העבר הודעה: "סליחה אם פגעתי". צילום: shutterstock

העבר הודעה: "סליחה אם פגעתי"

יום כיפור בעוד רגע כבר כאן, אבל גל הודעות קופי פייסט של ״סליחה אם פגעתי״ נמצאות בסמארטפון של כל אחד מאתנו כבר מזמן. כתבתנו ספיר ליפקין בטור אישי על התופעה: ״כתוצאה מאלף הודעות סליחה זהות אנחנו לא עושים עם עצמנו חשבון נפש"

כמו בכל שנה בימים האלה, או יותר נכון, כמו בכל שנה מאז שנולד חברו הטוב ביותר של האדם במאה ה-21, הסמארטפון, גם השנה כל אחד מאתנו מקבל גל של הודעות התנצלות בכל רשת חברתית. אני מניחה שאתם קוראים את השורות האלה ותוהים לעצמכם: ״מה רע בלכתוב סליחה?״ אז זהו, שאין שום דבר רע בלהתנצל או בלהביע חרטה על המעשים. נהפוך הוא, היכולת להכיר בטעות זו גדולה, אבל הבעיה של רובנו היא שאנחנו לא באמת מודעים לטעויות שלנו. אנחנו לא עושים עם עצמנו חשבון נפש וחושבים במי פגענו בשנה החולפת. הרי למה שנתאמץ ונעשה את זה אם אנחנו יכולים לשלוח לכולם את אותה הודעה בלחיצת כפתור?

עוד בערוץ היחסים של פרוגי

אם אתם שואלים אותי, למה שלא נעשה את זה? למה שלא נשב עם עצמנו ונחשוב קצת על השנה החולפת: מה היה בה טוב ומה פחות? מתי לא היינו בסדר ובאיזה מצב? והכי חשוב, מה אנחנו רוצים לקחת ממנה לשנה הנוכחית ומה עדיף שנשאיר אי שם, מאחור?

"למה שלא נחשוב קצת?" © צילום: shutterstock

"אנחנו אפילו לא מנסים להבין במי פגענו"

נכון, אני יודעת שהרבה יותר קל לנסח הודעה קולקטיבית מוצלחת פעם אחת ולשלוח אותה לכולם. קל כן, טוב פחות. למה? מפני שאנחנו אפילו לא מנסים להבין במי פגענו ועלולים לחזור על אותן השגיאות שוב ושוב כמו תקליט שבור.

 אני לא אומרת שאסור לנו לטעות, הרי עוד לא נולד (וסביר להניח שגם לעולם לא יולד) האדם שלא טועה. כולנו מדי פעם טועים ופוגעים זה בזה, גם אם זה מבלי להתכוון לכך וזה לגמרי בסדר. אך השגיאה שבאמת מצערת היא העובדה שרבים מאתנו לא עושים כלום עם הטעויות האלה. במקום לאתר אותן, להבין אותן ולראות בהן עוד שיעור לחיים, רובנו בוחרים להשאיר אותן בצד ולהמשיך הלאה, כאילו כלום לא קרה.

אז אולי מבחינתכם הכול בסדר, אבל מבחינת האדם שעומד בצד השני המצב עלול להיות אסון שבלתי אפשרי לתארו במילים. כן, אני בטוחה שלכל אחד מכם יש את האסון שלו, נכון שהוא איום ואתם לא רוצים שהוא יחזור על עצמו לעולם? אז זהו, שלא רק אתם מרגישים כך, גם מי שעומד מולכם מרגיש בדיוק אותו הדבר על האסון הפרטי שלו, רק שאתם לא מודעים לכך.

© צילום: shutterstock

אולי אתם כרגע לא מודעים לעניין, אבל מי אמר שמאוחר מכדי להתחיל להיות? יום כיפור זאת הזדמנות מצוינת לערוך חשבון נפש עם עצמנו, כזה שיוביל אותנו לטעויות שלנו ויכוון אותנו לאנשים שמחכים להתנצלות שלנו. היא יכולה להתבצע פנים מול פנים, בשיחת טלפון או בהודעה. היא יכולה להתבצע בכל מקום ובכל זמן, כל עוד היא אישית ובאה מהלב.

 
תגובות