ליישם בשנה הבאה: נשים וקמפיינים פמיניסטים מעוררי השראה. צילום: Fotolia

ליישם בשנה הבאה: נשים וקמפיינים פמיניסטים מעוררי השראה

כיאה לסוף שנה מוצלחת ולמען תחילת שנה עוד יותר מוצלחת, עלינו להתמקד בדברים חיוביים שהתרחשו במהלכה והיינו רוצים שימשיכו להתקיים גם בשנה החדשה - כמו קידום שוויון הזכויות לנשים ופעילות פמיניסטית, למשל

אחד הדברים החיוביים שהתרחשו בשנת 2018 ובתקווה שימשיכו להתרחש גם בשנת 2019, הוא הפעילויות והקמפיינים הרבים למען שיוויון הזכויות לנשים ואף לקבוצות אתניות שונות על ידי נשים צעירות; שהשאירו את חותמן על החברה שלנו. לקמפיינים הללו ישנה השפעה חזקה עלינו כחברה ובהחלט מהווים תרחיש שופע בחיוביות שצריך להמשיכו גם בשנה הבאה. לפניכם כמה דוגמאות לקמפיינים עוצמתיים והנשים החזקות שעומדות מאחוריהם, וכמובן הדברים החיוביים שניתן ללמוד מהן וליישמם בשנה החדשה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מארלי דיאס - #1000blackgirlbooks

על הנערה הזו לא תלמדו בבית הספר (אבל ברוך השם לפחות תדעו לחשב זויות במשולש) וכנראה שגם לא תשמעו עליה בשידורי החדשות בישראל - אך מדובר באחת מהנערות העוצמתיות והמשפיעות ביותר של שנת 2018, אשר ייסדה קמפיין ייחודי במינו התומך הן בשיוויון זכויות לנשים והן בשיוויון זכויות לכהי עור. מארלי דיאס נולדה בשנת 2005 (!!) בפילדלפיה וגדלה בניו ג'רזי. כשהייתה בת 11, התלוננה לאמה לגבי כך שבכל הספרים שבית ספרה מחייב אותה לקרוא, הדמויות הראשיות הן אך ורק ממין זכר ובעלות צבע עור בהיר. המחשבה על חוסר השיוויון הקיצוני הזה לא הרפתה מדיאס והיא החליטה לפעול ולהקים את הקמפיין
1000blackgirlbooks#.

מטרתו הראשונית של הקמפיין הייתה לאסוף אלף ספרים שבהם הדמויות הראשיות הן נשים כהות עור ולתרום אותם לילדות אפרו-אמריקאיות שמתגוררות באמריקה. בסופו של דבר, לאחר מספר חודשים בודדים בלבד, דיאס הצליחה לאסוף יותר מעשרת אלפים ספרים ולתרום אותם אף למוסדות לימוד וספריות. כמו כן, ראוי לציין כי גם לאחר הישג מרשים זה, דיאס אינה עוצרת לרגע וגם כיום שואפת לאסוף עוד עשרות אלפי ספרים שבהם הדמות הראשית היא אישה כהת עור ולתרום אותם למוסדות לימוד וספריות ברחבי העולם כולו.

מלבד זאת, עלינו לזכור כי מדובר בנערה אפרו-אמריקאית צעירה ביותר אשר הצליחה לעשות את הבלתי יאומן - ולכן הדבר החיובי שאנו צריכים ללמוד ממנה וליישמו בשנה הבאה הוא לשאוף גבוה ולנסות ב"כל הכוח" להגיע לשאיפות הכי גבוהות שלנו, אפילו אם הן נראות לנו "בלתי ניתנות ליישום".

אפשר ללמוד גם מהצעירות ביותר
אפשר ללמוד גם מהצעירות ביותר © צילום מסך מאינסטגרם

שני שטרליד - #לארואיםעליהם

סיפור עצוב וצורם אך ייחודי במינו השייך לאישה עוצמתית ביותר שמתגוררת כאן, במדינת ישראל. לפני מספר שנים האישה הזו פגשה צעיר רווק ונאה שעבד כסרן בצנחנים והיה כבר בדרך לתואר שני, אך היא איננה ציפתה לפגיעה המינית הקשה שהיא תעבור על ידו. בנוסף לפגיעה זו, היא מספרת כי היא חוותה מספר הטרדות ותקיפות מיניות עוד בילדותה. לאחר עליות ומורדות נפשיות רבות, היא יזמה את הקמפיין #לארואיםעליהם ושמה הפך למוכר בחברה הישראלית – שני שטרליד.

מטרתו של הקמפיין שלה היא לעורר מודעות לגבי העובדה שעברייני מין אינם נראים בצורה מסוימת או מתנהגים בצורה מסוימת ויכולים להיטמע בקלות בחברה ואף להקים משפחה נורמטיבית לחלוטין. במסגרת הקמפיין, נשים, נערות, גברים ונערים שיתפו אותה בוידויי לגבי האדםהאנשים שהתעללו בהם מינית ואת אורח החיים ה"נורמטיבי" שלהם שאינו מעורר כל חשד. הוידויים פורסמו ע"י שני שטרליד בעמוד הפייסבוק שלה באנונימיות מוחלטת וללא כל שינוי בתוכן הוידויי.

בנוסף לכך, חשוב מאוד לציין כי כיום שני שטרליד נשואה עם שני ילדים ואף עורכת הרצאות על תקיפות מיניות ומשתפת בחוויה האישית שלה ולכן, הדבר החיובי שאנו יכולים ונדרשים ללמוד ממנה וליישמו בשנה הבאה הוא לזכור שתמיד יש אור בקצה המנהרה וכאשר אנו חווים דברים קשים, ההחלטה אם להיכנע להם או להילחם בכל הכוח ולהמשיך בחיינו נמצאת אך ורק בידיים שלנו.

בברלי גודן - #whyIstayed/whyIleft

הכל התחיל כאשר שחקן ה-NFL (ליגת הפוטבול הלאומית של ארצות הברית), ריי ריאס, היכה את ארוסתו ותועד במצלמות אבטחה מקומיות. הפצתם של תצלומים אלו ברחבי המדיה החברתית עוררו תגובות נסערות רבות, כמו: "למה היא לא עוזבת אותו?" "למה היא 'נותנת' לו להרביץ לה?" "למה היא לא עושה כלום?" וכדומה. העובדה שרוב התגובות כללו "האשמת קורבן" הייתה בולטת למדי ולא הרפתה מבברלי גודן, סופרת ופעילה חברתית אפרו-אמריקאית אשר חוותה על בשרה מערכת יחסים עם בן זוג אלים, פיזית ונפשית.

מסיבה זו, גודן החליטה לפעול וליזום מאין קמפיין באינסטגרם שבו נשים שעברו פגיעות פיזיות ונפשיות בזוגיות מתארות למה הן נשארו במערכת היחסים, ולבסוף מה גרם להן לעזוב. כמו כן, אחת ממטרותיו של הקמפיין היא לעורר מודעות לגבי כך שיציאה מזוגיות כזו היא איננה החלטה רגעית, אלא תהליך ארוך שהקורבן עובר עם עצמו עד שמתגבשת ההחלטה לעזוב. בסופו של דבר, קמפיין זה תפס תאוצה ברחבי העולם ומגזינים רבים הכתירו אותו כאחד מן הקמפיינים משני התודעה והמשפיעים ביותר.

הדבר החיובי שאנו יכולים ללמוד מן האישה המדהימה הזו וליישמו בשנה החדשה הוא לדעת שכאשר אנו חשים שרע לנו והמקום שאנו נמצאים בו כרגע בחיינו איננו טוב לנו, אז קודם כל זה בסדר ואף מומלץ להודות ולשתף בכך שלא טוב לנו; ולזכור שלא תמיד זוהי אשמתנו שהגענו למקום הזה. כמו כן, כמובן שעלינו למצוא בעצמנו בקצב שלנו את הכוחות להתרומם כלפי מעלה ולהגיע למקום שטוב עבורנו.

ישנן נשים רבות נוספות אשר מובילות פרויקטים וקמפיינים עוצמתיים ומעוררי השראה המחוללים שינויים חיוביים בחברה שלנו, כמו למשל metoo# - אך לצערנו הרב תופעה זו נפוצה בעיקר מחוץ לארץ ופעמים רבות (כפי שודאי שמתם לב) אנו אפילו לא שומעים על נשים חזקות ומשפיעות במיוחד שמוכרות מאוד בחו"ל. הפתרון לבעיה זו מוטל עליכם, בני הנוער: ראשית, עלינו להפיץ את פועלן של נשים כאלה והארגונים שלהן גם בארץ (הרי שאפשר למצוא אלפי כאלה בהקלדה מהירה בגוגל) ושנית, עלינו לפעול גם בעצמנו על מנת לקדם את החברה שלנו מכל ההיבטים ולזכור שאכן יש לנו השפעה.

 
תגובות