השראה: "אמה היא הוכחה לכך שנשים מסוגלות לשנות את העולם". צילום מסך מאינסטגרם

השראה: "אמה היא הוכחה לכך שנשים מסוגלות לשנות את העולם"

אמה ווטסון היא מזמן כבר לא רק דמות בדיונית בסדרת הסרטים הארי פוטר, אלא הרבה מעבר- ווטסון היא אישה פמינסטית, חזקה ובעיקר מעוררת השראה. כתבתנו אליס פיינשטיין בטור דעה מיוחד על הכוכבת והתרומה שלה לנשים ונערות ברחבי העולם.

אמה ווטסון פרצה לחיי רובנו בתור הרמיוני גריינג'ר מסרטי הארי פוטר המפורסמים. למרות שלדעת אחדים ווטסון הייתה ותמיד תהיה דמות בדיונית בסדרת סרטים מצליחה, היא למעשה גם פעילה חברתית נחושה ועיקשת. מעבר להיותה שחקנית ודוגמנית ברמה בינלאומית, ווטסון היא גם פעילה למען זכויות נשים ושוויון מגדרי מטעם האו"ם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

עבורי, אמה ווטסון מהווה מקור השראה. בעיניי היא ההוכחה החיה לכך שאתה לא מה שמכתיבים לך להיות. לשחק את הרמיוני גריינג'ר במשך כל כך הרבה שנים ובכל זאת להצליח לפרוץ את הבועה שנבנתה סביבה בעקבות הדמות, זהו הישג שלא כולם מצליחים להשיגו. ווטסון מראה לבנות ברחבי העולם שנשים הן לא רק "יפות ועדינות", אלא שהן גם חזקות ויכולות לעמוד על שלהן אם צריך.

ביולי 2014 הכוכבת מונתה להיות שגרירה של רצון טוב מטעם נשות האו"ם - תפקיד הניתן לאדם מפורסם על מנת שיפעל למען רעיונות ומטרות הארגון שמינה אותו, ויפיץ אותם בין ארצות ואוכלוסיות שונות. בספטמבר אותה שנה, נאמה ווטסון במטה המרכזי של האו"ם בניו יורק, על מנת להשיק את הקמפיין החדש של נשות האו"ם - HeForShe (בתרגום חופשי - הוא בשבילה). בנאומה היא אמרה כמה דברים חשובים מאוד בנוגע לפמיניזם, דברים שנוגעים לא רק לנשים אלא גם לגברים. היא הגדירה את הפמיניזם בתור "האמונה שלגברים ונשים צריכות להיות זכויות והזדמנויות שוות", וכ-"התיאוריה של שוויון פוליטי, חברתי וכלכלי בין המינים".

ווטסון, בנאומה, שמה דגש חשוב על כך ששוויון מגדרי הוא גם עניינם של גברים ולא רק של נשים. היא הדגישה שגם לגברים אין את היתרונות של שוויון, לדוגמא- פחות סביר שגברים יודו שהם חולים במחלה נפשית מחשש שזה יוריד מערכם, גברים מפחדים להראות רגשות ולהיות פגיעים מחשש שבכך הם נחשבים לפחות "גבריים" וכן הלאה. השחקנית קראה לסיום הסטריאוטיפים והדעות הקדומות כלפי שני המינים ואמרה "אם גברים לא חייבים להיות אגרסיביים על מנת שיקבלו אותם, נשים לא ירגישו שהן מוכרחות להיות כנועות. אם גברים לא יהיו חייבים לשלוט, נשים לא יהיו מוכרחות להישלט על ידם." מטרת הקמפיין שהיא קידמה בנאומה היה להביא גברים להירתם לפמיניזם, לגרום לגברים להבין שגם להם יש מקום לפעול בנושא, שכן, לדבריה, "איך אפשר לעשות שינוי בעולם כשרק חצי ממנו מוזמן ומרגיש בנוח להשתתף בו?".

 
 
 
View this post on Instagram

I’m hopeful we’ll hear some concrete, bold commitments from @G7 states, especially @10DowningStreet 🇬🇧 at #G7Biarritz. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 🌎 One of the basic things we're asking states to do is ratify all relevant gender equality standards: http://bit.ly/GEACfrance 🌍 There are some incredible global treaties and conventions that set minimum standards for women's and girls’ rights 🥀 but some G7 states haven’t yet stepped up and made them a reality. #BeBraveG7 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 💔🇬🇧 On a personal note, the fact that the UK has still not ratified the Istanbul Convention, despite signing it in 2012, is really disappointing to me. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⚖️ For those who haven’t heard of it before, the Istanbul Convention is an agreement that makes governments responsible for combating violence against women and domestic violence. It’s focussed on preventing violence, protecting survivors and prosecuting accused offenders. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 🌹I’ll be proud to say my country is committed to preventing violence against women when the UK government ratifies the Istanbul Convention and fully complies with its requirements. Every week, two women in England and Wales are killed by their current or former partner. Violence against women and girls is one of the most serious human rights issues in the UK. To date, 34 states in the Council of Europe have ratified the Istanbul Convention. 📝❤️ Let’s not drag our feet on this any longer, @10DowningStreet! Let’s be number 35!⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

A post shared by Emma Watson (@emmawatson) on

בשנת 2014 סיימה ווטסון את אוניברסיטת בראון עם תואר בספרות אנגלית. יום אחרי שהפכה לבת 25, מגזין "טיים" המפורסם דירג אותה במקום ה-26 ברשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם. בינואר 2016, אמה הקימה מועדון ספרים פמיניסטי בשם "Our Shared Shelf" (המדף המשותף שלנו) באתר הספרים המפורסם Goodreads, כאשר מטרת המועדון היא לשתף ברעיונות פמיניסטיים ולעודד דיון בנושא. ביולי השנה, ווטסון עזרה להשיק קו חם עבור אנשים שסבלו מהטרדות מיניות בעבודה.

© צילום מסך מאינסטגרם @emmawatson

ווטסון היא לא דמות ציבורית רגילה. היא החלה את דרכה כשחקנית, עברה לדוגמנות ולבסוף הגיעה להיות פעילה חברתית בתחום הפמיניזם. היא משמשת השראה ודוגמה לבנות ברחבי העולם - היא מראה להן שהשאיפה להיראות ולהצליח בקריירה כמו דמויות ציבור, שחקניות ודוגמניות זה לא מה שבהכרח חשוב. היא מראה לבנות צעירות שהן יכולות להשפיע, שיש להן כוח לשנות את העולם ולהיאבק למען עצמן אם ירצו. היא השתמשה בחשיפה שניתנה לה בעקבות סרטי הארי פוטר בצורה הכי טובה שיש - היא לא השתמשה בתהילה בשביל כסף או בשביל לפרסם מוצרים או רעיונות שהיא לא מאמינה בהם, או לחילופין כדי שערורויות ולמשוך אליה את הזרקור. להפך, היא השתמשה בפרסום ובחשיפה הציבורית שניתנה לה כדי ליצור ולפעול למען שינוי אמיתי בעולם.

אמה ווטסון היא אישה פמיניסטית, אישה שלא מפחדת לשתף את דעותיה ברבים ולהילחם על מה שהיא מאמינה שחשוב. כל חייה היא פועלת למען הנשים של העולם, להראות להן שאם את רוצה, את יכולה, כמו כן היא דואגת להראות שגם לגברים יש מקום במאבק המגדרי. עבורי ועבור נערות ונשים בעולם היא השראה, מודל לחיקוי, והוכחה חיה לכך שנשים יכולות לשנות את העולם.

תגובות