בלי סודות: "האם המחזור קשור למשקל?". Shutterstock

בלי סודות: "האם המחזור קשור למשקל?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"נמשכת יותר לאקסית מלקראש, זה נורמלי?"

בת 14 שואלת: "אני ביסקסואלית ויש לי קראש על מישהי די הרבה זמן. אני באמת מרגישה שאני אוהבת אותה, אבל היא אמרה לי שהיא לא מרגישה כלפיי אותו דבר וזה בסדר, אני לא מאשימה אותה ואנחנו בקשר ממש טוב (היא גם ביסקסואלית אז היא מבינה אותי). אני לא רואה את עצמי שוכבת איתה אבל אני באמת נמשכת אליה ואוהבת אותה. לעומת זאת אני ממש נמשכת לאקסית שלי, היינו ביחד בערך חצי שנה ולפעמים יש מצבים שאנחנו לבד ואנחנו מתמזמזות טיפה, בהתחלה חשבתי שזה יעזור לי לשכוח מהקראש שלי, אבל עכשיו אני מבינה שאני באמת נמשכת מינית לאקסית שלי, למרות שלקראש שלי בחיים לא נמשכתי ככה מינית, אבל אני אוהבת אותה יותר מאת האקסית שלי. זה נורמלי שאני מרגישה ככה?"

תשובת היועצת: "היי לך! קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני שמחה שאת מתייעצת לגביהם. אני מבינה את הקושי שלך ואת ההתלבטויות, זה יכול להיות מאוד מבלבל כשמתעוררים בתוכנו רגשות כלפי אנשים– גברים ונשים כאחד, אך מחשבות אלו הן מחשבות טבעיות לגמרי. אני יכולה לנסות להרגיע אותך ולספר לך שהרבה נערים ונערות בגילך חושבים את המחשבות האלו וחווים את ההתלבטויות האלו. את מתארת שאת נמשכת לאקסית אבל אוהבת את הקראש. את לא חייבת להגדיר כרגע את מה שאת מרגישה – את יכולה לתת לעצמך את החופש להרגיש ולחקור את הרגשות שלך – לפחות בינתיים. תשתדלי לתת לעצמך את החופש להרגיש, לפנטז ולחשוב עם מי כיף לך, עם מי מהן נעים לך ומי מהן עושה לך טוב. וגם אם כרגע אין תשובה, קחי לעצמך עוד זמן. חשוב לי להגיד גם כי לפעמים משיכה היא דבר שנבנה עם הזמן וזה מאוד הגיוני שמשום שהיית עם האקסית שלך חצי שנה בעבר יש ביניכן קרבה פיזית ומשיכה גדולה יותר. כרגע את לא צריכה לעשות שום דבר, כשתדעי מה לעשות את תרגישי שאת יודעת. ועד אז – תני לעצמך את החופש. שיהיה הרבה בהצלחה".

© צילום: Gettyimages

"האם המחזור קשור למשקל?"

בת 14 שואלת: "אני נוטלת ריטלין ובגלל זה אין לי תאבון, כתוצאה מכך רזיתי מאוד. המצב הוא כזה- אני שוקלת 40 קילו, הגובה שלי הוא 1.53 ועדיין לא קיבלתי את המחזור הראשון. השאלה שלי היא האם המחזור קשור למשקל? בנוסף, אני לא יודעת איך לומר להורים שלי שאני רוצה דיאטת השמנה, כי לבד אני לא אצליח להשמין, בכללי כשאני בלי ריטלין אני אוכלת המון ובריא! מה אני צריכה לעשות? והאם המחזור הראשון קשור לתת משקל? תודה"

תשובת היועצת: "שלום לך. קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים ויקרו בעתיד בגוף שלך. הווסת (הדימום) מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים, והגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12–13 שנים. לעומת זאת, עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי, כך שאין לך עוד מה לדאוג. חשוב לדעת כי חייב להיות 17% שומן בגוף כדי שהווסת תופיע. לכן, בתשובה לשאלתך אגיד כי אם את נמצאת בתת-משקל הדבר עלול להביא לעיכוב בקבלת הווסת. כן חשוב להקפיד על תזונה מגוונת ומאוזנת. יחד עם זאת, כפי שנאמר, את עוד בטווח הזמן הנורמלי וייתכן שזה עניין של סבלנות. נסי להירגע בעזרת פעילויות שנעימות לך ומרגיעות אותך, וזכרי שיש לך עוד זמן לקבלת הווסת ושבגילך זה נורמלי שעדיין לא קיבלת אותה. במידה ואת דואגת מהעדר התפתחות ניתן להתייעץ עם רופא/ת משפחה. בנוגע לדיאטת ההשמנה- אני רוצה לחזק אותך לפנות להורייך בנושא זה, גם אם בהתחלה זה יהיה קשה ותתביישי זה חשוב שמבוגר שאכפת לו ממך ילווה אותך בתהליך. זה מאד טבעי שתזדקקי לכלים מבחוץ כדי להצליח בדיאטת ההשמנה. זה אף מראה על בגרות ואחריות אישית ולכן ממליצה לך לפנות להורה ולפתוח איתו שיחה כנה, להסביר לו את חששותייך ואת האחריות שלך לבריאות שלך, אני מאמינה שלהורייך יהיה חשוב לעזור לך גם כן. שיהיה הרבה בהצלחה".

© צילום: Fotolia

"לא הצלחתי להגיע לזקפה בעת קיום יחסי מין"

בן 17 שואל: "קיימתי יחסי מין עם ידידה שלי. היא נראית מעולה והיא בדיוק הטעם שלי, אבל ברגע הנכון איבר המין שלי פשוט לא תפקד- לא הצלחתי להגיע לזקפה... זה היה משפיל ומביך. רק מציין שיצא לי להיות עם בנות שהם פחות הטעם שלי והוא תפקד מצוין, אולי נהייתי אימפוטנט?"

תשובת היועצת: "היי, קודם כל אני שמחה שפנית אלינו! אובדן זקפה היא דבר נפוץ ושגרתי, שקורה לרוב הנערים ויש לו הרבה גורמים. הגורם המרכזי הוא כנראה לא בעיה פיזית (כמו שאתה חושש), אלא גורם רגשי. ההתרגשות מקיום יחסי המין לדוגמה, או מהפרטנרית שלך, יכולה להוביל לתחושת לחץ ולהקשות על הגעה לזקפה. באותו רגע נוצר מעין מעגל - הלחץ / המבוכה מזה שאיבר המין לא זקוף, עוד יותר מלחיצה, ואז עוד יותר קשר להגיע לזקפה. אני מבינה לגמרי את תחושת המבוכה שאתה מתאר, אבל חשוב שתדע שמדובר בדבר טבעי ונורמלי. הייתי ממליצה לך לנסות לדבר עם הידידה שלך, לשתף אותה שהתרגשת במפגש וככל הנראה זאת הסיבה. אם הדבר יקרה שוב, למרות המבוכה, דרך ההתמודדות היא להמשיך לגעת אחד בשני, כך שתוכל להירגע ולהשתחרר וכך גם הזקפה תגיע. מקווה שעזרתי, בהצלחה בהמשך".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/.

תגובות