניי כלל הלבוש הזה טומן בחובו מערכת מסרים שלמה המועברת לילדות ונערות צעירות בתקופתנו. מכיוון שאת חלק מהמין הנשי, עלייך לכסות ולהסתיר את גופך, על מנת שחס וחלילה לא תוטרדי מינית או אפילו גרוע מכך. אנו הבנות נדרשות להחביא את גופנו בין קפלי הבד, כאשר הבנים יכולים להתלבש בצורה אחרת. הנשים נחשבות למיניות ומושכות יותר מאשר הגברים ולכן עליהן לכסות עצמן מעיני הציבור, להסתיר ולטשטש את גופן, בכדי שלא יפתו אנשים ובעיקר גברים שאינם מסוגלים לשלוט ביצריהם המיניים, ולהתנהג בצורה נאותה ומכבדת.

© צילום: Fotolia

המסרים הללו שגויים עד היסוד ומתבססים בעיקר על אותה השקפת עולם מחפצנת ושובינסטית החוזרת על עצמה כיום בתחומים רבים ורומסת בדרכה הן את המין הגברי והן את המין הנשי. הנשים נפגעות בכך שהן מחויבות לרמת צניעות גבוהה. ואילו, הפגיעה המרכזית בגברים היא ההתייחסות המכלילה אליהם כאל מטרידים בפוטנציה. יש כאן הכללה מגדרית הגורסת שכל נער מתבגר מן המניין אינו אחראי למעשיו, כאשר הוא נחשף לרגליהן של הבנות. הכללה זו מציירת את הבנים באור שלילי ומוכיחה שגם בתקופה המודרנית לכאורה בה אנו נמצאות, בשנת 2018, הגברים עדיין מושלים. אך האמת הפשוטה היא, שלא כל הגברים הם כאלו ולרוב רובם ישנה טיפת מודעות ושליטה עצמית. 

 ההתעסקות הבלתי פוסקת הזו במה אנו לובשות או לא לובשות, מפחיתה בעיניי מערכנו כנשים ומורידה את רמת השיח. מעבר לכך שאנחנו בנות, ילדות, נשים צעירות - אנחנו קודם כל בנות אדם על כל המשתמע מכך: כן, גם לנו יש רגשות. כן, גם לנו בכלל לא נעים כשיש בקרת צניעות קפדנית בכל יום בכניסה לבית הספר ומודדים אותנו בסנטימטרים, ולא בערכים או במידות פנימיות. כן, העובדה שאנו שייכות למין הנשי אינה אומרת שמותר לכם לקבע אותנו בתוך תבניות הצרות מלהכילנו. אומנם אנחנו נשים צעירות למדי אך אנו חזקות, בעלות הגיון ומנת משכל מספקת שבעזרתה ביכולתנו לבחור לבד מה ללבוש לבית הספר,  בגד שיכבד את הסביבה וכמובן שגם את גופנו. 

"אנחנו חזקות" © צילום: Fotolia
 
לסיום, אני מאמינה שכלל הלבוש הזה חסר הגיון ומגדרי. אני בהחלט מבינה את הצורך בקוד לבוש במוסד החינוכי, אך ההתקוממות היא על כך שבנות נדרשות למכנסיים מעל הברך, בעוד שהבנים אינם. מהמקום של ההבנה הזאת, של שוויון בין המינים נוכל רק לצמוח ולהתקדם. אולם, נראה כי הדרך עד למצב השוויוני המיוחל עוד ארוכה בכמה סניטמטרים טובים של בד.
 
 

 

תגובות