היוטיוברית ליאור: "לקח לי זמן להשלים עם המגדר שלי". צילום פרטי

היוטיוברית ליאור: "לקח לי זמן להשלים עם המגדר שלי"

ליאור גדעוני, או כמו שרובכם מכירים אותה מערוץ היוטיוב שלה - "Ender", היא ממש לא רק יוטיוברית מצליחה שסוחפת אחריה אלפי צופים, אלא גם אחת שעברה קשיים במציאת המגדר שלה ובחרה לשתף את זה ברשת. תפסנו אותה לשיחה על ההתמודדות עם הנושא במהלך חייה ועל השיתוף שלו ביוטיוב

כיום ביוטיוב וברשתות החברתיות יש אלפי בני נוער וצעירים שפתחו חשבון ובערוץ יוטיוב אחד משלהם הם משתפים את הצופים מרחבי העולם בכל נושא שהם אוהבים, וכן גם משתפים ברשת אפילו בדברים הכי אישיים עמם הם מתמודדים. אחת מיוטיוברים אלו היא ליאור גדעוני שמוכרת לכם אולי יותר מהערוץ "Ender" ביוטיוב אותו היא מנהלת, שמונה כעת קרוב ל/30,000 רשומים, עליו גם המלצנו לכם ב"סאבסקרייב" בערוץ הדיגיטל באתר. בפלטפורמה זו בחרה ליאור לשתף את צופיה בין היתר בסרטונים שהעלתה בנושאים כמו פגיעה עצמית, התקפי חרדה ביטחון עצמי, וגם מגדרה האישי (ג'נדרקוויר - חסרת מגדר), עליו נדבר היום. תפסנו אותה לראיון בו סיפרה לנו על התמיכה מצד הצופים שלה בנושא, הקושי בהגדרה עצמית והערעור שהיא חשה לגבי מגדרה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

האם את זוכרת מתי התחלת לפתח ספקות לגבי המגדר שלך?

"למען האמת, מעולם לא הרגשתי בת במיוחד או בן במיוחד. בגיל ההתבגרות, כשראיתי מסביבי איך רוב האנשים בטוחים בעצמם ולא עוצרים לשאול לרגע אם הם מרגישים גבר או אישה, זה התחיל להפריע לי. הייתי בטוחה שזה נורמטיבי, ושאלו שאלות שכולם מתעסקים בהם בגיל הזה, אבל ככל ששאלתי יותר אנשים אם הם אי פעם הרגישו שהם לא גבר ולא אישה, הם אמרו שלא, ולא הבינו למה אני מתכוונת. הייתי בטוחה לגמרי שזה נושא שכולם מתלבטים לגביו."

© צילום פרטי

את זוכרת איך הרגשת באותו הזמן?

"הרגשתי בעיקר בלבול ופחד, כי לא ידעתי מה אני מרגישה ומאוד ניסיתי להדחיק את זה. לא רציתי שיהיה משהו שיבדיל אותי מהחברה, ועוד משהו כזה שנשמע להרבה אנשים כמו חירטוט והמצאה מוחלטת. אני חושבת שרוב מה שהיה שם זאת הדחקה, הדחקה מאוד חזקה. לא אפשרתי לעצמי להרגיש את זה, עד שזה משהו שאתה כבר לא יכול לעצור כי זה חלק גדול ממי שאתה."

איך הגדרת את עצמך בסופו של דבר - כג'נדרקוויר?

"לקח לי המון זמן עד שהכרתי בכלל את המונח בכלל, כי אף אחד לא מדבר על זה בשום מקום, וגם אחרי שהכרתי את המונח הזה, המשכתי להדחיק עוד כמה שנים, עד שזה משהו שאתה כבר לא יכול להדחיק יותר. ניסיתי להכחיש כמה שיותר את ההרגשה הזאת, ולשכנע את עצמי שאני אישה. לא קמתי בבוקר והחלטתי 'טוב, איך אני אייחד את עצמי ואייצר לעצמי עוד בעיות בחיים?. היה לי מאוד קשה להגדיר את עצמי, לא הרגשתי בנוח אפילו להגדיר את עצמי כג'נדרקוויר, כי זאת גם סוג של הגדרה. לקח לי המון זמן להשלים עם זה."

ליאור מספרת כי סביבתה הקרובה קיבלה נהדר את היותה ג'נדרקוויר: "הסביבה הקרובה שלי דווקא קיבלה את זה ממש סבבה. לאנשים זה לא שינה כל כך, כי בתכלס באמת שום דבר לא השתנה, ומצד הקרובים אליי לא יצא לי לחוות העלבות או השמצות."

 

בתור יוטיוברית, את מקבלת חשיפה לקהל רחב ותמיכה והאהדה בנושא, בעיקר בתכנים בהם את מדברת על היותך ג'נדרקוייר, ואף פרסמת סרטון בולט על הנושא. מה עבר לך בראש לפני העלאת הסרטון?

"לפני שפרסמתי את הסרטון רעדתי מפחד. שניה אחרי שפרסמתי רציתי למחוק אותו, לא הפסקתי לחשוב עליו ולא העזתי בכלל להכנס לתגובות. פשוט נלחמתי בעצמי להשאיר את הסרטון ולא למחוק, כי מבחינתי אם הייתי מוחקת אותו, הייתי חסרת עמוד שדרה. מאוד פחדתי מהתגובות שהולכות להיות, הייתי בטוחה שאני אתחרט על פרסום הסרטון".

"הרגשתי הקלה עצומה כשראיתי שהקהל שלי מקבל ומבין את זה"

ספרי לנו על התגובות.

"האמת שלא חשבתי שתהיה כל כך הרבה תמיכה ובהתחלה מאוד פחדתי ממה שיגידו. אבל האמת שקיבלו את זה ממש אחלה, ואני ממש מעריכה את הפתיחות של הצופים בנושא. למרות זאת, יוצא לי להיתקל כל הזמן בתגובות מאוד מגעילות, אבל זה משהו שכבר נהיה הרגל ופשוט לומדים להחליק את זה".

ליאור מספרת כי אף תמשיך לפרסם תוכן בנושא: "אמשיך לפרסם תכנים על הנושא, בטח. אני חושבת שזה מאוד חשוב לדבר על הנושאים האלה, במיוחד כי אף אחד לא מדבר עליהם. אני חושבת שזה נותן לבני נוער או לאנשים באופן כללי שמרגישים ככה להרגיש שזה בסדר, כי יש עוד אנשים כמוהם בעולם".

יש לך עצה לבני נוער שמרגישים לא בטוחים ומעורערים לגבי המגדר שלהם?

"בהחלט. קודם כל, אל תמהרו לצאת בהצרות - מגדר זה משהו שהוא מאוד מורכב. אני הייתי בטוחה בזהות שלי רק לקראת גיל 19. בנוסף, דעו שאתם לא לבד. אולי זה נראה ככה כי רוב האנשים מרגישים מאה אחוז גבר או אישה וזה לא הפריע להם, אבל יש עוד כמוכם, אני מקווה שהערוץ שלי ממחיש את זה ועוזר לכם לדעת זאת". 

תגובות