בלי סודות: "מה לעשות כשהגלולות גורמות לתופעות לוואי?". Shutterstock

בלי סודות: "מה לעשות כשהגלולות גורמות לתופעות לוואי?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מחזור לא סדיר

בת 16 שואלת: "שלום. קיבלתי מחזור בפעם הראשונה בגיל 12. היום אני בת 16 וחצי והווסת שלי עדיין לא סדירה. לרוב אני לא מקבלת מחזור כל חודש, רק פעם בכמה חודשים. עכשיו לא קיבלתי מחזור כבר ארבעה חודשים והיום ראיתי בתחתון הפרשה חומה עם דם. למה זה קורה? זה אף פעם לא קרה לי... זה קורה לפני מחזור?"

תשובה: "שלום לך! הגוף שלנו כל הזמן עובר שינויים שקשורים להתפתחות וגדילה, ומושפעים מהמון דברים כמו תזונה ומצב נפשי. בהתאם, גם ההפרשות שלנו משתנות – בצבע, במרקם ובריח. לפי התיאור שלך אין סיבה לחשוש ויכול להיות שההפרשה קשורה לקבלת וסת. אני ממליצה שתחכי כמה ימים ותראי האם ההפרשה חוזרת על עצמה או האם את מקבלת וסת. מחזור לא סדיר בגילך הוא דבר נפוץ מאחר והגוף בשלבי התפתחות וגדילה אך הייתי ממליצה לך לפנות לרופא/ת נשים כדי לבדוק מדוע אינך מקבלת ווסת על בסיס חודשי".

© Shutterstock 

מה לעשות כשהגלולות גורמות לתופעות לוואי?

בת 17 שואלת: "שלום. לא מזמן התחלתי לקחת גלולות ובהתחלה הכל היה בסדר. עכשיו, אחרי כמה שבועות התחילו לקרות לי כל מיני דברים: יש לי מיגרנות, חוסר תיאבון, כאבים בבטן וכואב לי בזמן קיום יחסי מין – מה שלא קרה לי לפני. יש לי חבר כבר שנתיים ואף פעם לא קרה לי שלא הייתי מסופקת או מגורה מספיק, הבעיה שמאז שהתחלתי לקחת גלולות כואב לי בחדירה ואני לא מצליחה לגמור. הוא כן משקיע במשחק מקדים אבל זה לא עוזר. ניסיתי לקבוע תור להחליף את הגלולות אבל התור הבא רק עוד חודשיים. האם יש פתרון אחר לבעיה?"

תשובה: "היי, אני שמחה שפנית אלינו. אני מבינה שהתחלת לקחת גלולות לאחרונה. לרוב אנחנו נותנות לגוף שלנו עד כשלושה חודשים להסתגל לשינויים, מכיוון שלגוף לוקח זמן להתייצב. יכול להיות שתופעות הלוואי שאת מתארת הן שלב חולף של השבועות הראשוניים של השימוש בגלולות והן יחלפו. אם הן לא יחלפו – חשוב מאוד לגשת לרופא/ת הנשים כדי להחליף לסוג גלולות אחר. עם זאת, אני מבינה שתופעות הלוואי גורמות לך חוסר נחת מאוד משמעותית, ואם זה המצב – את לא חייבת לחכות ולסבול במשך שלושה חודשים, את בהחלט יכולה לבקש להחליף לסוג גלולות אחר כבר עכשיו.

עד שיהיה תור לרופא/ה – אם את סובלת מהשימוש בגלולות, יש שתי אפשרויות שיכולות לסייע לפחות עם חלק מהתסמינים. ראשית – יובש בנרתיק הוא תופעה לא נדירה של שימוש בגלולות שלא מתאימות לך, והוא גם יכול להוביל לכאבים שאת חווה בחדירה. אני ממליצה לכם לרכוש חומר סיכה על בסיס מים או סיליקון בבית המרקחת ולמרוח על איבר המין שלך או של בן זוגך – חומר הסיכה יפצה על הרטיבות החסרה, וימנע את הכאבים.
שנית – את יכולה להפסיק את השימוש בגלולות מסוף החפיסה הקרובה עד לתור לרופא/ה ולהשתמש בקונדום. זה אמנם אמצעי הגנה פחות יעיל מגלולות, אך בשימוש נכון הוא עדיין מאוד יעיל ואם את סובלת כל כך מהשימוש בגלולות – את יכולה לשקול להשתמש בו כאמצעי המניעה העיקרי עד לתור הבא לרופא/ה. כמובן, שאם את עדיין בלחץ, תוכלי להפסיק את השימוש בגלולות ולהימנע מיחסי מין עם חדירה עד שיהיה לך מרשם לגלולות מסוג חדש. ישנם הרבה דברים שאת ובן זוגך יכולים לעשות שיסבו לכם עונג מיני, ואינם כוללים חדירה. בנוסף את מוזמנת ליצור קשר איתנו ונשמח לנסות לסייע לך במציאת תור מוקדם יותר באזור מגורייך".

© צילום: shutterstock

יחסי מין

בן 15 שואל: "איך להגיד לידידה שלי שאני מעוניין לקיים איתה יחסי מין?"

תשובה: "שלום רב ותודה שפנית אלינו. לא ברור לי האם אתה מעוניין לשנות את סטטוס היחסים עם הידידה שלך ולהפוך לבן זוג שלה, או שאתה מעוניין להמשיך ולשמור איתה על קשר של ידידות ובנוסף לקיים איתה יחסי מין. חשוב שלפני שאתה ניגש לדבר איתה, יהיה ברור לך מה אתה רוצה. אם אתה מעוניין בשינוי סטטוס היחסים, דבר איתה על זה ואז ברגע שתחליטו שאתם זוג רומנטי (מותנה כמובן גם ברצון שלה), עניין יחסי המין יגיע מעצמו, אולי לא מיד - רצוי ביחסים, בעיקר בגיל צעיר, להתקדם בהדרגה גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית, אבל אם היחסים יתפתחו יפה, זה יגיע. אם אתה רוצה לשמור על סטטוס היחסים הקיים ביניכם אבל מעוניין לקיים יחסי מין עם הידידה שלך, נסה לברר איתה מה עמדתה בנושא, האם היא גם מעוניינת להגיע לסוג כזה של קשר מיני איתך? דברו על מה המשמעות של העניין ואיך זה עלול להשפיע על מערכת היחסים שלכם.

לסיום, אני רוצה רק להזכיר שאתה עדיין מאוד צעיר. לוקח זמן להגיע ליחסי מין וצריכה להתפתח מערכת יחסים הדדית בין בני הזוג שמושתתת על בטחון וכנות. לא בטוח שצריך להאיץ את היחסים ביניכם בכוח ובכוונת תחילה. לפעמים הכי טבעי זה פשוט לתת ליחסים ביניכם להתפתח לאט לאט, כדי לאפשר חקירה מינית הדדית ומהנה. תקשורת היא המפתח לכל מערכת יחסים, חברית, זוגית ומינית. אם תדבר איתה על מחשבותיך ותחושותיך, רק כך תוכל לדעת מה היא חושבת, לא לצאת מנקודת הנחה שהיא חושבת כמוך או שאתה יכול לנסות להתקרב אליה פיזית בלי שיח. מקווה שעזרתי ואם תרצה משהו נוסף או להמשיך לדבר על כך, אנחנו כאן בשבילך".

תגובות