שבוע מיניות בריאה: איפה עובר הגבול ומהי הטרדה?. Fotolia

שבוע מיניות בריאה: איפה עובר הגבול ומהי הטרדה?

השבוע מערכת החינוך מציינת את השבוע למיניות בריאה. לכבוד שבוע זה, מספרת לנו היועצת לזוגיות מור קדר על גבולות במערכת יחסים, הסכמה הדדית והטרדות מיניות

השבוע מערכת החינוך מציינת את "שבוע המיניות הבריאה" עם שיעורים והסברים לילדים ולנוער. מטרת יוזמה זו הינה לקדם מיניות בריאה ולהעלות את המודעות אליה. לכבוד שבוע זה, מור קדר, יועצת ומאמנת אישית זוגית ומשפחתית, מספרת לנו על גבולות בזוגיות, הסכמה הדדית וגם על הטרדות.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

גיל ההתבגרות, משיכה מינית, מערכות יחסים... מצד אחד המיניות הטבעית מתעוררת ומסקרנת, וזה כאמור טבעי ובריא ונכון, מצד שני- מתי יודעים מתי זה לא נכון? מתי נחצה הגבול?

הדבר החשוב והעיקרי ביותר כשמדברים על מיניות- וזה תקף לכל גיל, לכל רמת השכלה, מצב כלכלי אזור מגורים ועדה- הוא הסכמה חופשית והדדית. גם כאשר מדובר בזוג, בעיקר בגילאים צעירים- זה לא אומר שיש הסכמה אוטומטית בין שני בני הזוג.

* חשוב לציין שכל המצבים והנאמר כאן יכול לקרות בכל סוג של מערכות יחסים ואצל כל אחד מבני המין. הכתוב מתייחס לכולם.

© צילום מסך מפייסבוק 

איך תדעו אם אתם עושים משהו שלא מתוך הסכמה חופשית?

  • כאשר סוחטים ו/או מאיימים עליכם. לדוגמא- אם בן או בת הזוג אומרים שאם לא תשכבו איתם הם יעזבו אתכם, או יפגעו בכם ויפיצו עליכם שמועות כוזבות.
  • כאשר אתם נמצאים ביחסי תלות. לדוגמא- אם את יוצאת עם גבר מבוגר ממך שמממן את ההוצאות שלך ואת הבילויים המשותפים. יכולות לעלות מחשבות בראש שאת חייבת לתת לו ושלכל הוצאה יש תג מחיר.
  • כשיש כפייה פיסית- כאשר בן או בת הזוג כופים עליכם מגע מיני ומשתמשים בכוח פיסי בכדי להשיג את מה שהם רוצים.
  • כשאתם תחת השפעה של אלכוהול או סמים- גיל ההתבגרות הוא כאמור גיל של התנסויות וחדשנות. נערים ונערות רבים מנסים אלכוהול וגם סמים כאלה ואחרים לעיתים בפעם הראשונה ולעיתים בלי לדעת את הגבול ומתי צריך לעצור. צריכת אלכוהול ונטית סמים מטשטשים את התודעה ואת שיקול הדעת שלכם, הופכים אתכם לקלים לשכנוע.  חשוב לא להימצא עם אנשים אשר דואגים שתהיו תחת השפעה של אלכוהול או סמים כאשר אתם ביחד או כאלה שאתם לא סומכים עליכם שישמרו עליכם אם שתיתם יותר מדי ואיבדתם את היכולת להחליט החלטות שקולות והגיוניות.

אם אתם מתנהגים ככה או שככה מתנהגים אליכם זה דורש עצירה ושינוי מיידי- בין אם אתם הנפגעים או הפוגעים. בכל מערכת יחסים, גם אם מדובר בשיחה ראשונית עם בחור שרק הכרת או בילוי עם בחורה שנדלקת עליה במסיבה, הדגש תמיד צריך להיות על הדדיות!

שימו לב!

שימו לב לשפת הגוף של הצד השני- האם הבחורה שאתה מדבר איתה משתפת פעולה? או שהיא מתרחקת ממך? האם היא מחייכת או קפואה במקום?

שימו לב למילים שנאמרות- האם השפה מכבדת? האם הוא ממשיך להתבדח או להשתמש בביטויים שמביכים אותך גם אחרי שביקשת שיפסיק?

כל מגע או שיחה שלא נעימה לכם או לצד השני צריכה להיעצר מיידית!

© צילום: fotolia

תעצרו את זה ויפה שעה אחת קודם:

למרות שאנחנו בשנת 2020, אנחנו עדיין בתקופה בה שותקים, מתביישים ולא מספרים על מצב מיני לא נעים או קשיים בזוגיות. יש לכך כמה סיבות:

  • לחץ חברתי. משפטים כמו- "מה את ילדה? תזרמי...." או "אתה לא מספיק גבר".
  • מבוכה ובושה. למשל- "מה את/ה עושה סיפור?" 
  • פחד שלא יאמינו לנו- "מה פתאום! הוא אחלה בחור!".
  • פחד שהאשמה תיפול עלינו- "מה את רוצה? את עשית לו עיניים...", "אתה זה שהתחלת איתה".

וגם סיבה נוספת וחשובה עד מאוד- חוסר הבנה שמדובר בפגיעה ובאלימות. זה המקום לחזור ולהזכיר שכל מגע, כל שיחה, כל סיטואציה שלא נעימה לכם לא צריכה להתקיים. לא משנה מה יגידו ומה יחשבו- אתם צריכים להיות קודם כל אחראים על עצמכם, לדאוג לא להסתובב עם אנשים שגורמים לכם להרגיש ככה או שמביאים אתכם לסיטואציות כאלה. זכרו שאם נקלעתם לכזו סיטואציה או שחברים שלכם נמצאים בה אתם צריכים לעצור אותה בתקיפות, לומר "זה לא נעים לי. אני דורש/ת שזה ייפסק" ואף לקום וללכת אם יש צורך.

במקרים של פגיעה פיסית או נפשית חשוב לדווח לאדם מבוגר שאתם סומכים עליו ולספר את כל פרטי המקרה בכנות- בלי להרגיש אשמה או בושה ולשתף בכדי לקבל עזרה, תמיכה וטיפול במידת הצורך.

מור קדר היא יועצת ומאמנת אישית זוגית ומשפחתית, כותבת הספר "על הפעם הראשונה"- המדריך לזוגיות ומיניות בריאה מהפעם הראשונה https://nashiyut.vp4.me/paam1

תגובות