בואו לגלות: למה אנחנו חולמים על אהבה?. צילום: fotolia

בואו לגלות: למה אנחנו חולמים על אהבה?

מה זה אומר כשאנחנו חולמים על אקסים? האם ניתן להימנע מחלומות שליליים? ולמה אנחנו בכלל חולמים על אהבה? בכתבה הבאה אספנו עבורכם תשובות לשאלות הכי המעניינות הנוגעות לחלומות ואהבה

בשיתוף עם פסיכולוגית קלינית מיכל קורד-בילסקי

חלומות, מה אנחנו כבר יודעים עליהם? אנחנו מבלים במהלך החיים בממוצע שש שנים בחלימה ועדיין, נראה שאנחנו לא יודעים עליהם הרבה. יצא לכם לחלום על אהבה? על האקס/ית? תהיתם פעם מה הפירוש של חלומות אלו? במיוחד עבורכם שוחחנו עם מיכל קורד-בילסקי, פסיכולוגית קלינית מומחית, על השאלות הכי מעניינות הנוגעות לחלומות ואהבה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  1. למה אנחנו חולמים על אהבה?

"אנו חולמים על הדברים שהנפש והמוח שלנו עסוקים בהם. אהבה ויחסים, באופן טבעי הם אחד הנושאים העיקריים שמעסיקים אותנו, בעיקר בגיל הנעורים, שבו אנו מתחילים לגלות עניין רגשי ומיני כלפי אחרים ונושא הזוגיות בראש מעייננו. לפי גישות פסיכולוגיות מסוימות חלומות הם דרך ביטוי של מחשבות ורגשות שנמצאים בחלקים לא מודעים בנפשנו. לפי גישות אלו, בלילה כאשר אנו ישנים, הנפש שלנו משחררת חלק מההגנות בהן היא משתמשת כאשר אנו ערים. כאשר ההגנות יורדות עולים תכנים מסויימים שמעסיקים את הנפש שלנו, אך אנו פחות מודעים אליהם. אם אנו מצליחים לזכור את החלומות שלנו, יש לנו הזדמנות להיות בקשר עם החלקים שאנו פחות במודעות ולהביא אותם למודעות שלנו, כלומר לחשוב עליהם ולנסות להבין אותם".

אילו חלומות \ סוגי חלומות הכי נפוצים בהקשר של אהבה וזוגיות?

"קשה לחלק חלומות באופן ברור לסוגים שונים מפני שחלומות הם תוצר של הנפש ואצל כל אחד זה נראה אחרת. יחד עם זאת, אפשר לנסות ולשים לב לחלומות שמבטאים את המשאלות והרצונות שלנו (את הפנטזיות שלנו), ולחלומות שמבטאים את החרדות והחששות שלנו. אם נחשוב על תחום הזוגיות והאהבה אז נוכל לשים לב אם אנו חולמים על מישהי/ו שהיינו רוצים להיות איתו בקשר ואיך זה יהיה לו זה יקרה. לחילופין, אולי נחלום על הפחד מפני דחייה, ומה יקרה אם האדם בו אנו מעוניינים לא יהיה מעוניין בנו בחזרה. פחד זה הינו טבעי מאוד ובהחלט יכול לתפוס מקום רב בנפשנו וכתוצאה גם בחלומותינו.

סוג נוסף של חלומות, שנפוצים מאוד בנושא של אהבה וזוגיות, הם חלומות בעלי תכנים מיניים. גיל ההתבגרות הינו גיל בו אנו מתחילים לגלות ולחקור את התשוקות המיניות שלנו. ההורמונים פעילים במיוחד, גם אצל בנים וגם אצל בנות. משיכה מינית היא תופעה טבעית שיכולה להתחבר לרגשות של אהבה אך לא בהכרח. חלומות מיניים הם דבר טבעי ושכיח בקרב שני המינים. הם עשויים בהתחלה להרגיש "מוזרים" או להעלות חששות, אך חשוב לזכור שחלום הוא בסך הכל חלום, כמו מחשבה וכמו רגש. אלו דרכים של המוח והנפש לעבד את הרגשות שלנו ואינם דבר "רע" או "אסור". להיפך, זה אפילו נעים ומרגש".

"חשוב לזכור שחלום הוא בסך הכל חלום, כמו מחשבה וכמו רגש"
"חשוב לזכור שחלום הוא בסך הכל חלום, כמו מחשבה וכמו רגש" © צילום: Fotolia
  1. איך ניתן לפרש חלומות כאלו? אילו הסברים ניתן לתת להם, למה אנו חולמים אותם?

"חלום הינו מערכת של סמלים שהמוח והנפש שלנו מייצרים בכדי לעבד מחשבות ורגשות שאנו עסוקים בהם. אין דרך אחת לפרש חלום כי עבור כל אדם הסמלים יכולים להיות אחרים. לדוגמא: יכול להיות כי שני אנשים יחלמו כי בן זוגם מביא להם מתנה אופניים. עבור אחד מהם זה יכול להיות חלום נעים ויכול להיות שאופניים יסמלו עבורו תחושה של חופש והנאה. עבור האדם השני האופניים יכולות להחוות כמשהו מסוכן ומפחיד והתחושה בחלום מאיימת. עבור שניהם ניתן להגיד כי החלום עוסק בזוגיות ובמשמעות של זוגיות עבורם, אך אצל כל אחד זה יהיה אחרת.

מספר טיפים לפירוש חלומותיכם:

* נסו לזכור כמה שיותר פרטים מהחלום. מומלץ אפילו לשמור מחברת ועט ליד המיטה ולנסות לרשום את החלום בכמה שיותר פרטים מיד כאשר מתעוררים (שיטה נוספת היא לספר את החלום בקול או למישהו אחר). פרטי החלומות נשכחים מאיתנו מהר מאוד. יש הטוענים שזו דרכה של הנפש להגן על עצמנו מהלא מודע.

שאלו את עצמכם-

* איזו חוויה רגשית היתה לכם בחלום (הדברים שהתרחשו עוררו שמחה, עצב, פחד, התרגשות).

* אילו אסוציאציות החלום מעורר בכם. האם הוא מזכיר לכם משהו שחוויתם או חשבתם עליו במהלך היום? האם הוא מזכיר לכם חוויה קודמת בחייכם? אם כן, נסו לחשוב מה המשמעות של אותה חוויה עבורכם. זה יעזור לכם להבין את עצמכם דרך החלום ודרך אותה חווית עבר.

* אם יכולתי להמשיך את החלום, איך הוא היה ממשיך? מה היה קורה בו? תשובות לשאלה זו יכולות לעזור לכם להבין משהו לגבי עצמכם ולגבי רצונותיכם בהווה.

זכרו- אין כאן נכון או לא נכון פרשנות חלומות היא עוד דרך להכיר את הנפש שלנו ואת עצמנו".

נסו לרשום את החלום מיד כאשר אתם מתעוררים
"נסו לרשום את החלום מיד כאשר אתם מתעוררים" © Fotolia
  1. אילו אירועים בזוגיות עשויים להשפיע על החלומות שלנו?

"כל אירוע אותו אנו תופסים כמשמעותי, גם אם לא במודע, יכולים להופיע בחלומות שלנו. אין כאן חוקיות וזה חלק ממה שמעניין בחלומות. לעיתים דברים שאנו תופסים כשוליים בעירות, יכולים לתפוס נפח משמעותי בחלום שלנו. זה מעורר סקרנות לנסות ולהבין מדוע דוקא הדבר הזה פתאום הופיע, והאם יש לו משמעות גדולה משחשבנו בחיינו".

  1. אם אלו חלומות שליליים - איך ניתן לטפל בהם, למנוע מהם להופיע שוב?

"לא ניתן למנוע מחלומות להופיע שוב, אין לנו שליטה על מה שהמוח והנפש שלנו מייצרים, לא בזמן עירות ובטח שלא בשנתנו. חלומות במובן הזה, הם כמו רגשות ומחשבות, הם חלק מהחוויה היומיומית שלנו, באים והולכים וכל הזמן מתחלפים. אין לנו שליטה עליהם. חשוב להזכיר זאת לעצמנו, במיוחד כשמתעוררים מחלום רע. כדאי לזכור שחלום אינו מציאות. אם משהו קרה בחלום אין זה אומר שהדבר יקרה במציאות. כדאי לקחת כמה נשימות, להרגע ולשמור על עמדה סקרנית לגבי החלום. אם נוכל להיות סקרנים גם לגבי חלום שהשאיר בנו תחושות לא נעימות, נוכל אולי להבין משהו לגבי החששות שלנו, הפחדים שלנו, ואולי אפילו ללמוד איך להתמודד איתם אחרת".

"חשוב לשמור על עמדה סקרנית לגבי החלום"
"חשוב לשמור על עמדה סקרנית לגבי החלום" © צילום: Fotolia
  1. מה זה אומר כשאנחנו חולמים על אקסים?

"דמות מסויימת שמופיעה בחלום יכולה לייצג דברים שונים בעולמו הפנימי של החולם. דמות האקס יכול למשל לייצג את עצמה בחלום שעוסק ביחסים עם אותו אדם. דרך נוספת להבין חלומות היא להסתכל על כל הדמויות בחלום ככאלו שמייצגות חלקים שונים בתוכנו. במובן הזה הדרך שבה האקס מתנהג בחלום יכולה להיות דרך שבה אנו היינו רוצים להתנהג, חלק בתוכנו שאנו מתגעגעים אליו או חלק בתוכנו שאנחנו לא אוהבים (שאולי מיוצג בחלום על ידי האקס, אדם שממנו נפרדנו).

מכיוון שהדמויות בחלום הינן סימבוליות (כלומר סמליות), דמות מסויימת יכולה לייצג דברים שונים לגמרי. חלומות הם נטולי היגיון וחוקים, והדברים בחלום יכולים להיות לחלוטין מוזרים וללא קשר למציאות. לדוגמא, נערה חלמה חלום שבו היא רבה עם האקס שלה על כך שרצתה לצאת למסיבה והוא אסר עלייה. במציאות היא רבה עם אביה ערב קודם לכן על נושא דומה. ייתכן כי בחלום האקס מייצג את אביה של הנערה, ובחלום היא הרשתה לעצמה לכעוס ולהביע את דעתה באופן בו לא אפשרה לעצמה לעשות מול אביה. מסיבה זו, כאשר אנו באים לפרש את חלומותינו, חשוב לשמור על ראש פתוח ולראות אילו אסוציאציות עולות בנו, גם אם הן שונות ומשונות".

מיכל קורד-בילסקי היא פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בנוער ובמבוגרים, ברעננה.  ליצירת קשר: 055-2235328, www.michalkord.com

תגובות