שידורי השרמוטות: "העבודה האמיתית היא שינוי התודעה הציבורית". צילום פרטי

שידורי השרמוטות: "העבודה האמיתית היא שינוי התודעה הציבורית"

זו השנה התשיעית שצעדת השרמוטות של תל אביב הייתה אמורה לצעוד, ועקב משבר הקורונה היא נדחתה למועד לא ידוע. לציון המאבק, ערכה עמותת ״כולן״ שמובילה את המאבק את ״שידורי השרמוטות״ - יום שידורים מיוחד שהוקדש כולו למאבק בהאשמת נפגעות ונפגעי אלימות מינית. בהשראת אירוע זה, ראיינו שלוש נערות שממלאות תפקיד חשוב בעמותת "כולן" ותורמות למאבק החשוב

זו השנה התשיעית שצעדת השרמוטות של תל אביב הייתה אמורה לצעוד, ועקב משבר הקורונה היא נדחתה למועד לא ידוע. לציון המאבק, ערכה עמותת ״כולן״ שמובילה את המאבק את ״שידורי השרמוטות״, יום שידורים מיוחד שהוקדש כולו למאבק בהאשמת נפגעות ונפגעי אלימות מינית.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"שידורי השרמוטות" הוא יום שידורים מיוחד אשר התקיים בשישי האחרון (8.5). השידורים הם הפקה של צוות המונה כמאה מתנדבות בגילאי 14-65 שיצרו את לוח המשדרים מתוך בידוד וריחוק חברתי בשבועות האחרונים. בין המשתתפות באירוע: ריקי בליך, דנה ספקטור, אורלי וילנאי ועינב גלילי.

ברכה ברד, מנכ"לית עמותת "כולן" אומרת: ״הקורונה לא תעצור את האלימות המינית ולכן גם אנחנו לא נעצור. אחרי שאייל גולן עלה על במות העצמאות ולואי סיקיי התקבל כאן בחיבוק, אחרי שנה שבה שמענו על עוד ועוד מקרים של אונס קבוצתי והאשמה של הנפגעת, אנחנו לא יכולות לשתוק. נתכנס בצורה בטוחה באמצעות הרשתות וננצל את הכוח שלנו כדי להזכיר לכל אישה ואיש במדינת ישראל - אף אחת לא אשמה שפגעו בה. מי שרוצה שנפגעות יפנו לרשויות, שיתחיל להעניש מי שפוגע בנשים".

© כל הזכויות שמורות ל"שידורי השרמוטות"

"נוער שרמוטות"

רתם פרץ וייסוידובסקי בת ה-17 החליטה להצטרף בנובמבר האחרון לעמותת "כולן", היא מספרת: "בתקופת הקורונה רוב המאבק שלנו מתנהל באופן דיגיטלי. במהלך השבועיים האחרונים, הפקנו את 'שידורי השרמוטות', שהוא למעשה יום שידורים מיוחד שכולל ראיונות עם כל מיני נשים מוכרות שמדברות על פגיעה ומספרות סיפורים אישיים. למרות שאי אפשר לצאת החוצה ולערוך את הצעדה, הצלחנו להביא את סוגיית 'האשמת הקורבן ותרבות האונס' למרכז סדר היום".

גם י' (17) היא נערה שהחליטה לתרום מעצמה עבור המטרה החשובה הזו, היא מספרת כיצד הצטרפה לעמותה: "הגעתי ל"כולן" במקרה. גלשתי בפייסבוק וראיתי פוסט של 'שידורי השרמוטות' שקורא לבני ובנות נוער להירשם לעמותה. נרשמתי, הגעתי לראיון ומאוד התרשמתי והתלהבתי מהפעילות של התנועה. היום אני מנהלת את צוות ההסברה בשטח. זאת אומרת שאנחנו יוצאות המון לרחוב, מחלקות פלייארים, מסבירות למה חשוב להאמין לנפגעים ונפגעות, מספרות על המאבק נגד האשמת הקורבן וכדומה. אני מאוד נהנית מהתפקיד שלי ומרגישה שאני תורמת באופן משמעותי לחברה".

רוני הזה בת ה-19 גם היא מתנדבת מזה מספר חודשים בעמותה: "לפני שנה, חברים שלי שכנעו אותי לעקוב אחרי 'צעדת השרמוטות' באינסטגרם. בהתחלה לא חשבתי שאני אתחבר לתוכן שלהן, אבל בהמשך - גיליתי שאני מאוד אוהבת ומעריכה את מה שהן עושות והתחלתי לעקוב אחריהן באדיקות. לפני כמה חודשים, הן העלו פוסט שאומר שמי שרוצה לקחת חלק גדול יותר במאבק יכול למלא טופס, ונציגות העמותה יצרו איתנו קשר. זאת הייתה אחת החוויות הכי מדהימות שקרו לי והרגשתי שאני מאוד רוצה להישאר במקום הכל כך מכיל, ביתי ומקבל הזה. בסוף הפגישה, הייתה חלוקה לקבוצות, ומאז אני בצוות דיגיטל".

למה דווקא "שרמוטות"?

רתם: "במהלך עצרת שהתקיימה בקנדה בשנת 2011, שוטר עלה לבמה ואמר: 'אם נשים רוצות שלא יאנסו אותן - הן צריכות לדאוג שלא להתלבש כמו 'שרמוטות''. בעקבות דבריו, הוקמה 'צעדת השרמוטות' הראשונה בקנדה, ובהמשך היא הגיעה למדינות נוספות כמו ישראל. בעצם, הצעדה והשם שלה באים להגיד שגם אם נשים מתלבשות באופן חשוף, זה לא מצדיק ונותן לגיטימציה לאונס או הטרדה".

© צילום מסך מהפייסבוק

ספרי לנו על הפעם הראשונה שבה השתתפת בצעדת השרמוטות

י': "השתתפתי בצעדה שהתקיימה בשנה שעברה. הצעדה עצמה היא אחת מהחוויות הכי מעצימות שחוויתי בחיים שלי; ברגע שהגעתי לצעדה וראיתי את כל הנשים תומכות וצועקות, הרגשתי תחושות שקשה לתאר אותן במילים. את מרגישה שיש מאחורייך כוח נשי מאוד גדול ושיש לך קול, וזה פשוט מדהים. תמיד הייתי פמיניסטית, אבל לפני הצעדה לא הייתי מודעת להיקף תופעת ההטרדות המיניות, הצעדה ממש העלתה את המודעות שלי בנושא וכמה שחשוב לערוך הסברה לגביו".

© צילום מסך מהפייסבוק

איך נראית הפעילות שלכן בתקופת הקורונה?

י': "בהתחלה הרגשנו קצת אבודות כי לא ידענו מה לעשות. למרות שיש לנו רשת מאוד גדולה בדיגיטל, רוב הפעילות שלנו היא בשטח, ואז ברגע שהקורונה התפרצה - לא הייתה לנו את הפלטפורמה הזאת וזה היה קשה. בסופו של דבר, החלטנו להתרכז יותר בפעילות שלנו ופחות בשטח והסברה, ובכל שבוע ערכנו כשבע פגישות בזום על נושאים מעניינים שקשורים לעמותה. כל אחת שרצתה להשתתף יכלה להצטרף לפגישה שמעניינת אותה ולהשתתף". 

רוני: ״כרגע הפעילות שלנו היא בעיקר דיגיטלית. אנחנו ממשיכות לכתוב פוסטים, להפיץ את עצמנו ולשנות את התודעה ברשתות החברתיות, כי בסופו של יום, העבודה האמיתית היא שינוי תודעה ציבורית. כרגע אנחנו מפיקות את ״שידורי השרמוטות״ שזו הפקה רצינית - אנחנו מעבירות את כל העבודה שלנו לצורה דיגיטלית ומחפשות דרכים למשוך תשומת לב ציבורית דרך המדיות".

"בגלל הקורונה, הפעילות שלנו כרגע היא בעיקר דיגיטלית" © צילום: adobestock

אילו תכנים הועברו ב״שידורי השרמוטות״ ומהו המסר שאתן ניסיתן להעביר באמצעות שידורים אלה?

רתם: ״השידורים עלו לאתר שלנו וכלייב בפייסבוק ובאינסטגרם, וכללו מגוון תכנים: החל מ״ספוקן וורד״ (שירה מדוברת) של נערות שחוו הטרדה או פגיעה כלשהי, אימהות שהסבירו מה זה עבורן להיות אימהות פמיניסטיות או כיצד זה לגדל ילדים פמיניסטיים, ועד סטנד אפ פמיניסטי שגם במהלכו שותפו סיפורים. השידורים היו בסימן 'לא שותקת', והרעיון היה ששום דבר לעולם לא יצליח להשתיק אותנו״.

רוני: "הרעיון של השידורים היה ליצור כמה שעות שמציגות מה היה קורה אם הטלוויזיה הייתה פמיניסטית, וכל היום היה בסימן ״לא שותקת״. בשידורים הופיעו מספר נשים שלא שותקות או לא מוכנות לשתוק יותר, ועוד מספר נושאים שמאוד מושתקים בחברה ובדרך כלל לא תראו אותם בטלוויזיה ובחדשות. המטרה הייתה להעלות אותם לשיח ודיון בדרכים יצירתיות ומעניינות".

רתם: "שום דבר לעולם לא יצליח להשתיק אותנו" © צילום פרטי

כיצד אתן מקוות שהתנועה תשפיע על החברה והשלטונות?

רתם: ״אנחנו מקוות שהשידורים הללו הגיעו גם אל בנות שנפגעו וקשה להן, או שאין להן עם מי לדבר על כך. אנחנו רוצות להראות להן שהן לא לבד ושאנחנו לא שותקות. זה לא מאבק שהולך להיעלם, אנחנו נמשיך להיאבק, והמטרה שלנו היא לפעול נגד תרבות האונס ולהשמיע את הקול שלנו הכי חזק שאנחנו יכולות. בנוסף, יותר נערות ונשים הרגישו בנוח לקחת חלק בשידורים הללו, בזכות העובדה שהן יכלו לצפות בתכנים ולתמוך במאבק מהבית שלהן בפרטיות, ולא להגיע פיזית לצעדה״.

י': "אני מקווה שבעתיד הקול של הצעדה יהיה מספיק חזק, כך שתהיה לנו גם השפעה פוליטית. בשידורי השרמוטות, היו המון נשים חזקות ובעלות השפעה שתמכו בנו ברשתות החברתיות וזה הרגיש מדהים. אז אני מניחה שהמטרה היא שיהיה לנו קול פוליטי מספיק חזק כדי לשנות משהו במערכת המשפט ובעיקר באיך שהיא תופסת נפגעות ונפגעי תקיפות מיניות".

רוני: ״אני באופן אישי מאוד מקווה שזה יחשוף אנשים לעמותה. ״צעדת השרמוטות״ בפורמט שזה התבצע בו עד עכשיו, היה ונועד להיות אקט של פרובוקציה, כדי שכולם ידעו שאנחנו כאן. אני חושבת שדווקא זה שהשידורים לא מתבצעים בצורה הזו ושהם מראים את כל הצדדים השונים שיש בעמותה שלנו יכול מאוד לקרב אלינו א.נשים שיותר קשה להם עם המאבק או שאף פעם לא הבינו אותו עד הסוף".

רוני: "אני מאוד מקווה שהשידורים יחשפו אנשים לעמותה שלנו" © צילום פרטי

איך בני ובנות נוער יכולים לתרום למאבק בתקיפות והטרדות מיניות?

י': "יש לנו בעמותה לפחות חמישים בנות ובנים שעושים מיצגים ועורכים הסברות בנושא. יש לנו נוער שרמוטות שתרמו המון ל'שידורי השרמוטות', ערכו פגישות בזום ועשו פעילויות באמת חשובות ומעניינות. כל פגישה הייתה בנושא אחר, למשל - הצגת הודעות מטרידות שקיבלתם, ספוקן וורד ועוד". 

האם תמשיכו בפאנל כמו ״שידורי השרמוטות״ גם לאחר החזרה לשגרה?

רתם: ״המטרה של השידורים האלה הייתה בעצם לאפשר לנו להמשיך להיאבק ולהשמיע את הקול שלנו, גם כשאי אפשר לצאת ולערוך אירועים וצעדות. אני חושבת שהעבודה שלנו דרך הדיגיטל היא מאוד חשובה ואולי אפילו כדאי שנעבוד כך יותר, אך אני עדיין לא יודעת אם 'שידורי השרמוטות' ימשיכו במתכונת הנוכחית, למרות שאני אשמח לעשות זאת שוב״.

רוני: ״לא חשבנו על זה. אני מאמינה שאם ההשפעות והתגובות יהיו חיוביות, לא תהיה סיבה שלא להמשיך לעשות פאנלים כאלה פעם בכמה זמן כדי להעלות מודעות, ולתת מקום לכל מי שלא מרגישה בנוח לשלם את המחיר החברתי של לבוא לצעדה, לקרב אנשים אלינו".

מה התוכניות שלכן לעתיד?

י': "לגמרי צפויים עוד אירועים כמו שידורי השרמוטות. בנוסף, אנחנו חולמות להקים תנועת נוער שמבוססת על הערכים של 'צעדת השרמוטות'. היום זה נמצא רק בשלבי התכנונים והשרטוטים, אבל זה לגמרי חלום שעשוי להתגשם".

 

  לסיום, איזה מסר תרצו להעביר לקוראים ולקוראות?

י': "אני מזמינה את כולם להצטרף לעמותת 'כולן' ולתרום למאבק בהטרדות ותקיפות מיניות. אם מעניין אתכם כל התחום של פמיניזם ומאבק למען נפגעים ונפגעות, זה לגמרי המקום בשבילכם". 

רוני: ״אני רוצה להגיד לכל נערה שקוראת את זה ויושבת בבית וכועסת על עצמה ומאשימה את עצמה בכך שהיא נפגעה - יש מקום בטוח וטוב, אנחנו כאן בשבילה והיא לא צריכה להתמודד עם זה לבד. ״השרמוטות״ זה משפחה וזה מקום בטוח. זה מקום מאוד מכיל ואוהב ומחבק וחם, ואני רוצה שתדעו שהמקום הזה קיים. אם אתן מחפשות מקום כזה, אנחנו פה ואנחנו מחפשות אתכן. אנחנו רוצות להגיע לכמה שיותר נערות ונשים ולהגיד להן שהן לא אשמות בזה שתקפו אותן ושהן לא לבד. אני אפילו לא צריכה לשמוע את הסיפור שלך כדי להאמין לך שנפגעת. אני גם רוצה להגיד לכן שקחו לעצמכן את המילה ״שרמוטה״. זה מפחיד ודורש הרבה אומץ, אבל קחו את זה ותילחמו בשביל עצמכן ובשביל כל הנשים שאתן אוהבות - אימא שלכן, אחותכן הקטנה, חברה טובה או הילדה שיום אחד תהיה לכן".

את "שידורי השרמוטות" ניתן למצוא באתר- https://slutwalktlv.com/

להצטרפות לעמותת "כולן" היכנסו לאתר- https://www.togetherkulan.com/

תגובות