ונהפוכו? "הייתי רוצה שפורים יפסיק להיות חג מגדרי". צילום: Fotolia

ונהפוכו? "הייתי רוצה שפורים יפסיק להיות חג מגדרי"

"מה יקרה אם ילד יחליט להתחפש לפיה? הוא היה זוכה ללעג מצד בני כיתתו, או שמא יתייחסו לתחפושת שלו בהומור ובחוסר רצינות. חוקי המגדר משפיעים עלינו כבר מגיל צעיר ויש תחושה שאם לא נעמוד בהם, נהייה מושא ללעג" • טור דעה

אחי הקטן לומד בכיתה ג', ולכבוד פורים הוחלט שכיתתם תתחפש תחת הנושא "יום כדורגלנים" בשישי האחרון. אמי קנתה לו חליפת מדי כדורגל יקרה ושלחה אותו לבית הספר. כשצפיתי בתמונות מאותו היום, גיליתי להפתעתי שהדגש הוא פחות על "יום כדורגלנים" כפי שהתיימרו לעשות, אלא יותר בכיוון של "יום העידוד לפערי מגדר".

ציפיתי לראות את כל הכיתה מחופשת לכדורגלנים במדים צבעוניים ושמחים, כיאה לכותרת היום; אך מה שהיה בפועל, הוא שהבנים בלבד לבשו מדי כדורגל גבריים, יקרים ובולטים - ואילו בנות הכיתה הסתפקו בתחפושות של מעודדות, שהורכבה מחצאית טוטו, חולצה חלקה וקוקיות ילדותיות ומתוקות.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

התרגזתי נורא למראה תמונות אלה. לא היה מקום לטעויות - זה היה מתוכנן לחלוטין. לא הייתה בת אחת שמחופשת לכדורגלנית ובטח שלא בן אחד שמחופש למעודד או מעודדת. מי שלא התאים לו להתחפש לפי חוקי המגדר - פשוט לבש חולצת בית ספר לבנה.

כמה נחמד לדעת, שגם בעידן החדש, שהופך לכאורה פחות ופחות מגדרי בשנים האחרונות - בית ספר יסודי מקנה לתלמידיו את חוקי המגדר. זה פשוט מאוד, ילדים יקרים: הבנים הם חזקים, גבריים, בולטים, מקצועיים ומשפיעים; ואילו הבנות באות אחריהם, מתוקות, ילדות, נשיות ועדינות.

"גם בעידן החדש בית ספר יסודי מקנה לתלמידיו את חוקי המגדר" © צילום: Fotolia

אני שואלת את עצמי מה היה קורה אם ילדה אחת הייתה מגיעה בתחפושת של כדורגלן ולא כמעודדת. מה היו בני כיתתה אומרים עליה? שהיא בן, "אבו-גבר", גברית, שונה, מוזרה. וכל זה היה נאמר בלעג ואותה הילדה הייתה מרגישה דחוייה ומדוכאת. אותו דבר (ואפילו באופן חריף יותר, למרבה הצער) היה קורה אם בן מסויים היה מחליט להגיע כמעודדת. הוא היה זוכה לתגובות של "חלשלוש", היו צוחקים עליו וממשיכים לצחוק ולצחוק עד שנגמר האוויר.

יום הכדורגלנים בבית ספרו של אחי הוא לא הדוגמא היחידה לפערי המגדר הבוהקים בחג הפורים: בחנויות הצעצועים השונות, אליהן מגיעות משפחות כדי לקנות תחפושות, ניתן לראות שהתחפושות ה"מותאמות לבנים" הן תחפושות כמו חייל, שוטר, טייס, סופר-מן וגיבורי על אחרים וכדומה. התחפושות ה"מותאמות לילדות" הן תחפושות של פיה, נסיכות דיסני שונות, מיני-מאוס, ברביות וכן הלאה. נכון שיש גם תחפושות של דמויות חזקות לבנות, כמו חיילת, שוטרת ו-וונדר וומן; אך הן שונות מאלה של הבנים, בכך שמעוצבות בצורה "נשית" ומעודנת יותר, וכוללות, איך לא - חצאית או שמלה. גם באתרי חברות התחפושות השונות אפשר לראות את השוני המובהק בין קטגוריות "הבנים" לקטגוריית "הבנות".

אפשר לראות את השוני המובהק בין קטגוריות
אפשר לראות את השוני המובהק בין קטגוריות "הבנים" לקטגוריית "הבנות" © צילום: Fotolia

ומה יקרה אם ילד יחליט להגיע בתחפושת של פיה? כפי שהזכרתי קודם, הוא היה זוכה ללעג מצד בני כיתתו, או שמא יתייחסו לתחפושת שלו בהומור ובחוסר רצינות. זו הדוגמא הטובה ביותר לכך שחוקי המגדר משפיעים עלינו ועל ילדים כבר מגיל צעיר מאוד, ומושרשים בהם עמוק עד כדי תהליך חברות מלא. כך שגם אם ילד מסויים באמת רוצה להתחפש לאלזה - לא יהיה בו את האומץ לעשות זאת, כיוון שהוא מודע להשלכות הקריטיות על מצבו החברתי.

העולם מתקדם, אך גם נשאר פרימיטיבי; והגיע הזמן לשנות גם את העניין הזה. בשנים הבאות, הייתי רוצה לראות יותר בנים מחופשים לדמויות שנחשבות "נשיות", בשמלות, כתרים וחצאיות - אם זה מה שהם רוצים באמת. הייתי רוצה לראות ילדות עם קסדות, מדים ומכנסיים, לשם שינוי. הייתי רוצה שכל זה יקרה מבלי שיצטרכו הילדים לחשוש מפגיעה ומחרם, ומבלי שיתביישו להחצין את מי שהם באמת. הייתי רוצה שפורים יפסיק להיות חג מגדרי. 

תגובות