"יש פער בין הומואים ולסביות לטרנסג'נדרים". צילום מסך מהטמבלר

"יש פער בין הומואים ולסביות לטרנסג'נדרים"

קהילות טרנסיות ברחבי העולם יחגגו היום את יום הזיכרון הטרנסי ובעקבות התאבדותה של מאי פלג ז"ל הוא הופך לעצוב יותר. שוחננו עם מ' טרנסג'נדרית בת 16 על היום המיוחד הזה ועל התקוות לעתיד

במוצאי שבת האחרון הטרנסג'נדרית מאי פלג שמה קץ לחייה ופתאום יום הזיכרון הטרנסי הבינלאומי שחל היום 11\20 הרבה יותר כואב. קהילות טרנסיות ברחבי העולם יציינו היום את זכרם של אלפי טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות שנפלו קורבנות לשנאה. 

יום הזיכרון הטנסג'נדרי נקבע לאחר רציחתה של ריטה הסטר בסן פרנסיסקו בנובמבר 1998. כעת, יום הזיכרון מצויין במאות ערים ברחבי העולם ומאז 2001, יום הזיכרון הטרנסג'נדרי מצויין גם בישראל. 

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

היות וזהו היום החשוב ביותר לקהילה הטרנסית, שוחחרנו עם מ', טרנסג'נדרית בת 16 שחלומה הוא לשנות את מינה חיצונית. היא עובדת, מתכוננת לרגע שבו תממש את החלום ותממן את הניתוח בעצמה. "תמיד ידעתי שמשהו שונה אצלי. הרגשתי שאני קרובה יותר לאחרות מאשר לאחרים."

סמל הקהילה הטרנסג'נדרית
סמל הקהילה הטרנסג'נדרית © צילום מסך מהטמבלר

מ' חשפה את סיפורה בפני חברותיה הטובות בקבוצת בנות מצומצמת בפייסבוק, כמה חברים קרובים וסבתה שהיא בת המשפחה שהכי קרובה אליה. "סיפרתי לסבתא בגלל שאנחנו מדברות על הכל, אך היא עדיין מתגעגעת למי שהייתי פעם". 

יש בך פחד?

"אני מודה שקצת, יש לי בעיה לחשוף את זה כי סבלתי, למרות שאני מניחה שיודעים. מהמשפחה היחידים שלא מבינים או יותר נכון לא רוצים להבין מהסיפור הזה הם אמא שלי, אבא שלי וסבא שלי. למה סבא שלי? כי לא רציתי להטריד אותו יותר מידי. הם חושבים שאני אוחצ'ה אבל לא יודעים על התהליך שאני רוצה לעבור" היא מודה, "להורים אני אספר, זה יקרה ביום הולדת הקרוב אני מקווה".

"סבתא מתגעגעת למי שהייתי פעם" © צילום מסך מהאינסטגרם

עוד מגיל 5 מספרת מ' שהרגישה שהיא בגוף הלא נכון, "אמנם הייתי די גברית", היא נזכרת, "אפילו אחת כזאת שמשחקת כדורגל בבית הספר, אבל איך שהגעתי הביתה הייתי נכנסת לחדר של אחותי הגדולה, כשהיא לא נמצאת כמובן, ומתאפרת קצת". את השם לא החליפה מכיוון שהוא מתאים לשני המינים. "לא סקס-מניאקי".

מ' יותר לא מפחדת ממה שיגידו עליה או יחשבו עליה, אבל היא סבלה מהרבה מחשבות אובדניות בחטיבת הביניים "חשבתי שאני יצור, לא ידעתי מי אני." היא מספרת. בבית ספרה התנכלו אליה חוץ מחבריה הטובים, "הייתי חייבת לספר לפחות לכמה. לא יכלתי. למזלי הם כל כך נפלאים שהם אמרו לי שהם איתי בזה." הרכזת לעומת זאת, רצתה להזמין את ההורים שלה לשיחה פעם אחת, "התחלתי לרדת בלימודים והיא חשבה שזו תוצאה של ה'התמרדות' שלי. היא קראה לתהליך הפנימי שאני עוברת התמרדות שתעבור עם הזמן." 

וזה קרה בסוף?

"לא, כי התחלתי לא להתייחס. תלמידים, מורים ואנשים שלא מכירים אותי באמת שיחשבו מה שבא להם. בנתיים אני לא מאשרת שום דבר על הזהות המגדרית שלי עד שאני לא אהיה מוכנה לגמרי." היא מוסיפה, "המצאתי קצת תירוצים לרכזת למה ההורים שלי לא יכולים עד שהבנתי שזו מי שאני, שכולם טועים והתחלתי ללמוד ולהשקיע עד שהשיחה איתם כבר לא הייתה אישיו."

"הרכזת קראה לתהליך הפנימי שאני עוברת התמרדות" © צילום מסך מהטמבלר

"אנחנו בדיחה"

איך קרה שבכל זאת בחרת לספר את סיפורך דווקא בקבוצת פייסבוק?

"זו קבוצה של 28 בנות בסך הכל, רובן חברות ממש טובות שלי מבית הספר ומהתנדבויות." היא משתפת ומוסיפה שבעיקר ההתיעצויות שלהן אחת עם השנייה על נושאים ומקרים 'נשיים' מחזקות אותה עוד יותר להיות מי שהיא.

מה דעתך על היחס לקהילה הטרנסית?

"בואי נגיד שאם הומואים ולסביות מתלוננים על המצב כיום של הקהילה אני רק מאחלת שלטרנסג'נדרים יהיה מצב כזה", היא מספרת, "החברה היום יותר מקבלת, אנשים יותר ליברלים בכל מה שקשור להומואים ולסביות, אנחנו יותר שקופים, סוג של בדיחה".

יש לך סוג של שנאה כלפיהם?

"בכלל לא, להפך, אני חלק מתחושת האי שייכות. אני רק אומרת שיש פער בין הומואים ולסביות לטרנסג'נדרים שזו קהילה בפני עצמה, אנחנו מתמודדים עם בעיות לא פחות קשות".

זה מסביר לדעתך את התאבדותה של מאי פלג ז"ל?

"מאי פלג התאבדה בגלל הממסד, לא בגלל שלא קיבלו אותה, אנשים אהבו אותה והיא הייתה מוערכת בקהילה." היא משתפת את דעתה, "לא הכרתי אותה אישית, אבל אני יודעת שהיא הייתה נורא אמיצה ורגישה."

הטרנסג'נדרית מאי פלג ז
הטרנסג'נדרית מאי פלג ז"ל © צילום מסך מהפייסבוק

אותך אוהבים?

"איתי מסתדרים, אני מתכוונת שמי שלא נמצא איתי באותם דילמות בחיים לא יבין מה אני חווה כל יום". 

מה לגבי מערכות יחסים?

"היו לי שני בני זוג. מבן הזוג הראשון נפרדתי כי לא הסתדרתי עם תווית ה'הומו', ידעתי שמשהו לא נוח לי, הכרנו דרך חברים וזה נגמר די רע מיצדי. את בן הזוג השני שיתפתי בתהליך שעובר עליי אבל עברתי המון שינויים בשנה האחרונה אז לא הסתדר, אבל אני מתה עליו, הוא תומך בי ובאמת אחד החברים הכי טובים שלי."

לאהוב ולחיות את עצמך

מה המסר שלך לנערים ונערות אחרים במצבך?

"הכי קלישאתי אבל לאהוב את מי שאתם, זה שאתם שונים זה מה שיפה בכם, אז אם אתם מרגישים שאתם רוצים להיות מישהו או משהו אחר לכו על זה אבל לאט לאט."

מה את מקווה שיקרה בעתיד לקהילה הטרנסית בארץ?

"שלא יתעלמו מאיתנו, שנוכל להסתובב ברחובות בלי שיתחילו לנחש מה המגדר שלנו". היא אומרת, "וכמובן, שבעתיד נוכל לקבל את אותן הזכויות שמגיעות לנו ולחיות באהבה". 

ולך?

"שאוכל להיכנס לשירותי נשים - חלום ילדות".

אירועים קרובים:

שישי 20/11 - שבת המלכה, סעודה קהילתית מיוחדת לציון יום הזכרון, 19:00, המרכז הגאה, גן מאיר, תל אביב

שני 23/11 - טקס יום זיכרון הטרנסג'נדרי 19:30, הבית הפתוח, הסורג 4, ירושלים

שלישי 24/11 - שיעור הגנה עצמית לציון יום הזיכרון הטרנסי ושבוע המאבק באלימות נגד נשים, 19:30 המרכז הגאה, גן מאיר, תל אביב

יש למי לפנות:

"הברנוער" - תל אביב - בית האגודה בת"א, א'-ה', בין השעות 19:30-22:30, 03-6205591.

באר שבע -  רח' הפלמ"ח 83 פינת רח' הרצל, קומה ראשונה. beersheva@glbt.org.il ,08-6654325. 

המרכז הגאה בגן מאיר - גן מאיר, טשרניחובסקי 22, תל אביב-יפו, 03-525-2896

איגי ("ארגון נוער גאה") - 03-620-0429, http://www.igy.org.il/

"הבית הפתוח בירושלים" - רח' הסורג 2, 02-6250502, http://joh.org.il/

"הפוך על הפוך"רשימת מרכזי "הפוך על הפוך"

תגובות