"פלאשבק הציגה יציאה מהארון באופן הכי טוב שיש". צילום מסך מיוטיוב

"פלאשבק הציגה יציאה מהארון באופן הכי טוב שיש"

כזכור, בסדרת הילדים והנוער "פלאשבק", מתמודד אביב עם נטייתו המינית אותה הסתיר עד לשבוע האחרון מחבריו. בפרקים 15-17 ששודרו השבוע בסדרה, יוצאת דמותו של אביב בפעם הראשונה באופן גלוי מהארון, בפלטפורמה המיועדת לילדים ונוער • ביקורת

ממש לפני פחות משבועיים, פרסמנו פה בערוץ ידיעה על כך שדמות גאה נחשפה בפעם הראשונה בסדרת הילדים והנוער, "פלאשבק" (ערוץ הילדים, HOT), בשנים האחרונות. כזכור, אביב התמודד עם בעיות רבות הקשורות למיניותו, הסתיר אותה מחבריו ולאחר זמן רב של הסתרה גילה לבסוף את סודו לחברתו דריה. עכשיו, דמותו נחשפת מול כולם וזו הפעם הראשונה שקורה דבר כזה בערוץ באופן גלוי, בפלטפורמה המיועדת לנוער וילדים. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי

כפי שכבר ציינו בעבר, דמותו של אביב היא אינה דמות בארון שאנחנו רגילים לראות על המסך שלנו. בשנים האחרונות מעטות הסדרות המיועדות לילדים ונוער שדיברו על הנושא, וכאשר עשו זאת הן הציגו את הדמויות באופן סטראוטיפי. כך למשל ב"גאליס", דמותו של טום באום שגילם את לאון, הייתה מאד מוקצנת וסטריאוטיפית, מה שלא אהבנו לראות - הליכה נשית, דיבור נשי, לבוש נשי ועוד. כמו כן מלבד ההקצנה הזו, שיצרה דמות מאד לא טבעית או הגיונית על המסך, לא דובר כלל על היחס האישי בחייו של לאון לבנים ועל מערכות היחסים שהיו או לא היו לו עם בנים - מה שהיה מאד חסר.

"סטריאוטיפית ומוקצנת מדי" © צילום מסך מתוך "גאליס"

ואז הגיעה "פלאשבק" ותיקנה באופן יפייפה את הטעות שנוצרה. אביב (שאותו מגלם בצורה נהדרת עמית רהב) הוצג כנער גאה שבארון, אך דיבורו, לבושו והתנהגותו היו ככלל הבנים המתבגרים, ללא שום הקצנה או סממן סטריאוטיפי. הסדרה בחרה להתמקד גם בתהליך הקשה אותו עובר אביב, על יחסיו עם הסביבה הקרובה בעקבות הטלטלה הנפשית, ועל ההתמודדות שלו עם הקושי העצום. ההתחלה היפה של השינוי נראתה בפרקים 8 ו-9, בהם חיפש אביב עזרה ופנה לעמותת "כל צבעי הקשת" (המקבילה הדמיונית של איגי) בשביל להתמודד עם הקושי. המסע שלו הגיע לשיא בפרקים ששודרו ביומיים האחרונים בהם אביב יצא מהארון באופן גלוי מול אביו וחברי בית הספר.

פרק 15 כזכור, הסתיים עם התמודדותו של אביב בתחרות, ושירו "אתה ואני" ששר מול כל תלמידי בית הספר. היה מרגש לראות כיצד אביב מתחיל לשיר את שירו ומדבר כאילו אל בחורה, אך עוצר ומשנה את הנוסח ולמעשה שר לגבר. היציאה הפומבית מהארון נעשתה בצורה נונשלנטית ואגבית מול כולם, והיא בהחלט הצליחה לרגש אותנו. 

"פלאשבק תיקנו את הטעות שנוצרה" © צילום: רונן אקרמן

במהלך פרק 16 ניתן היה לראות את התגובות השונות של הסביבה - היו כאלו שתמכו וחיבקו ולעומתם היו כאלו שלא. סצנה משמעותית וכואבת מתרחשת בסוף פרק זה, בה בריונים מעברו של דידי פוגשים באביב, שגלימה בצבעי הקהילה הגאה עוטפת אותו, והם מרביצים לו ותוקפים אותו רק מעצם היותו בעל נטייה מינית שונה משלהם. הסדרה מצליחה לשלב בין הקבלה ואי הקבלה לעניין בצורה לא פחות ממושלמת וגורמת לצופים תחושת הזדהות עצומה עם אביב.

© צילום מסך מיוטיוב

פרקים אלו, שמייצגים את שיאו של תהליך היציאה מהארון של אביב, מסתיימים בסצנה חזקה ומשמעותית בה אביב בעצם כותב מכתב על היותו גיי ומפרסם אותו ברשת חברתית הדומה באופייה לפייסבוק. הסדרה לא יכלה לסגור עניין זה בצורה טובה יותר, ואנו מקווים שמעצם התהליך הכנה שמראה הערוץ בנושא, דמותו של אביב תוכל להשפיע על בני נוער שרוצים לצאת מהארון ולא יודעים כיצד. הכוכב אכן מקבל את מרב המחמאות מצופים רבים על המשחק והעזרה שהדמות מעניקה להם בזמן התוכנית, לחלוטין מגיע לו, ואנו חשים מלאי גאווה והערצה כלפיו.

 

תגובות