אתם לא לבד: ראיון עם נערה שהתגברה על הפרעות אכילה. shutterstock

אתם לא לבד: ראיון עם נערה שהתגברה על הפרעות אכילה

הפרעות אכילה זוהי בעיה שמתמודדים איתה נערים ונערות רבות בישראל. ישבנו לשיחה עם שירה כהן בת ה-17 שהייתה מוכנה לשתף אותנו בסיפורה ובפיתרון שמצאה שלטענתה גרם לה להתגבר על בעיותיה ושינה את חייה

הפרעות אכילה זו תופעה שכיחה אצל בני נוער רבים בישראל, בנים ובנות כאחד. רבים מחפשים את הדרך בה יוכלו להתגבר עליה אך לא מוצאים ושקועים עמוק בבעיה. שוחננו עם נערה אמיצה ששיתפה את סיפורה ופיתרונה כדי שתבינו שאתם לגמרי לא לבד, ושישנו אור בקצה המנהרה. 

שתפי אותנו כיצד הכל התחיל, למה החלה ההפרעה?

"אני חושבת שזה מגיע מהחברה ומכלי התקשורת. תמיד יש את השאיפה הזו שצריך להיות הכי רזים כי זה מה שהכי אידיאלי בעיני החברה. זה תוקף אותנו בכל כלי התקשורת, בעיקר בפרסומות, על דיאטות למיניהן, וכו'. החברה רואה בזה כדבר הכי חשוב בחיים. עליי אישית זה השפיע מאד וגרם לי להתעצבן על העובדה שאני לא מצליחה לאהוב את עצמי. לא רציתי להתעצבן, אבל זה פשוט משתלט עליך ללא שליטה, וככה פשוט הגעתי למצב הזה. אתה לא שם לב לכמה זה משתלט לך על החיים."

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

מה עובר אדם שחווה דבר כזה במובנים הפיזיים והנפשיים? חלו בך שינויים מסוימים?

"חשתי המון רגשות, שלא היה מי שיחוש אותן איתי. התחילו לי הפרעות נפשיות בנוסף אבל אז לא הבנתי שהגורם לכך זו הפרעת האכילה. מבחינות שונות זה התבטא במספר דברים. בתחילה לפני שנתיים מצאתי תוכנית שמדריכה איך לא לאכול מזון מעובד, שגרמה לי להמון נזק. היא גרמה לי לאכול מעט מאד, ומערכת העיכול שלי 'התקלקלה'. לאחר זמן מה ירדתי מזה, אבל נוצר מצב שבו פשוט בקושי אכלתי, והבטן שלי התרגלה לזה. גם כשרציתי לאכול יותר כבר לא הצלחתי, כך שגם לא הייתי רעבה. כשהייתי אוכלת מה שהיה נחשב הרבה בשבילי, הבטן שלי הייתה כואבת. עד היום זה ככה. אבל היום אני מכריחה את עצמי להכניס, שהבטן תוכל להתרגל למצב חדש. בנוסף למערכת העיכול גם המערכת החיסונית שלי הייתה לא תקינה, התעלפתי פעמיים, נפילות סוכר, סחרחורות, חולשה, ועייפות שנוצרה מבעיות שינה. בימים רבים חליתי ולא הגעתי לבית הספר, הייתה תקופה שלקחתי כדורי אנרגיה כי בלי זה הייתי פשוט מרוקנת. היו לי שינויים רבים במצבי רוח, ואת יודעת, אדם שיש לו הפרעה כזו והוא לא כל כך מודע לה לא מקשר את כל הדברים האלו אליה, וכך גם אני עשיתי. בכלל, אורח החיים שבו חייתי היה כל כך לא בריא עבורי, וגם ראו את זה עליי. רזיתי, אבל לא בצורה שרציתי לרזות."

"היום אני מכריחה את עצמי להכניס, שהבטן תוכל להתרגל למצב חדש" © shutterstock

"אף אחד לא מלמד אותך את הדרך הנכונה"

אז למה המשכת?

"אנשים לא יודעים את הדרך הנכונה, לא מאכילים אותנו כבני אדם בכפית על איך לחיות חיים בריאים, לרזות בצורה חיובית וטובה. ולא הבנתי את זה אז. הייתי ילדה בכיתה ט' ששקועה עמוק בתוך זה. כל מה שרציתי אז הוא לרזות שזה לאו דווקא משהו שלילי, אבל לא הבנתי כמה הדרך בה אני פועלת כדי להשיג את מטרתי היא שלילית, מסוכנת ופוגעת."

גם כאשר סובלים מהפרעות אכילה אי אפשר לחיות בצורה שוטפת עם מזון מועט ומעט נוזלים בקיבה, ממה בכל זאת מתקיימים?

"המצב שלי לא היה ברמה שפעלתי כמו אנורקסית ולא אכלתי דבר. אבל כן היה לי ממש סדר יום, פשוטו כמשמעו. בבוקר אכלתי שני טוסטים עם ריבה, ואת הקשה נתתי לכלבה שלי. בבית הספר גם אם היה יום ארוך אכלתי תמיד כריך, ולפעמים קצת ירקות ועוד דברי בריאות שכאלה. גם אם היה יום ממש ארוך בבית הספר, אכלתי בכמויות מאד מאד קטנות. אני לא יודעת אם אנשים מבינים את זה אבל הפרעת אכילה לא צריכה להיות ברמה קיצונית ומעורבת עם הקאות בשירותים, בתי חולים ואנורקסיה בשביל שהיא תהיה קיימת. כי עובדה שזה שינה אותי מאד וסבלתי ממנה קשות גם כשלא הגעתי למצב כזה."

לאחר זמן רב את טוענת שמצאת את הפיתרון שעזר לך לחזור למסלול, ובעיקר לעצמך. שתפי אותנו

"בשלב מסוים מבחינה אידיאולוגית הפכתי לטבעונית. רציתי לדעת אם אני אוכלת מספיק חלבונים (בדרך כלל מה שנאמר על טבעונים זה זה שהם לא אוכלים מספיק חלבונים) בעקבות המחקר על כך גיליתי עולם בריא יותר, גיליתי מה נכון יותר לאכול ולהכניס לגוף האדם ומאותו הרגע מטרתי הייתה לאכול בריא ולא לאכול בשביל לרזות."

"ככה הבנתי כמה אני צריכה לשנות את אורח חיי"

כהן מספרת שחקרה רבות (למשל בספרים ומאמרים) על כיצד תוכל לחיות בצורה טובה ובריאה יותר. "באיזשהו מקום אני מבינה שאולי הייתי צריכה לעבור את התקופה הזו של ההפרעות האכילה כי רק ככה הבנתי כמה אני צריכה לשנות ואיך אמורים ויכולים לחיות בצורה בריאה. צריך להגיע לרגע הזעזוע הזה שבו מבינים מה עוברים וככה החלטתי שאני רוצה לשנות את הדרך בה אני חיה."

היא מספרת שהרצון שלה ללמוד ולהכיר דרך חיים חדשה שתאפשר לה כן לרזות אבל לא בצורה קיצונית אלא בריאה וטובה, והידיעה שתוכל בזכות כך לחיות בצורה שהיא נהנית לחיות בה, עזר לה מאד.

"החלטתי שאני רוצה לשנות את הדרך בה אני חיה" © צילום מסך מהיוטיוב

מאיפה בא הרצון להיות טבעונית?

"הפכתי להיות צמחונית ולאחר מכן טבעונית וזה שינה את כל חיי. תמיד אהבתי בשר אבל כאדם שכל כך אוהב חיות וטבע התחלתי להבין שזה פשוט לא הגיוני, ולא תואם לאישיות שלי, והפסקתי לאכול בשר. לאחר מכן נחשפתי גם לטבעונות, בחורה במשפחתי היא טבעונית וכך גם שני ילדיה. אני זוכרת שבשלב מסוים רציתי להיות גם טבעונית בנוסף לצמחונות כי הבנתי כמה זה שונה אחד מהשני, ואם אני אהיה גם זה וגם זה, כך לא אפגע גם בחיות וגם בטבע עצמו. אמא שלי הייתה ממש נגד זה, כי רוב החברה חושבת שאנחנו לא אוכלים כלום, מה שממש לא נכון. אבל אז נפגשנו עם חברתה של אמי שטבעונית גם היא, שהסבירה לאמי כמה היא טועה. אמי נתנה לי הזדמנות להיות טבעונית, ומבחינתי זו הייתה ההחלטה הכי טובה שעשיתי בחיי."

"אני מרגישה קלילה, חיובית ואופטימית"

אלו דברים שינוי חיים זה חולל בך?

"אני עובדת כל כך קשה כדי לאכול כמו שצריך ולהגדיל את הקיבה בחזרה, והטבעונות למרות מה שאומרים מה שאומרים עזרה לי מאד לאכול בכמויות גדולות יותר, וכמובן הכי חשוב – עזרה לי לחזור לעצמי במובן הנפשי והבריאותי. לא חליתי בכלל, בעיות השינה שהיו לי נעלמו, האקנה שהיה לי שגרם לי להמון חוסר ביטחון נעלם כלא היה והיום העור שלי חלק. כל חלק בגוף שלי חזק יותר ובריא יותר. אני עצמי מרגישה קלילה, חיובית ואופטימית, וזה מדהים."

האם גם היום אחרי שהכל נגמר, יש בך לפעמים ספקות, העבר עדיין שם?

"כן. זה תהליך, אני לאט לאט אוהבת יותר את הגוף שלי, אבל עדיין לא שלמה איתו. זה לא משהו שעובר 'בן לילה'. אם פעם לא אהבתי את הגוף שלי בכלל היום זה אחרת. זה עדיין לא ה-100%, מודה, אבל מבחינתי זה שינוי עצום. זה נותן לי תחושה טובה ודוחף אותי קדימה, גורם לי להרגיש שמה שאני עושה הוא נכון. הידיעה שאני נהנית ממה שאני אוכלת, ואוכלת כמו שצריך בזכות זה זה מדהים. הגוף שלי משתנה לטובה בזכות זה."

"כל חלק בגוף שלי חזק יותר ובריא יותר" © צילום מסך מאינסטגרם

מה חשוב לך להעביר לקוראים שלנו או לחילופין לנערות\נערים אחרים שסובלים מהפרעות אכילה ומדימוי גוף נמוך?

"קשה לעשות מהפך, אבל כשרע לך עם הגוף שלך או אפילו אם אתה חולה, יש דרך אחרת עבורי ועוד המון דרכים אחרות ל'היגמל' מזה בלי להקיא, בלי לגמור בבתי חולים, וזה נותן לך כל כך הרבה מעבר למה שאתה חושב. לי הדרך שלי שיפרה לי את החיים ב50% או יותר, באמת. אפילו מבחינת אישיות, אני הרבה יותר שמחה וחיובית. אצלי זה מטבעונות, רציתי להבין כיצד אני יכולה להיות 'טבעונית טובה יותר', בזכות הצורך הזה למדתי המון על בריאות, וכיצד אני יכולה לחיות באופן בריא יותר שטוב בשבילי. יש עוד המון דרכים אחרות, זו הדרך בה אני בחרתי.  הכי חשוב קודם כל ללמוד, להבין מה בריא וטוב עבורך. הן בריאותית והן נפשית. לרצות להיות בריא זו הדרך ולאחר מכן כל דבר שתרצה להגשים, תראה שאתה יכול".

תגובות