כוכבת היוטיוב "MissReine" בריאיון על ההטרדה המינית שעברה. צילום מסך מיוטיוב

כוכבת היוטיוב "MissReine" בריאיון על ההטרדה המינית שעברה

הטרדות מיניות קורות בכל זמן ובכל מקום. בעקבות סרטון שהעלתה לירון לערוץ שלה "MissReine" על ההטרדה שעברה, תפסנו אותה לריאיון בו סיפרה עוד על המקרה שלה, ומה היא מייעצת לבנות אחרות

הטרדות מיניות זה נושא שמתמודדות איתו נשים וכמובן גם בנות ובני נוער ברחבי הארץ ובעולם. הטרדות אלה קורות בכל מיני מצבים בחיי היום יום ויש מאות ואפילו אלפים סיפורים מסוג זה. סיפורים בודדים מגיעים לחדשות ולכלי התקשורת. אלימות מינית היא מגוון רחב של התנהגויות ומעשים, מהטרדה מינית מילולית ואז אונס. גם מה שנחשב ל"סיפורים קטנים" זו בעצם הטרדה מינית. ישבנו לריאיון עם כוכבת היוטיוב "MissReine" שסיפרה לנו את הסיפור שלה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי

לירון רן תמיר, יוטיוברית ובעלת תואר בתקשורת חזותית שיתפה בערוצה בחודש שעבר (miss reine) סירטון שנקרא "מסיבת פיג׳מות #פרק 4 הטרדות מיניות | MissReine", ובו היא משתפת איך הוטרדה מינית בזמן שעבדה באירוע באוניברסיטה שלה.

בסרטון סיפרה לירון שההיא הלכה לצלם באירוע מהמכללה ובחור שחשבה שעבד שם ניסה לפתות אותה ל"דגמן" לו (ומי יודע מה עוד) לטובת אורח חיים טוב יותר. עוד סיפרה איך אחרי חודש של שתיקה בשיעור במכללה הכל התפרץ ואיך התלוננה על כך. בסיפור השני זה היה אחרת לגמרי, וקרה שנתיים אחרי המקרה הראשון. היא הייתה אחרי שיעור פילאטיס והלכה הביתה ומסתבר שאותו בן אדם מהפעם הראשונה עצר את הרכב והציע לה את אותם הדברים. בסירטון היא מספרת גם כיצד התמודדה, וגם על החרדות ואיך המכללה שלמדה בה ובן זוגה הנוכחי  עזרו לה. 

מהסרטון משתמע שהחוויות שלך עם אותו בחור היו לא פשוטות, את יכולה לנסות לתאר לנו מה הגוף מרגיש באותו זמן? אילו מחשבות רצות?

"בעיקר הרגשתי שאני בהמון מתח וכל הזמן ניסיתי לחשוב על מה יהיה הדבר הכי חכם לעשות, כשבפועל לא הצלחתי לחשוב באמת על שום דבר ראציונלי והגיוני. הדופק פעם ממש מהר ובאותו הזמן איכשהו הגוף שלי כאילו נשאר ״משותק״ וככה גם הראש, לא הצלחתי לזוז ולחשוב".

 

איך חשת בפעם השנייה כשדבר דומה קורה עם אותו בן אדם?

"בפעם השניה שהבנתי שמדובר באותו בחור בעיקר פחדתי. ברגע שהבנתי שזה לא היה משהו חד פעמי ושיש פה בחור שבמשך שנתיים מטריד בנות הבנתי שזה יכול להיות חלק מאיזושה 'עבודה' יותר גדולה ושכנראה מעורבות בסיפור הזה עוד נשים".

האם כיום כתוצאה מהמקרה יש לך פחדים וחרדות?

"אני לא יודעת אם הייתי מגדירה את זה כחרדות, אבל ללא ספק אני לא אתנדב סתם ללכת באמצע הלילה לבד בלי סיבה לאחר מה שעברתי".

אלו תגובות קיבלת על הסרטון?

"הרוב הגדול של התגובות היו חמות ותומכות, בעיקר כאלו שמחממות את הלב. אבל ללא ספק כמו כל סרטון היו תגובות פחות נעימות, כאלו שניסו להצדיק את הבחור. כאלו שניסו להסביר לי ש'מה אכפת לי לקבל כסף תמורת זה שיטרידו אותי - זאת הכנסה ממש קלה ומהירה', בחרתי שלא להתייחס לתגובות כאלו כי בעיניי הן חסרות אינטיליגנציה והן גורם מאד משמעותי לכך שהענישה כנגד הטרדה מינית במדינה שלנו נראית כמו שהיא נראית היום".

לאחר המקרה מה עזר לך לחזור לחייך הרגילים?

"מה שעזר לי לחזור לחיות בשקט היא בעיקר השגרה. הייתי סטודנטית והייתי חייבת לקום בוקר למחרת ולהמשיך ללמוד ולהמשיך ליצור. נראה לי שעצם העובדה שלא ישבתי בבית ושקעתי בזה נתנה לי דרך לחזור לחיים יותר מהר. אבל שוב, זה בא מהסיפור שלי".

© צילום: shutterstock

"גם אם הייתי עם בגד ים, זו לא הייתה סיבה להטריד אותי"

רבים טוענים כי לרוב מאשימים את האישה לאחר מקרה של הטרדה מינית, וזה דבר שבהחלט קורה, מה את חושבת על כך?

 "גם לי באופן אישי יצא שגרמו לי לחשוב שאולי שאיך שהייתי לבושה באותו היום זה מה שגרם לבחור לפנות אליי. לדעתי האישית אין דבר אחר שגרם לו לפנות אליי מעבר לזה שהוא חולה בנפש. לדעתי מי שמחפש להאשים את האישה בכך שהיא הותקפה מינית צריך לבחון את עצמו יותר. גם אם הייתי הולכת ברחבי העולם עם בגד-ים מינימלי, זאת עדיין לא הייתה סיבה מספיק טובה בשביל להטריד אותי או להציע לי הצעות סוטות ולא חוקיות(!) במדינת ישראל".

 כאשר שאלנו את לירון מה היא חושבת על היחס שנשים שהותקפו מינית מקבלות בישראל, היא ענתה שהיחס מזעזע  ואף אומרת שהלוואי והיא הייתה יודעת מה ניתן לעשות כדי לגרום לזה להפסיק, ומוסיפה כי מעבר לזה חשוב לה לציין שיש גם גברים שמוטרדים מינית ושגם הם חייבים לדבר ולשתף בזה. הטרדה מינית של גבר ושל אישה לא שונות מבחינת החומרה שלהן. 

© צילום: gettyimages

האם המקרה שעברת משפיע על החיים שלך היום?

 "כפי שציינתי בהתחלה, זה משפיע עליי היום בעיקר בזה שאני לא מעוניינת לצאת לבד מהבית בערב. זה לא משפיע במידה כל כך גדולה שזה משבית אותי, אבל כן אם אני אצא לטיול עם הכלבה שלי כשחשוך בחוץ ללא ספק אהיה מאד לחוצה ודרוכה".

לסיום,  לצערנו בישראל מקרים כמו שלך קורים לנשים רבות, מה תוכלי לייעץ לנשים שעברו 'חוויה' דומה לשלך?

"לצערי אני לא פסיכולוגית או מומחית ולכן מה שיש לי להגיד הוא על סמך הניסיון האישי שלי והמקרה הספציפי שקרה לי, הייתי מציעה בעיקר לא להאשים את עצמך על איך שהתמודדת עם החוויה באותו הרגע, כי גם אם היית מתרגלת את התגובה שלך לפני זה כנראה שלא היית מצליחה לבצע אותה כמו שצריך ברגע האמת וזה משהו מאד מאד טבעי. מעבר לזה הייתי מציעה לדבר ולשתף ולהתלונן על המקרה".

לעמותת "דלת פתוחה" - רשת מרכזי ייעוץ לנערים ונערות בנושאים הקשורים למיניות זוגיות ובין היתר הטרדות מיניות חשוב להדגיש: "הטרדה מינית היא סחיטה באיומים כשהמעשה הנדרש הינו בעל אופי מיני, מעשים מגונים כהגדרתם בחוק העונשין, התייחסות מבזה או משפילה ביחס למינו, מיניותו או הנטייה המינית של אדם, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, לעובד/ת שהראו כי אינם מעוניינים בכך או התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניות של עובד/ת שהראו כי אינם מעוניינים בכך. במקרים כאלה הכי חשוב לזכור כבחורות שאתן לא אשמה. שום דבר במה שעשיתן, אמרתן, לבשתן או האזור בו הסתובבתן לא השפיע על המילים שנאמרו לך.

מי שאשם הוא המטריד ולא המוטרד/ת. אין לכן במה להתבייש כי לא עשיתן שום דבר רע ולכן חשוב לשתף אדם קרוב כמו חברה, יועצת בית ספר, הורה או יועצת בדלת פתוחה במה שנאמר לך. לפעמים התחושות הופכות לכעס והמחשבות עוברות ל"למה לא אמרתי ככה וככה?" או "הייתי צריכה לעשות כך או אחרת", ואלו מחשבות הרסניות. זה גם לא באמת משנה כי באותו הרגע עשית את הכי טוב שלך, גם אם זה לשתוק ולהתעלם, ללכת מהר יותר או להחזיר לו חזרה באמירה אסרטיבית. לאף אחד אין את הזכות להגיד לך מילים שגורמות לך תחושת השפלה, פחד או בושה, בהקשר המיני ובכלל. אנחנו כאן בשביל כל אחת ואחת שרוצה לדבר על זה".

 

תגובות