זהות מורכבת: איך מתמודדים עם הסתירה בין אמונה לגאווה?. אורלי קורן, צילום פרטי

זהות מורכבת: איך מתמודדים עם הסתירה בין אמונה לגאווה?

"בעיניי, לא משנה כמה מקל הרב שלך או איך מסתכלים על זה מבחינה דתית, עדיין קיים פסוק בתורה שאוסר על יחסים הומוסקסואליים ויש לו משמעות שלא ניתן להתעלם ממנה" • רבים תוהים איך מתמודדים עם הסתירה בין אמונה לגאווה. על מנת לענות על השאלה הזו, שוחחנו עם זוג נערים הומוסקסואלים שנמצאים על הרצף הדתי, אשר מנסים להתמודד עם הזהות המורכבת הזו בכל יום מחדש

השילוב בין אמונה דתית לגאווה מאז ומעולם היה שילוב מורכב. כיום, ישנם הרבה נערים ונערות דתיים ודתיות אשר מתמודדים עם דילמות הקשורות לדת ולנטייתם המינית. על מנת לבחון את הנושא יותר מקרוב, שוחחנו עם זוג נערים להט"בים אשר נמצאים על הרצף הדתי. דיברנו איתם על הסתירה בין דת לגאווה, על ההשקפה הדתית שלהם וגם- האם היציאה מהארון פגעה להם באמונה הדתית. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

עומרי קינגסלי (18) הוא תלמיד ישיבה דתי ממודיעין. קינגסלי סובר כי תמיד הרגיש שהוא נמשך לבנים, אבל רק בשלב יחסית מאוחר בחייו, מצא את הדרך הנכונה לבטא את המשיכה הזו.

איתן רוזן (17) הוא תלמיד ישיבה תיכונית בבני ברק. כיום גר ברעננה, במקור מארה"ב. רוזן הוא הומוסקסואל אשר מגדיר את עצמו "דתי על הרצף או דתי לייט".

איך אתם מתמודדים עם השילוב בין הומוסקסואליות לדת?

עומרי: "בהתחלה, מאוד התביישתי בעצמי והיה לי קשה להגדיר את עצמי בתור 'הומוסקסואל', בעיקר בגלל קללות שספגתי מצד חבריי לכיתה. היום, ברוך השם, אני כבר במקום אחר ואני מרגיש יותר שלם עם עצמי".

איתן: "זה מאוד מסובך, לא פשוט, לאו דווקא בגלל המצוות. אלא יותר בגלל הציפיות של החברה הדתית".

האם ההשקפה הדתית שלכם השתנתה בעקבות היציאה מהארון? אם כן, כיצד?

עומרי: "אני אישית, לא חושב שניתן להיות הומוסקסואל וגם דתי 'קלאסי'. לכן, האמונה הדתית חייבת להשתנות, או לפחות להפוך ליותר מתונה. נכון שניתן למצוא מגוון פרשנויות לדת, אבל לא ניתן לשנות אותה ואת היסודות הבסיסיים שלה. מצד שני, אמנם מערכת היחסים שלי עם אלוהים היא מאוד מורכבת, אך אני לא רואה סיבה לכך שהיא אי פעם תיגמר".

איתן: "כן, מאז היציאה שלי מהארון התחלתי להכיר יותר אנשים מהקהילה הדתית הגאה, וזה עזר לי להבין שאני לא מוכן לעזוב את הדת לגמרי, אני כן רוצה אותה חלק מהחיים שלי. אז בניגוד לציפיות שלי וגם לציפיות של הרבה אנשים, כשיצאתי מהארון התחלתי להתחזק בדת, לפחות בפן התרבותי".

איתן:
איתן: "בניגוד לציפיות שלי, כשיצאתי מהארון התחלתי להתחזק בדת" © צילום: יואל בסין

איך קיבלה הסביבה את היציאה שלכם מהארון?

עומרי: "למרות הסתירה בין הנטייה המינית שלי לדת, המשפחה הדתייה והישיבה שבה אני לומד קיבלו אותי ותמכו בי יותר מהמצופה. האדם הראשון שיצאתי מולו מהארון היה למעשה אמא שלי. עשיתי את זה מתוך תחושה שאני לא מסוגל יותר להתמודד עם זה לבד, ולפני כחצי שנה - כשיצאתי מהארון באופן רשמי, זה כבר קרה מתוך הבנה שאני לעולם לא אשתנה ואין לי ממה לפחד".

איתן: "בהתחלה סיפרתי לידידה מאוד קרובה שלי. מאוד סמכתי עליה והיא קיבלה את זה בצורה טובה מאוד. בהמשך גם סיפרתי לראש הישיבה שלי. הוא מקבל את זה יחסית בצורה טובה, בתור ראש מוסד לימודים דתי. הוא יחסית פתוח, דברים לא מושלמים, אבל אנחנו מסתדרים. עם המשפחה היה קשה בהתחלה, אבל לאט לאט השלמנו פערים. עכשיו הם ממש בסדר עם זה".

האם לדעתך קיימת סתירה בין הומוסקסואליות לדת?

עומרי: "בהחלט כן. בעיניי, לא משנה כמה מקל הרב שלך או איך מסתכלים על זה מבחינה דתית, עדיין קיים פסוק בתורה שאוסר על יחסים הומוסקסואליים ויש לו משמעות שלא ניתן להתעלם ממנה. אני לא חושב שניתן לשנות את הפרשנות של הפסוק הזה, ואני אומר את זה אחרי תהליך רוחני מאוד ארוך ועמוק שערכתי עם עצמי".

עומרי: "הבנתי שאין לי ממה לפחד" © צילום פרטי

מהי עמדתך כלפי המתנגדים לקהילת הלהט"ב?

עומרי: "אני חושב שדווקא בגלל הזהות המורכבת שלי, יש בידיי כוח ואחריות לשנות ולהיות המגשר בין האוכלוסייה הדתית לאוכלוסייה החילונית. לכן, אני תמיד משתדל להסביר לכל אחד מהצדדים את העמדה של הצד השני, מבלי לשפוט או לפסול נקודת מבט כלשהי".

יש משהו שהיית משנה בהתייחסות של הדת כלפי קהילת הלהט"ב?

איתן: "אני חושב שהדת, המיינסטרים, צריכה קצת יותר להשתדל ב'חיה ותן לחיות'. כמו כן, היא צריכה גם לקבל את העובדה שיש הרבה אנשים שקשורים ליהדות, לאו דווקא בדרך שלה, אלא בצורות שונות. לא רק זרם אחד צריך להיות הזרם המקובל".

איתן: "בעיניי, הדת צריכה קצת יותר להשתדל ב'חיה ותן לחיות'" © צילום: יואל בסין

לסיום, איזו עצה הייתם נותנים לבני נוער דתיים שחוששים לצאת מהארון?

עומרי: "קודם כל, אני ממליץ ללכת לקבוצת הדתיות של איגי. יש להם מערכת קבוצות דתיות, שממוקמות בכל רחבי הארץ. בנוסף, יש מגוון קבוצות ודפים בפייסבוק ובאינסטגרם שמאפשרים לשלוח וידויים. אפשר לקרוא שם על סיפוריהם האישיים של אנשים אחרים, להכיר בני נוער בדיוק כמוכם וגם לכתוב שם וידויים בעצמכם. כמו כן, ניתן לפנות לכמה רבנים בעלי אמירה הלכתית מכילה בנושא. חשוב לי למסור לבני ובנות הנוער שהם לא יהיו לבד לנצח. כולכם יכולים למצוא מעגלי תמיכה שמתאימים לכם, אם רק תחפשו".

איתן: "הדבר הראשון שהייתי ממליץ, זה קודם כל למצוא מישהו שאתה יכול לדבר איתו על הנושא, אפילו אם זה מישהו אנונימי או איזה דף וידויים. למצוא מקום לפרוק בו זה דבר ראשון. אחר כך, הייתי ממליץ לכם לקחת את הזמן ולעשות דברים בקצב שלכם. תכירו את עצמכם, תלמדו לאהוב את עצמכם - זה המפתח בגדול".

מרכזי תמיכה גאים אליהם אפשר לפנות:

איגי: ארגון לנוער וצעירים להט"בים
הבית הפתוח: הפועל למען גאווה וסובלנות בירושלים
המרכז הגאה: מרכז תרבותי לקהילה הגאה
בת-קול: ארגון לסביות דתיות
חברותא: לגברים הומוסקסואלים דתיים
תהל"ה: תמיכה להורים ולבני משפחות הקהילה הלהט"בית
למרכזים נוספים: מבית האגודה לקהילת הלהט"ב בישראל

תגובות