הומופוביה בטיקטוק: "איזו גאווה יש בשנאה של קהילה שלמה?". adobestock

הומופוביה בטיקטוק: "איזו גאווה יש בשנאה של קהילה שלמה?"

"הדבר האחרון שאעשה זה להסכים עם האמירות ההומופוביות והפוגעניות של הטיקטוקר מורחי, אל תטעו, זה לחלוטין מרתיח אותי שיש אנשים כאלה שמוכנים להסית נגד קהילה שלמה, אבל מה שמנחם אותי ועושה לי טוב בסיפור הזה - זו הידיעה שגם אם מתבצע עוול כזה, אנשים לא ישתקו, הם יביעו את דעתם ולא יפחדו לדבר, גם אם הדעה שלהם לא פופולרית או נוגדת את אותו בן נוער או כוכב רשת" • טור דעה על סערת דבריו של הטיקטוקר. "כוונתי הייתה אחרת" - הגיב מורחי בתגובה לכתבה

לפני מספר ימים, הטיקטוקר ליאב מורחי עלה לשידור לייב בחשבון הטיקטוק שלו (המונה כ-36 אלף עוקבים) בו סיפר - "אני הומופוב גאה ברוך השם. לפי התורה לא יהיה גבר עם גבר. אין לי משהו נגד האנשים האלה (להט"בים), אני פשוט חושב שכל אדם שהוא הומו הוא חולה נפש, זהו נקודה". הלייב המדובר תפס תאוצה וגרר אחריו, איך לא, הרבה ביקורת נוקבת מטיקטוקרים רבים, אנשי הקהילה הגאה ואחרים נוספים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

לאחר המקרה, מורחי פירסם מעין סרטון התנצלות בו הוא פנה לכל האנשים ש"הבינו אותו לא נכון", וטען כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי הוא למעשה התכוון בדבריו לזרם הקיצוני יותר של הקהילה. בהמשך מורחי התנצל וביקש סליחה אם מילותיו פגעו במישהו, אך מיד לאחר מכן מיהר להוסיף כי ה"קיצוניים בקהילה פוגעים באוכלוסיות אחרות" וציין שזו בסופו של דבר דעתו האישית בלבד.

שימוש לרעה בפלטפורמות החברתיות

עוד לפני שאדבר על קבלת האחר, הסתה נגד הקהילה הגאה וחופש הביטוי, אני חושבת שיש פה נושא בוער לא פחות - בני נוער (ולצערנו גם לפעמים כוכבי רשת) שמשתמשים לרעה בפלטפורמות החברתיות שכולנו מכירים. למרבה הצער, זו לא הפעם הראשונה שאני נתקלת בסרטון כזה או אחר, שמסית או פוגע בקהילה שלמה, באדם פרטי או אפילו טרנד מסוכן שסוחף אחריו בני נוער רבים.

פגיעה היא פגיעה, בין אם היא פיזית או נפשית. זה לא משנה אם יצאתם נגד כל הקהילה הגאה ובין אם ניסיתם טרנד מסוכן, ברגע ששיתפתם את זה ברשת וחשפתם אנשים נוספים למעשים הללו - לא רק שאתם פוגעים בעצמכם, אתם גם פוגעים באנשים סביבכם, בעוקבים שלכם ובבני נוער נוספים שצופים בכם. זה לא אחראי, ילדותי ובעיקר מסוכן.

© צילום: Fotolia

איפה קבלת האחר?

המילים שהכי צרמו לי כשצפיתי בדבריו של מורחי היו צמד המילים - "הומופוב גאה". הדבר הראשון שעלה לי בראש זה שנאת חינם. חשבתי לעצמי, איזו גאווה יש בשנאה של קהילה שלמה? מה הקהילה הגאה עשתה לך שאתה בוחר להדיר אותה מהחברה? לקרוא להם חולי נפש?

לא רק שהשימוש במונח "חולי נפש" פוגע באוכלוסייה הסובלת באמת מהפרעות פסיכיאטריות, אלא גם הניסיון להציג את אנשי הקהילה באור אחר - מין ניסיון לדמות אותם לאנשים שונים, פחות "נורמליים" מאחרים - וזה לא בא בחשבון.

בנוסף, הדברים היחידים הנכונים שנאמרו באופן חלקי הם ש"גבר וגבר זה אסור מהתורה" (זוגיות לא אסורה, אלא רק פעולה מאוד ספציפית), לעומת זאת, אני לא יכולה להסכים עם הטענה שהאיסור הזה שווה בערכו יותר מדרך ארץ. אם אתה משתמש בקלף הדתי, לפחות תדייק, ומעבר לזה תזכור כי חז"ל אמרו ש"דרך ארץ קדמה לתורה", לא ככה?

© צילום: Fotolia

למרות זאת, אני חושבת שלא משנה כמה אני אנסה להצדיק את עמדתי, ואדבר על הפגיעה בקהילה הגאה ובבני נוער להט"בים, זה לא ישנה את העובדה שעדיין יהיו אנשים עם דעות כאלה ואחרות. בין אם בטענה של "חופש הדיבור" (שהיא מופרחת בהקצנה שכזאת) ובין אם בכל הצדקה אחרת - אנחנו לא יכולים לשנות את העולם.

מה אנחנו כן יכולים לעשות? לדאוג שאנחנו יוצרים סביבנו סביבה ושיח יותר מקבל ושיווני.

העוקבים של מורחי, כפי שציינתי קודם לכן, לא נשארו אדישים למילותיו ועוררו מהומה. בני נוער רבים הגיבו לטיקטוקר, ולא היו מוכנים לעבור על הלייב הזה בשתיקה - וזה מדהים בעייני.

מדהים אותי שאנשים לא שותקים כשהם רואים שנעשה עוול, שהם נלחמים עבור הקהילה הגאה - אפילו אם הם לא חלק ממנה. זה לא מובן מאליו, אבל זה הופך להיות. כי שיוון בין אנשים אמור להיות מובן מאליו, וליברליות וקבלת האחר אמורים, לפחות לדעתי, להיות ערך שיש לכל אחד מאיתנו - לא משנה מי הוא או מאיפה הוא מגיע. 

הדבר האחרון שאעשה זה להסכים עם האמירות ההומופוביות והפוגעניות של הטיקטוקר. אל תטעו, זה לחלוטין מרתיח אותי שיש אנשים כאלה שמוכנים להסית נגד קהילה שלמה, אבל מה שמנחם אותי ועושה לי טוב בסיפור הזה - זו הידיעה שגם אם מתבצע עוול כזה, אנשים לא ישתקו, הם יביעו את דעתם ולא יפחדו לדבר, גם אם הדעה שלהם לא פופולרית או נוגדת את אותו בן נוער או כוכב רשת.

© צילום: Fotolia

זה התפקיד שלנו

אני חושבת שעל כולנו מוטלת החובה להיות טובים לזולת, לקבל את האחר. מעבר לעובדה שזה יתרום לנו ולסובבים אותנו, זה יתרום ליצירת חברה יותר מקבלת ופתוחה. כי ברגע שנקבל יותר וברגע שנביע את הדעות האמיתיות שלנו, אנחנו ניצור שיח אחר - שיח פתוח ומקבל. 

אז קחו על עצמכם מעשה טוב קטן ותזכרו להילחם על הזהות והאמת שלכם. בהצלחה!

מליאב מורחי נמסר בתגובה לדברים: "כשאמרתי את צמד המילים 'הומופוב גאה', כוונתי הייתה אחרת. הומופוב מהידע שיש לי זה מישהו שלא מתחבר לקהילה הגאה ולדרך של חלק ממנה, ברגע שנודע לי ממכרים שלי בתעשייה שחלק מהקהילה שהומופוב זה מישהו ששונא את הקהילה ונגד האנשים שבה (לא מסוגל להיות ליד הומואים) חזרתי בדבריי. יש לי מכרים מהקהילה - חלקם גדולים בתעשיית הבידור וחלקם לא. רוב האנשים מהקהילה שדיברו איתי הסכימו עם הדעה שלי לגבי הקיצוניים שבקהילה, רוב העליהום שנוצר עליי הוא פייק גדול, עריכת סרטונים שבהם לקחו את הדבר הטוב שאמרתי והפכו אותו לרע. אתן דוגמא: כמו שאגיד לחבר 'איך כולם צחקו עלייך בכיתה ח' ועשו עלייך חרם ולמרות זאת הייתי החבר הכי טוב שלך' - חתכו את הקטע הרע (״איך כולם צחקו עלייך״ והפיצו רק אותו כדבר רע שאמרתי). אסיים את דבריי בזה שצריך לחבר את רוב בני הנוער אל הקהילה וללמד אותם דברים בסיסים על הקהילה, מהם עקרונותיה וכוונותיה כי בסופו של דבר כמוני וכמוכם - הקהילה רוצה שוויון ומגיע לה, למרות שאני לא מתחבר לקהילה מבחינה דתית".

תגובות