רומי אברג'יל על התבטאויות השר: "המילים שלו מביכות". צילום: אינסטגרם

רומי אברג'יל על התבטאויות השר: "המילים שלו מביכות"

"הוא מדבר מתוך בורות, הוא אפילו לא יודע מי אנחנו ומה הצרכים שלנו" - כך בוחרת להגיב רומי אברג'יל - כוכבת הנוער הטרנסג'נדרית, להתבטאויותיו של השר בצאלאל סמוטריץ', לאחר שלעג למהלך של צה"ל להרחבת גיוס הקהילה. ריאיון מיוחד

קהילת הטרנסג'נדרים בארץ סופגת איזכורים לא נעימים, ביקורות חריפות, ואלימות מילולית, פיזית ואינטרנטית לעיתים קרובות. לאחר התבטאויותיו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כנגד האצת גיוס קהילת הטרנסג'נדרים לצה"ל, בתגובה לפוסט של YNET על הרחבת שילוב הטרנסג'נדרים בצה"ל, בחרנו לראיין את אחת הטרנסיות המוכרות בתעשייה - רומי אברג'יל. רומי לקראת גיוסה לצבא ההגנה לישראל מספרת לנו על החששות, דרך ההתמודדות עם היחס הפוגעני, ומה היא באמת חושבת על הפוסט של שר התחבורה. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מה דעתך על ההתבטאויות של שר התחבורה?

"לדעתי זה מביך שהוא מרשה לעצמו להגיד דברים כאלה. העובדה שבחרנו לחיות את החיים שלנו כפי שאנחנו רוצים לא אומרת שאנחנו לא שווי זכויות כמו כל אחד אחר, ושלא מגיע לנו שישקיעו בנו משאבים. בלי קשר, זה לא אמור להיות כל כך קשה לצבא לשלב אותנו בתהליך גיוס, בסופו של יום אנחנו אנשים רגילים כמו כל אזרח אחר שקיים במדינה". 

אז על אילו משאבים השר מדבר?

"אני לא חושבת שהוא כל כך מבין, הוא מדבר מתוך בורות. הוא אפילו לא יודע מי אנחנו ומה הצרכים שלנו. אני לא חושבת שהוא בכלל יודע מה ההגדרה של טרנסג'נדר אם הוא מרשה לעצמו לדבר ככה. הוא לא יודע עד כמה המשפט שהוא אמר פוגע".

את מרגישה כי דברים שנאמרים מפיו של שר פוגעים יותר מהערה של אדם רנדומלי? 

"לחלוטין כן. ברגע שאדם בעל תפקיד כל כך חשוב כמו שר התחבורה, שאמור להיות אדם מאוד מפשיע ובעל דעה חזקה, אומר דבר כזה - הוא מערער קהילה שלמה ויוצר סערה. זה משפיע לטווח הרחוק הרבה יותר מאדם רנדומלי שמעיר על הקהילה". 

את עומדת להתגייס בקרוב, איך את חווה את תהליך הגיוס כטרנסג'נדרית עד כה?

"אני רק בחיתולים של התהליך. התחלתי לא מזמן אבל בינתיים אני מזהה התחשבות ואכפתיות. תמיד משתדלים לשאול אותי מה אני צריכה ורוצה, ודואגים לתת לי להרגיש בטוחה ולא נדחקת לפינה. יש יחס מיוחד אבל לא יחס שגורם לי להרגיש שונה או אחרת מכל מתגייס אחר. הם מאוד משתדלים לשלב אותנו בקלות".

את כבר יודעת לאן תתגייסי?

"אין לי מושג, יש הרבה תפקידים ומאוד קשה לבחור. אני מאמינה שברגע האמת הם יתנו לי סיוע מכוון ואמצא את התפקיד שמתאים לי. אני לא רוצה לשרת בתפקיד קרבי, אבל אשמח להתעסק בעבודה שתביא את היכולות שלי לידי ביטוי".

יש רגעים שאת חוששת להתגייס? במיוחד לאחר התבטאויות כמו של השר

"יש לי המון חששות כי אני יודעת שלא הכל ורוד שם, וכן יכולים להיות מקרים בהם אוכל להיפגע. אך אני מאמינה שאם וכאשר יקרה משהו, ותיווצר תקרית לא נעימה, הגורמים הנכונים יטפלו בזה בצורה יסודית. בלי קשר, תמיד יהיו חששות כמתחילים משהו חדש וזר, במיוחד כשמדובר בצבא, ובמיוחד כשאני טרנסג'נדרית". 

יש לך חברים טרנסג'נדרים שכבר נמצאים בצבא?

"האמת שלא, אבל כן שמעתי על סיפורים מגוונים, בהם טרנסג'נדרים חוו יחס משפיל. זה מאוד תלוי אדם, המקום שבו הוא משרת, והבסיס שבו הוא נמצא. הסיפורים אינדבידואלים והיחס משתנה בהתאם לאיפה שהם נמצאים. אך למרות כל זאת, ברוב המקרים שצבא לא הפקיר את הנפגעים, ותמיד טיפל ונתן יד כשהיה צריך".

את מרגישה היחס כלפיכם הולך ומשתפר?

"משנה לשנה הטרנסג'נדרים תופסים תאוצה בעולם כולו. ממש עכשיו התקבלה ל"ויקטוריה סיקרט'ס" הדוגמנית הטרנסית הראשונה. רואים יותר טרנסים בקולנוע, יש מודעות והכרה. ממש לא מזמן השתתפתי בפרויקט חדש של חברת איפור, שפעם ראשונה לוקחים פרזנטורית כמוני. אני מאמינה שעוד כמה שנים זה כבר לא יהיה אישיו בכלל".

© צילום מסך מאינסטגרם

מה את חושבת על ההחלטה של צה"ל להגדיל את כמות הטרנסג'דרים המתגייסים לצבא?

"אני חושבת שזה מעשה מבורך. לפני עשור לא היה בכלל על מה לדבר, והיום זה הופך להיות משהו שבנורמה.  כשאני התחלתי את התהליך לפני שבע שנים, זה בכלל לא היה משהו לקחת בחשבון. כיום זה מאוד שכיח. אנחנו מתקדמים, אבל זה תהליך".

מה היית מבקשת מבני נוער שקוראים את הפוסט של שר התחבורה?

"תטילו ספק! בן אדם בתפקיד כל כך חשוב שמרשה לעצמו לדבר ככה זה דבר לא לגיטימי. המוני אנשים בעלי תפקידים חשובים יוצאים בהצהרות ומעירים הערות שצריך לקחת בערבון מוגבל, הדברים שהם אומרים לא בהכרח נכונים, אל תתנו לזה לגיטימיציה. אני פונה אליכם בתור כוכבת נוער טרנסג'נדרית שעתידה להתגייס לצה"ל - בסופו של יום, אנשים צריכים להבין שאנחנו לא שונים, והעבודה שהחלטנו שהגוף שלנו לא מתאים לנו, לא הופכת אותנו לחייזרים. אנחנו בני אדם כמו כולם. תטילו ספק בכל מה שאתם שומעים, קוראים, ורואים". 

תגובות