יום זכויות הקהילה הגאה: "מרגיש כל כך טבעי ונכון". צילום מסך מהפייסבוק

יום זכויות הקהילה הגאה: "מרגיש כל כך טבעי ונכון"

אתמול בפעם הראשונה בכנסת חל יום הזכויות לקהילה הגאה בו התקיימו אירועים ודיונים שונים סביב המאבק הגאה. ח"כ גרמן - "הגיע הזמן שהחברה תבין שהזהות המגדרית, בדיוק כמו הנטייה המינית אינה עניינה של אף אחד"

אתמול התקיים בכנסת מאורע ראשון מסוגו – יום זכויות הקהילה הגאה. לאור קיומו של יום זה התקיימו סיורים ודיונים מיוחדים ברחבי הועדות השונות, כולם סביב המאבק הגאה. ח"כ זהבה גלאון (מרצ) התייחסה לאווירה המיוחדת ששררה בכנסת "מרגש לראות את האהדה".

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) תיארה את המגמה החיובית שמתקיימת סביב זכויות הקהילה הגאה – "לפני שש שנים ח"כ ניצן הורביץ (מרצ) הקים את השדולה נגד הלהט"בפוביה (שלימים נהפכה לשדולה הגאה), בתקופה זו היו מזועזעים לחשוב שהומוסקסואלים יגיעו למשכן, שלא לדבר בכלל על טרנסג'נדרים/ות. כיום, אני עומדת במאורע זה אשר מרגיש כל כך טבעי ונכון. מרגש לראות את כברת הדרך הזו".

ח
ח"כ גרמן -"לפני שש שנים היו מזועזעים שהומוסקסואלים יגיעו למשכן" © צילום מסך מהפייסבוק

יו"ר האופוזיציה, ויו"ר מפלגת 'המחנה הציוני', ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג טען כי בעקבות יום זה "הועלו נושאים שלא נידונו בהם עד היום". ח"כ הרצוג הוסיף וקרא לבנימין נתניהו ללכת עמו במצעד הגאווה ולהצהיר כי בסוגיה הגאה אין מחלוקת בין האופוזיציה לקואליציה. ח"כ הרצוג התייחס לרצח שירה בנקי וניר כץ ז"ל וטען כי על ידי התנהלות זו נוכל לקיים את זכרם.

הועדה הראשונה מסוגה בנושא זה הייתה ועדת הביקורת אשר עסקה בנושא "טיפול רשויות המדינה בטרנסג'נדרים/ות" ונפתחה בדקת דומיה לזכר חברות וחברי הקהילה הטרנסית. ח"כ קארין אלחרר (יש עתיד) דיברה על הקשיים הרבים איתם מתמודדים/ות חברות וחברי הקהילה הטרנסית בכל תחומי חייהם – חינוך, בריאות, רווחה, תעסוקה, צבא ואף בבתי הסוהר. ח"כ אלחרר טענה כי "כמעט ואין מדיניות של הממשלה בנושא, ולמעשה, אין מדיניות של הממשלה בכלל" וקראה להעלאת המודעות סביב הסוגיה הטרנסית בכל המוסדות תחת התפישה לפיה "אנשים הם אנשים הם אנשים".

בני נוער שהגיעו להשתתף בדיונים
בני נוער שהגיעו לצפות בדיונים © צילום מסך מהפייסבוק

כמו כן, ח"כ יעל גרמן טענה כי הטרסנג'נדרים/ות (כ24,000 איש ואישה) והקווירים/ות הם בעלי כישורים ויכולות שווים, אך לאור בורות ודעות קדומות החברה מדירה אותם וכעת הם מצויים בשולי החברה. ח"כ גרמן טענה כי הגיע הזמן שהחברה תבין שהזהות המגדרית, בדיוק כמו הנטייה המינית אינה עניינה של אף אחד וכי חברי וחברות הקהילה ראויים ליחס שווה והוגן.

בהמשך הדיון עסק סביב התנהלות המוסדות הרפואיים בכל הקשור לסוגיה הטרנסית בין ח"כ קארין אלחרר לראש האגף לרפואה כללית אשר טענה כי "משרד הבריאות הגביר מודעות ופתח דלתות לקהילה הטרנסית".
סביב שאלת ניתוחי המין ענתה הראש כי במאי 2014 פורסם החוזר החדש (לאחר שהחוזר הקודם פורסם בשנת 1986) אשר מגדיר את הכללים לניתוח שינוי מין במדינת ישראל בבתי החולים הציבוריים בלבד ותוך שימת דגש על המרכיב הגופני-רגשי המעורב בעניין.

© צילום מסך מהפייסבוק

ח"כ אלחרר טענה כי צוואר הבקבוק בנושא הוא המנתחים, כיום, במדינת ישראל קיים מנתח אחד בלבד (!) המתמחה בניתוחים לשינוי מין, זמן ההמתנה הממוצע לאישור הניתוח עולה על שנה ומתוך 95 הצעות שהוגשו בשנת 2015 אושרו 38 הצעות בלבד. האגף לרפואה כללית מקבל תלונות רבות הנוגעות לטיפול הממסד בקהילה הטרנסית, חלק מהתלונות כוללות יחס מפלה של רופאים, כשנשאלה ראש האגף האם הרופאים המדוברים הושעו תשובתה הייתה "לא שידוע לי". לבסוף, ח"כ אלחרר חשפה נתון שמראה כי 41% מהטרנסג'נדרים/ות ניסו להתאבד ושאלה - כיצד הממסד נערך ומתמודד עם התופעה הקשה הזו? לראש האגף לרפואה כללית לא היו תשובות בנושא וסוכם שהנושא יעודכן בוועדה הבאה.

הדיון המרכזי בכנסת באותו יום התקיים "בסימן נשים להטביות" – הנושא שנבחר ללוות את מצעד הגאווה לשנת 2016 ואת כלל המאבקים הגאים לשנה זו. בדיון נטען כי "נשים צריכות את המאבק הפמיניסטי כדי לעמוד בחזית המאבק הגאה. צריך שישמע קולן בצורה יותר נחרצת". ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני) טענה כי הפערים המגדריים עומדים בבסיס גורמי האי-שוויון בכל מקום בעולם וכי אותם מודלים של יחסי כוחות מגדריים שקיימים בחברה משתמרים אל תוך יחסי הכוחות בקהילה עצמה אשר גם בה קולן של נשים מוחלש. בהמשך נחשפו נתונים המגלים כי 80% מהנשים הלסביות מחביאות את זהותן המינית וכי 30% מהן דיווחו על אלימות נגדן במרחב הציבורי.

© צילום מסך מהפייסבוק

יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת מתהווה כיום משמעותי עבור מאבקה הפוליטי של הקהילה הגאה ואשר באמצעותו יועלו סוגיות גאות ממעלה ראשונה לסדר היום הפרלמנטרי והחברתי.

תגובות