תופעת הטרנסופוביה תופצת תאוצה בטיקטוק. צילום: Fotolia

תופעת הטרנסופוביה תופצת תאוצה בטיקטוק

"לאחרונה, טיקטוקר בשם קייל פרסם שהוא 'המציא נטייה מינית חדשה' – סופר סטרייט. כלומר, גבר אשר נמשך רק לנשים שנולדו בגוף של אישה, ולא לנשים שנולדו בגוף של גבר. הדבר עורר סערה ענקית בטיקטוק, ובעיניי – בצדק. אני חושב ש'הנטייה המינית' הזו מביעה התייחסות לנשים טרנסיות כ"פחות נשים". לדעתי, הרעיון הזה הוא פסול בכל מובן" • יובל חופי

זה לא סוד שעל אף היתרונות הרבים שלה, טיקטוק עשויה להיות פלטפורמה מאוד מסוכנת ופוגענית עבור חלקים שונים באוכלוסייה. סרטונים פוגעניים באפליקציה המופנים כלפי קבוצות מסויימות, האפשרות שמזמנת האפליקציה להפוך כל עניין פרטי לרשות הכלל והעובדה שהיא מאפשרת לכל משתמש להעביר ביקורות מזלזלות או להביע רעיונות בלתי מכבדים ולהביא אותם לכדי הכרה. כל אלו, מצד אחד מזמנים פגיעה עבור קבוצות אוכלוסייה שונות בטיקטוק ומצד שני, משקפים כיצד השנאה השוררת בעולמינו הפיזי – גולשת גם למרחב הווירטואלי. בימים אלו הדבר מורגש במיוחד, שכן המרחב הזה מחליף את המרחב הפיזי והמוחשי בהמון מובנים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בשל היותה של טיקטוק אפליקציה כה פופולארית בקרב בני נוער וצעירים, היא מאוד ברת-השפעה בעיצוב דעותיהם. מתוך זה, אני סבור שיש על יוצרי התוכן בפלטפורמה הזו לקדם תוכן שלא יפנה שנאה כלפי קבוצות אוכלוסייה מסויימות. אבל לצערנו, לא כל יוצרי התוכן מבינים ותופסים עד כמה הם צריכים להיות מחויבים ליצירת תוכן כזה. למשל, לאחרונה, טיקטוקר בשם קייל פרסם שהוא "המציא נטייה מינית חדשה" – סופר סטרייט. כלומר, גבר אשר נמשך רק לנשים שנולדו בגוף של אישה, ולא לנשים שנולדו בגוף של גבר. 

© צילום: Fotolia

הדבר עורר סערה ענקית בטיקטוק, ובעיניי – בצדק. אני חושב ש"הנטייה המינית" הזו מביעה התייחסות לנשים טרנסיות כ"פחות נשים". כלומר, מי שהוא "סופר גברי" לא יאהב נשים שנולדו בגוף של גבר. לדעתי, הרעיון הזה הוא פסול בכל מובן. טרנסית היא אישה לכל דבר, ולכן ההתייחסות אליה כ"פחות אישה", היא קודם כל שגויה בכל רמה ובנוסף לזה מביעה זלזול וחוסר כבוד.

אישה "מוגדרת" כאישה ברגע שהיא מגדירה עצמה ככזו, ואין לזה שום קשר למה שיש לה בין הרגליים, לאופן הדיבור שלה או לכל אספקט אחר. יתרה מזאת, אי אפשר לתרץ טרנסופוביה במסכה של "נטייה מינית חדשה". אדם יכול להגדיר עצמו כבעל העדפה מינית שכן או לא להימשך לסוג מסוים של אנשים (למשל, אנשים בעלי צבע שיער מסוים, תכונות אופי מסוימות), אבל ברגע שזה נובע מאי-תפיסה של קהילת הטרנסיות כנשים – בעיניי כבר יש כאן בורות מסוימת. מי שנמשך לנשים – נמשך לטרנסיות, כי טרנסיות הן נשים לכל דבר ועניין. לכן, אין דבר כזה סופר סטרייט. אין תירוץ לטרנסופוביה, בתחפושת של נטייה מינית. אין לזה מקום בשנת 2021 הנאורה והמתקדמת, וככל שנבין את זה מהר יותר – נהפוך לאנשים טובים יותר בפרט ולחברה טובה יותר ככלל.

© adobestock

המורכבות בכך שטיקטוק היא פלטפורמה כה פופולארית המאפשרת לכל כך הרבה יוצרי תוכן להעלות סרטונים, היא שבאופן הזה ביטויי שנאה יכולים לקבל הרבה יותר מקום והכרה. כך, השנאה בפלטפורמה מגדילה את ממדיה, מנפחת קולות גסים ופוגעניים ואף נותנת להם "לגיטימציה". הדבר בא לידי ביטוי, למשל, בסרטוני ישראל-פלסטין המביאים את הסכסוך שהתחיל במרחב הפיזי – אל המרחב הווירטואלי. אל פלטפורמה שיש בה ילדים צעירים – אשר עלולים להיות מושפעים מהתוכן שהם נחשפים אליו. גם במקרה של "הנטייה המינית החדשה", היו מי שבחרו להמשיך להפיץ את השנאה, ולשכוח ממחויבותם כיוצרי תוכן, אשר המון אנשים בגילאים שונים נחשפים לתכנים שלהם. אך ממולם, היו את אלו שבחרו לשים סוף לבורות ולהסביר מדוע בבסיס שלה – נטייה סופר סטרייטית היא דבר פסול. 

זה מייצג באופן סימבולי את "יחסי הכוחות" בטיקטוק – מול אלו אשר בוחרים להפיץ ולקדם את השנאה אל מול מי שנאבקים על הצדק ועל הפיכתה של פלטפורמת "טיקטוק" לפלטפורמה נאורה, בטוחה ומוגנת. כאלו הן למשל, מאיה לי ורומי אברג'יל – אשר העלו סרטונים כנגד הנטייה הסופר סטרייטית. יותר יוצרי תוכן נאורים בפלטפורמה, משמעותה – הפיכה לטובה, נעימה, מוגנת, נאורה ובטוחה יותר עבורנו. לכן, אל תתנו יד לשנאה. אל תתנו יד לטרנסופוביה. אל תאפשרו לה לקבל לגיטימציה בתחפושת של נטייה מינית. אל תתנו לגיטימציה לשנאה. בשביל קהילת הטרנסיות. בשביל כל קבוצות הפרט. בשבילינו. בשביל מי שנגדל להיות. בשביל מי שהילדים שלנו יגדלו להיות. בשביל עולם טוב יותר.

 

תגובות