לקראת יום השואה: הנשים הגיבורות שהצילו יהודים. צילום: Shutterstock

לקראת יום השואה: הנשים הגיבורות שהצילו יהודים

קולן של הנשים בשואה לא תמיד נשמע, אם כן כי היה מאוד משמעותי באותה תקופה. אספנו לכם מספר סיפורים מרתקים של נשים חזקות שהצילו חיים בתקופת השואה באמצעות גבורתן

לתקופת השואה הנוראית אין-ספור סיפורי גבורה של אנשים שהצילו חיים של יהודים ואוכלוסיות אחרות שנספו באותה עת. למרות זאת, הפנים הנשיים של אותם סיפורים לא תמיד נראות בשטח. מדובר על נשים יהודיות, חזקות ופמיניסטיות שחוו את השואה על בשרן ובחרו לסכן את חייהן עבור יהודים אחרים. לפניכם מספר גיבורות עצמתיות, אמיצות, ועצמאיות שבהחלט ייתכן כי הן הסיבה לכך שחלקינו חיים כאן היום ואסור שיישכחו.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

צביה לובטקין – מי אמר שנשים לא יכולות להיות לוחמות?

חשוב לציין כי על מנת לספר על כל מעשי הגבורה של האישה המדהימה הזו, יש לכתוב ספר שלם; ולכן תאלצו להסתפק בתיאור כללי ביותר של תפקידיה ומעשיה האציליים. לובטקין, אישה יהודייה שנולדה בפולין, הייתה אחת מהלוחמות במרד היהודי הגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה, הלא הוא מרד גטו ורשה. היא הייתה בעלת תפקיד חשוב בארגון היהודי הלוחם, מדריכה ומנהיגה בתנועות נוער ציוניות בתקופת השואה (שכן אתם יכולים לדמיין לעצמכם כמה הדבר היה משמעותי, קשה, אצילי ומסובך). כמו כן, היא בעצמה יזמה לא מעט מבצעים מרשימים שמטרתם הייתה לחלץ יהודים מהגטאות או אפילו להילחם בנאצים. בסופו של דבר, היא עלתה לישראל, הקימה משפחה לתפארת והפכה לסבתה של טייסת הקרב הראשונה של צה"ל, רוני צוקרמן.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Kirsten Valentine (@kirstenvalentine) on

ויטקה קובנר – הצעירה שהפכה לפרטיזנית אדירה

בשנת 1941, כשלושה חודשים בלבד לאחר יום הולדתה ה-21, קובנר נכלאה בגטו וילנה. למרות גילה הצעיר, היא בחרה לקחת חלק במחתרת שפעלה בגטו, אשר הייתה אחראית ללא מעט מבצעים ופעולות חבלה נגד הנאצים. בשנת 1944 היא הצטרפה לצבא האדום שבין היתר שחרר את גטו וילנה. כחמישים שנה לאחר סיום המלחמה, קובנר נבחרה להדליק משואה בטקס יום הזיכרון במוזיאון "יד ושם".

רוז'ה רובוטה, אלה גרטנר, אסתר וייסבלום ורגינה ספירשטיין – ויתרו על חייהן למען חבריהן

בשנת 1945, שלושה שבועות לפני שחרור מחנה ההשמדה שבו שהו, ארבעת הנשים הללו הוצאו להורג בתלייה בחצר המחנה, מול שאר האסירות. מדוע, אתם שואלים? ובכן, ארבעתן הבריחו חומרי נפץ לתוך המחנה, לשם סיוע במרד שתכננו חברי המחתרת שבה הן גם לקחו חלק. במהלך מרד זה נהרגו ארבעה אנשי אס-אס ("חיל ההגנה" של המפלגה הנאצית), דבר שגרם לגרמנים לערוך חקירות רבות ואף עינויים קשים לארבע הנשים הללו, במטרה לגרום להן לגלות את זהותם של שאר חברי המחתרת שלהן. למרות הסבל הרב, הנשים לא הסכימו לגלות ולו פרט אחד על שאר חברי המחתרת ולכן הן הוצאו להורג.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by shoahvoyagememoire (@shoahvoyagememoire) on

גיזי פליישמן – נלחמה במוות

במהלך מלחמת העולם השנייה, פליישמן, יהודיה שנולדה בסלובקיה, השתמשה בקשרים שלה כדי לסייע להברחת יהודים רבים מהמחנות שבהם שהו. כמו כן, כאשר נודע לה שמטרתם של מחנות ההשמדה היא להשמיד את כל היהודים שנמצאים בהם, היא שיחדה גורמים משמעותיים במלחמה, שתמורת השוחד סייעו בהצלת והברחת יהודים. בנוסף, חשוב לציין כי הייתה לה אפשרות לעלות ארצה, אך במקום זאת היא בחרה לשלוח את בנותיה לארץ לבדן ואילו היא דבקה באימה החולה וביהודים שהיא רצתה להציל ובסופו של דבר זה עלה לה בחייה.

גיזלה פרל – הצילה חיים באמצעות הפלות

ד"ר פרל הייתה רופאה יהודיה ממוצא רומני שעבדה במחנה אושוויץ. האישה המדהימה הזו לא הסתפקה רק בעזרתה לחולים במסגרת שעות העבודה שלה, אלא שהיא גם ביצעה הפלות לכל הנשים ההרות - במטרה להציל אותן ממיתה בתאי הגזים או מניסויים רפואיים אכזריים, שכן אלו הם הדברים שהנאצים עשו לכלל ההריוניות - ונאלצה לעשות זאת במו ידיה החשופות וללא ציוד רפואי מתאים. היא איננה נתפסה בידי הנאצים ואף הצליחה לעלות ארצה, בליווי קרובת משפחתה היחידה שנותרה בחיים, הלא היא ביתה. בהחלט אמיצה וחזקה.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by historiadeellas (@historiadeellas) on

האומץ, הגבורה והתעוזה של הנשים הללו בהחלט הופכים אותן למודל לחיקוי ומהווים הוכחה לכך שנשים הן חזקות, לא פחות מאשר גברים. יש לזכור כי בלעדיכם, הנוער, הנשים הללו והסיפורים שלהן עלולים להיעלם מהעולם כלא היו; ולכן קראו עליהן, ספרו, שתפו והפיצו את מעשי הגבורה שלהן, כי רק כך נוכל באמת להקיר להן תודה ולגרום לכך שהן לעולם לא יישכחו.

תגובות