הכוח לשנות: "הדבר היחיד שיכול לקדם נשים, הוא הנשים". צילום פרטי

הכוח לשנות: "הדבר היחיד שיכול לקדם נשים, הוא הנשים"

בחירות 2019 (מועד ב') מתקרבות - ונראה שגם הפעם, הייצוג הנשי בכנסת הולך ומתמעט. בסדרת כתבות העוסקת בנשים בפוליטיקה, נציג מספר נערות פעילות פוליטית שפועלות למען מטרה גדולה אחת - ייצוג ראוי של נשים בכנסת. הפעם: לי ביילין (העבודה) שואפת להיות ראש הממשלה

"מה שמפריע לי במצב העכשווי בכנסת, זה לא רק שנשים לא מקדמות מספיק חוקים בשביל נשים," מספרת לי ביילין בת ה-14 "אלא גם שאין מספיק נשים בכנסת." לי היא יושבת ראש נוער העבודה, גוף שהוא חלק ממפלגת העבודה. "הנוער, הוא למעשה עתיד המפלגה. כשאנחנו נגדל, אנחנו נהיה חלק ממפלגת העבודה ל'מבוגרים' ונהיה מקבלי ההחלטות בה." לי מספרת שכבר מגיל קטן חינכו אותה לערכי מפלגת העבודה, מה שככל הנראה גרם לה להזדהות עם אותם ערכים ובהמשך גם להצטרף ולפעול למען המפלגה.

עוד בערוץ היחדים של פרוגי:

איך הגעת לתפקיד יושבת ראש נוער העבודה?

"למעשה, אבא שלי נמצא ברשימה לכנסת של מפלגת העבודה וסבא שלי, יוסי ביילין, היה שר המשפטים. גדלתי בבית מאוד פוליטי ומאז שאני קטנה, ידעתי שפוליטיקה היא הדבר אליו אני מכוונת ורוצה לקחת בו חלק. בגיל 13, שמעתי על תנועת 'נוער העבודה' ומיד הצטרפתי, פשוט כי ידעתי שמקומי שם. בהתחלה, קיבלתי את תפקיד דוברת נוער העבודה, מאוחר יותר קודמתי להיות סגנית יושב ראש והיום, לאחר שנה בתנועה - אני יושבת ראש נוער העבודה."

"גדלתי בבית מאוד פוליטי" © צילום פרטי

איזה חלק מחייך התפקיד תופס?

"התפקיד הזה תופס את מרבית היום שלי. אין לי כל כך הרבה זמן, אני בעיקר שם, מקדישה כמעט את כל זמני בתפקיד. זה הדבר שהכי חשוב לי, לעשות שינוי, להשפיע. לכן, לא אכפת לי שזה גוזל לי את כל הזמן הפנוי, אני עושה את מה שחשוב לי ולמדינה שלי - וזה מעל הכל." מבחינת השילוב עם הלימודים, לי מוסיפה: "בזמן הלימודים יותר קשה לתמרן בין הכל, אבל בשנה הבאה בחרתי במגמת דיפלומטיה, מה שמתקשר מאוד עם העבודה שלי במפלגה. כך בעצם אני משלבת את התפקיד שלי עם הלימודים כמה שאפשר."

את מרגישה שאת מצליחה לעשות שינויים במסגרת התפקיד שלך? 

"בהחלט, אני מרגישה שבמפלגה ניתנה לי האפשרות להשפיע ולשנות דברים, מה שרציתי לעשות מאז שהייתי מאוד קטנה. בכל שבוע אנחנו עושים פעילויות גדולות, גם בתוך נוער העבודה וגם בתוך המפלגה עצמה. עכשיו אנחנו בתקופת בחירות, אז אנחנו פועלים גם הרבה בשטח. אני חושבת שלנו יש את הכוח המרבי להביא את המצביעים הצעירים יותר, אלה שעוד גמישים בדעותיהם ולהציג להם את שאיפותיה של המפלגה שלנו. המצב של המפלגה שלנו כעת הוא לא טוב - אבל אני חושבת שבניגוד לשאר המפלגות, אנחנו מפלגה של שינוי אמיתי וברגע שתינתן ההזדמנות, אנחנו נהיה כאן כדי להראות זאת לציבור."

איך זה מרגיש להיות אישה בתוך מה שמגדירים "מקצוע של גברים"?

"ההפרדה הזו לכאורה בין 'מקצועות גבריים' ו'מקצועות נשיים' אף פעם לא פגשה אותי. אני נהגת מירוצים מגיל תשע; ומעולם לא הרגשתי שהעובדה שאני בת משפיעה עליי בצורה כלשהי בבחירת תחומי העניין שלי, או בכלל בבחירות שלי בחיים. פוליטיקה אמנם נחשבת לתחום עניין 'גברי', אבל זה תלוי איך בוחרים להסתכל על זה בסופו של דבר. השאיפה הגדולה שלי היא להיות ראש ממשלה ואני לא נותנת לעובדה שאני אישה לערער לי את הביטחון או לעצור אותי בדרך. אני מאמינה שכל אחד צריך להיבחר לפי הכישורים שלו או שלה, אני לא חושבת שאם יש מועמדת שהיא אישה והיא בעלת הכישורים המתאימים, המגדר שלה אמור להפריע לה או לאחרים."

© צילום פרטי

מהו פמיניזם בשבילך?

"בשנים האחרונות, הפמיניזם איבד קצת המשמעות שלו בעיניי. אני רואה הרבה פעמים שמתייחסים לפמיניזם בתור משהו שמעצים נשים בלבד - אבל בשבילי, פמיניזם זה שוויון, שאישה שווה לגבר ולהפך. אם נסתכל על זה בהיבט הפוליטי: אני חושבת שעצם העובדה שקיים מנגנון שנקרא 'שריונים', שהוא בעצם שריון של מקומות בכנסת לאוכלוסיות מוחלשות לכאורה, כמו נשים, עולים חדשים וכולי - הוא מאוד לא פמיניסטי בעיניי. אנחנו לא אוכלוסייה מוחלשת, אנחנו לא צריכות עזרה בלהיכנס לכנסת. אנחנו יכולות להיכנס לכנסת בהתאם לכישורים שלנו, לא לפי המשבצת שמסופקת לנו שכביכול היא ה'כרטיס ביטוח' שלנו לכך שנזכה לייצוג בכנסת. צריך לשמור את השריונים לאוכלוסיות מוחלשות, למי שבאמת צריך את זה. אני גם חושבת שלא צריך להיות 'יום האישה' - אנחנו לא אוכלוסייה חלשה שזקוקה ליום שלם בשבילה, אנחנו לא צריכות עזרה."

לי מספרת על דעתה בנוגע לפערים בין הנשים לגברים בכנסת: "העובדה שיש כיום 29 נשים מתוך סך של 120 חברי כנסת, מזעזעת בעיניי. אני תופסת את זה כעניין מאוד עקרוני, אני לא חושבת שצריך להיווצר מצב שבו יש מיעוט כל כך מחפיר של נשים בכנסת. זה לא נשמע לי הגיוני, אנחנו חייבים לאזן את זה כמה שיותר מהר."

איך, לדעתך, הגענו לפערים הללו בכנסת?

"אני חושבת שזה בעיקר קשור לאמונה של הציבור, האמונה שבעיקר גברים יכולים להצליח בפוליטיקה - ואני מאוד לא מסכימה עם זה. נשים שמפחדות להיכנס לפוליטיקה הן חלק מהציבור; והאמונה הזו משפיעה עליהן מאוד. זה מפחיד בהתחלה, להיכנס בתור אישה לפוליטיקה, אבל זה בסך הכל דבר שאפשר להתגבר עליו."

"זה דבר שאפשר להתגבר עליו" © צילום פרטי

מהי הכנסת האידיאלית בעינייך? מה היית מצפה מהבחירות הבאות?

"אני חושבת שצריכה להיות נציגות שווה של כל מין בכנסת; אם כי אני לא חושבת שזה צריך לבוא על חשבון הכישורים והיכולות. העניין של השוויון וחוסר ההתפשרות על איכות האנשים, צריך לבוא ביחד, לדעתי. הרשימות לבחירות הקרובות לא מראות על יחסים שווים בין חברי וחברות הכנסת בכלל, אבל אני מאמינה שניתן יהיה להשיג שוויון בעתיד הקרוב."

"מבחינת הציבור, אם תלכו ותשאלו אנשים, הם לא יגידו שהם לא בוחרים באישה בגלל שהיא אישה; אבל יכול להיות שבינם לבין עצמם, הם כן יחשבו שאישה פחות מתאימה לתפקיד מאשר גבר, שוב, בגלל דעות קדומות. בגלל זה, אני חושבת שהדבר היחיד שיכול לקדם נשים הן נשים, פשוט כי ברגע שנשים יעשו את הצעד ויגידו שהן לא מפחדות להיכנס לפוליטיקה - זה ייראה הרבה יותר לגיטימי מבחינת הציבור, שאישה פעילה בפוליטיקה ואפילו ראש ממשלה."

איזה טיפ היית נותנת לבנות שרוצות לעסוק בפוליטיקה אבל מפחדות לעשות את הצעד הזה? 

"אל תפחדו, פשוט תעשו את זה! שום דבר לא יכול לעצור אתכן."

 
תגובות