ספרות גאה: ספרי נוער להט"בים שכדאי לכם לקרוא. fotolia

ספרות גאה: ספרי נוער להט"בים שכדאי לכם לקרוא

מחפשים ספר סוחף ומרתק? מעוניינים להכיר קצת יותר לעומק את הקהילה הגאה? אם כן, הכתבה הבאה היא בדיוק בשבילכם: אספנו עבורכם את מיטב הספרים שבהם מככבת דמות להט"בית

הקהילה הלהטב״קית היא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו. אנחנו שומעים את הסיפורים שלהם פנים מול פנים, בחדשות, בעיתונות, לעיתים אפילו בסרטים. אבל מה לגבי ספרות להט"בית? במיוחד למטרה זו, הכנו לכם רשימה של שמונה ספרים מומלצים העוסקים בקהילה הלהטב״קית על כל רבדיה. קריאה מהנה!

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

תפילה לבובי / לירוי ארונס

בובי גריפית נולד בשנת 1963 וב־1983 שם קץ לחייו. הוא היה נער אמריקני רגיל לחלוטין, שחווה את החוויות הרגילות של בני גילו. אבל בובי היה הומוסקסואל שנולד לאם נוצרייה אדוקה, והתגורר בארה"ב שבה ההעדפה המינית שלו הייתה בבחינת כתם כבד. במובנים רבים הייתה התאבדותו עניין לא חריג - אבל משהו בסיפור הזה הוא מיוחד. בובי הותיר יומן שבו חשף את התלבטויותיו ואת מכאוביו. מיוחדת היא אף תגובת האם: מות בנה גרם לאימו של בובי משבר דתי ומוסרי עמוק. היא לא ספקה כפיים, אלא הפכה לדמות בולטת באיגוד של הורים לילדים הומוסקסואלים שביקשו להפוך את הבושה לגאווה, להעניק לילדיהם הבנה ותמיכה, שימנעו מן הילדים ומן ההורים ניכור, אומללות וייאוש.

זהו ספר חובה לכל מי שמבקש ללמוד מניסיונם הטראגי של אחרים. זהו סיפור על אמפתיה שאיחרה לבוא, ואזהרה למי שאינם מודעים לכוחן הקטלני של האטימות והדעות הקדומות.

מוות על גדת הנהר / ג׳יין מ. רדמן

הבלשית מניו אורלינס, מישל נייט (מיקי לחבריה) לוקחת על עצמה תיק שעל פניו נראה שגרתי: לצלם מספר תמונות למען לקוחה שקשה לעמוד בפניה. אולם, הקסם מתפוגג במהרה לאחר שמיקי מוצאת את עצמה מסתבכת בחשיפה של רשת סמים מסוכנת. העקבות מובילות אותה לאחוזת מאה האלונים המסתורית, למפגש עם דמויות מפוקפקות מחוגי החברה הגבוהה של ניו אורלינס. היא מתחברת לפרנקי הטרנסווסטיט, פוגשת את הרופאה היפה והעשירה קורדילה ג'יימס, ומתעמתת עם זיכרונות אותם חשבה שקברה מזמן.

הספר ראשון בסדרת הספרים של רדמן "מוות על גדת הנהר" מפגיש אותנו לראשונה עם הבלשית הפרטית מיקי נייט, חבריה, המאהבות שלה, ודרכה המופלאה להסתבך בצרות בחייה המקצועיים והפרטיים כאחד. לכל אורך הדרך אינה מסתירה את מיניותה והעדפותיה המיניות, גם כאשר הדבר מקשה עליה.

© adobestock

חורף-קיץ / שי פניגר

קצת לפני החופש הגדול בין י"א לי"ב, החיים פתאום נהפכו לפלונטר מבלבל של חוטים פרומים. אמא עם החרדות שלא נעלמות, תמרי אחותי עם הבת-מצווה שלה, אבא עם צבא ההגנה לישראל ובבית הספר יונתן שהופיע פתאום עם השפתיים האלה שלו שהעתיקו לי את הנשימה. כמובן שלא נשכח גם את עדה עם הכוונות הטובות הכי לא נכונות, ואהרון עם הכנות הבלתי נסבלת שלו, ומעל הכל עבודת הגמר בצילום שריחפה מעלי לאורך כל השנה כמו ענן שחור. ובאמצע כל הבלגן הזה: אני. אוֹרי במילרע שטיין. מנסה להיות אורי אחר, אורי-לא-שומר-על-עצמו-יותר, מנסה למצוא איזה קצה חוט שייקח אותי חזרה אל עצמי.

שי פניגר, שזהו ספר הביכורים שלו, כתב רומן התבגרות מרגש, מקסים, קצת שמח, קצת עצוב, בכנות ובאומץ ראויים להערכה. אורי, גיבור הספר, מתלבט, עושה שטויות, הוא מעליב את כל העולם אבל בסוף הדרך הוא בקצה המסלול הנכון, ובין כל החוטים של הפלונטר הגדול של חייו, הוא מוצא את החוט שלו, את הקול שלו.

סיפורו של משולש ורוד / אסתי שקדי

כמו בסיפור אגדות, סיפורו של משולש ורוד מתרחש במקום שקט, קסום וקטן, מקום שהוא לא ידוע, אך לא רחוק מכאן. מי שרוצה לבקר – מוזמן לבוא ולראות. במקום הזה צורתן של כל האימהות היא עיגול, וצורתם של כל האבות – מרובע. ההורים במקום הקסום הם בני זוג עגולים ומרובעים בלבד, בצבעים ובגדלים שונים. יום אחד נולד לזוג מרובע אדום ועיגול לבן - תינוק ורוד. אולם, באופן מפתיע, צורתו הייתה שונה לגמרי מזאת של אחיו. למעשה, אין הוא דומה כלל לילדים אחרים – הוא משולש!

ההורים המודאגים לקחו את  התינוק, המשולש הוורוד, אל רופאת הצורות. הרופאה הגדירה את התינוק "לגמרי מוזר", והבטיחה להורים המודאגים, מבלי להישיר אליהם מבט, שהכול יהיה בסדר, כאשר התינוק יגיע לגן. אך, כל ההתחלות קשות, ובגן הילדים – לא "הכול בסדר". המשולש הוורוד, ככל שהיה מתוק, חמוד, ותרן ומתחשב, נחשב חריג והיה בודד… הוא נאלץ להתמודד עם הדחייה החברתית ועם הדעות הקדומות של חבריו לגן, אשר חשבו שהוא עלול להפריע להם. בעזרת הוריו ניסה המשולש הוורוד להשתלב בגן הילדים, להשתנות, אך ללא הצלחה!

הספר הזה לא נחשב ספר גאה בהגדרתו, אך המסרים שהוא מעביר והתכנים בהם הוא עוסק בהחלט תואמים למה שחלק מהקהילה הגאה עוברת בהיתקלות עם החברה ״הנורמלית״. 

© צילום: fotolia

נפלאתה / רונן סוניס ודורי מנור

ספפו וקטולוס, אבו נואס ושקספיר, וולט ויטמן ואמילי דיקינסון, ארתור רמבו ואוסקר ויילד, קונסטנדינוס קוואפיס ואלן גינזברג - כל אלה ועוד רבים הם משוררים שהיום היינו מגדירים אותם כחברי קהילת הלהט"ב. כולם מיוצגים ב"נפלאתה", לצד כמה מגדולי השירה העברית הקלאסית והמודרנית - משמואל הנגיד ועד יונה וולך, מיהודה הלוי ועד חזי לסקלי, ועוד ועוד.

בניגוד לכמה מתרבויות השירה העולמית, מסורת השירה והתרבות היהודית-עברית היא סטרייטית בכל מובן אפשרי של המילה. גם תרגומי השירה הלהט"בית לעברית עדיין לוקים מאוד בחסר. "נפלאתה" מבקשת למלא כמה מן החוסרים האלה, הן באמצעות הזמנה מסיבית של תרגומים חדשים ליצירות לסביות והומואיות משפות שונות, והן באמצעות ריכוז חסר תקדים בהיקפו של שירה להט"בית עברית והצגתה בהקשר תרבותי כולל.

זהו אוסף שירים לחובבי השירה, אוסף אשר עוסק בנושא הגדול של גאווה - הוויה שימיה כימי התרבות האנושית בכלל.

אמה ויגואר / אריקה פישר

"אני חייבת להאמין שאת בחיים ושיום אחד, אולי בקרוב - אלוהים שבשמים, אלוהי הרחמים - תעמדי בפתח ותגידי אמה, לא יותר, ואז אפול לזרועותייך ואבכה את הדמעות האחרונות שמוטל עלי לבכות. אעשה שתשכחי את מה שקרה ואתן לך את הטוב ביותר שיש לי..."

שורות אלה נכתבו בדצמבר 1945 ביומנה האישי של אליזבת ווסט, עקרת-בית גרמנייה, נשואה ואם לארבעה ילדים קטנים, שבעיצומה של מלחמת העולם השנייה התאהבה בצעירה יהודייה, פליצה שרגנהיים, ואספה אותה אל ביתה. קצת יותר משנה ניתנה לשתיים - אמה ויגואר על פי הכינויים שבחרו להן - לממש את אהבתן החושנית הסוערת, בזמן שבמחנות הריכוז וההשמדה מתו ונרצחו המוני בני-אדם ובברלין התהדקה עוד ועוד טבעת החנק על צווארם של אחרוני היהודים שנשארו שם. באוגוסט 1944 נעצרה פליצה בידי הגסטפו ונשלחה לתרזיינשטאדט.

זהו סיפור אהבה יוצא-דופן, סיפור של תאוות חיים ומאבק על החיים בלב הברבריות.

© adobestock

הדייקית והדיבוק / אלן גלפורד

"להיות עם גיטל היה - הו, אני לא יודעת מהי המילה הנכונה - כמו היום הראשון שבו השמש חמה מספיק כדי להפשיר את הקרח במרזבים. אני חושבת שזה היה הריח שלה שגרם לי... כמו חלות קלועות טריות היישר מתנורו של האופה. היא הייתה זאת עם התוכניות ועם הרעיונות הגדולים לעתיד - לא אני. אני חייתי רק לרגע; אם לשוני, שפתי ואצבעותי טיילו עליה בחופשיות, זה הספיק לי לנצח". קוקוס היא דיבוק לסבי. יש לה חברה בממלכת השדים, וביניהן מתפתח רומן מטריף חושים. כשהיא משתחררת מעץ שבו נלכדה למשך 200 שנים, מגיעה קוקוס למאה ה - 20 כדי לרדוף את הצאצאית של גיטל המקוללת - ריינבו רוזנבלום, נהגת מונית לונדונית ומבקרת קולנוע לסבית. אבל במקום לרדוף אחריה הדיבוק מתאהבת.

זהו ספר אהבה לסבי לא שגרתי, שילוב בין פנטזיה לגאווה, דמיון למציאות. מוקדש לחובבי המדע הבדיוני.

המתעתע / דינישיה סמית

לכאורה נראית ספרטה, עיירה שכוחת אל בצפון מדינת ניו יורק, כמקום רגוע שמאום אינו מתרחש בו, אך מתחת לפני השטח רוחשים יצרים אפלים הממתינים לשעת כושר כדי להתפרץ... כאשר מגיע לעיירה דין לילי, צעיר בראשית שנות העשרים לחייו, כולם מוקסמים מכישוריו המופלאים לעשות קסמים, כגון העלמת מטבעות וזיהוי קלפים. אך את קסמיו האמיתיים הוא מפעיל על נשות העיירה, הנופלות זו אחר זו ברשתו. כולן מתאהבות בו עד אובדן חושים ומסרבות להכיר בעובדה שזהותו המינית לא מוגדרת ושמניעיו אינם טהורים כלל וכלל... הן מתאהבות בו בזכות יכולתו המופלאה להתייחס אליהן בשונה משאר הגברים המקומיים, ובזכות הבנתו את צורכיהן, ואינן מצליחות להתגבר על משיכתן אליו גם כאשר מתגלה להן שהוא בעצם היא. אך הופעתו של דין לילי, למעשה לילי דין, מעוררת מרבצם כוחות אלומים והרסניים הגוררים את העיירה למרחץ דמים בלתי נשלט עד להכחדתו של היוצא דופן.

תגובות