ורוד או כחול: סרטון מעורר השראה על מגדר וסטיגמות. צילום מסך מיוטיוב

ורוד או כחול: סרטון מעורר השראה על מגדר וסטיגמות

ורוד לבנות, כחול לבנים; ורוד זה לעד נשי, כחול זה לעד גברי. מה כל אחד מהצבעים לומד על מינו ועל מגדרו מהרגע שבו הוא נולד? סרטון מעצים על הנושא כובש את הרשת

זה לא חדש כי המין הנשי מזוהה בעולם עם הצבע הורוד, ושהמין הגברי מזוהה עם הצבע הכחול. זה גם לא חדש שהמין הגברי נקרא גם "המין החזק", ושהמין הנשי נקרא "המין החלש" או "המין היפה", שהבנים נחשבים לחזקים ומחושלים, והבנות לעדינות ולמוחלשות. את העולם סובבות סטיגמות רבות וברורות על פרצופו של גבר בחברה מול פרצופה של אישה בחברה, ואת הסטיגמות האלה משרישים באישיותם של תינוקות וילדים קטנים מהרגע שבו הם מגיחים לעולם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

ורוד או כחול? נשי או גברי? סרטון חדש שיצא לאחרונה אל הרשת יוצא כנגד הסוגייה הזו, ומנסה להעביר מסר ברור וחשוב: לא משנה אם נולדתם בגוף זכר או בגוף נקבה - היו מי שאתם, ואל תתנו לצבעים להגדיר אתכם.

את הסרטון יצרה הולי מקניש, אמנית "ספוקן וורד" ומשוררת בריטית. בסרטון מוצגים שני המגדרים בשני מסכים - ורוד מול כחול, אישה מול גבר - כשבכל מסך נראה מה "נכון" לכל מגדר, על פי הסטיגמות של החברה. בתחילת הסרטון מופיעים שני תינוקות, האחת נקבה והשני זכר, ולאורך הסרטון הם לומדים את כל מה שהם צריכים לדעת על הגוף שהגיעו בו לעולם ועל פניו בחברה.

ורוד או כחול?
ורוד או כחול? © צילום מסך מהיוטיוב

"תינוקת גדלה בורוד - עם פרחים, תינוק גדל בכחול - ללא פרחים"; "כחול קטן מטפס על עץ - ילד חזק, ורודה קטנה מטפסת על עץ - טום בוי"; "דמעות ורודות זה בסדר, דמעות כחולות מוכרחות להתבגר, להתחשל, אל תהייה כזו ילדה, כחול"; "לורודה נותנים בובות צעצוע, לכחול נותנים אקדח צעצוע"; "לכחולים אומרים להתעשר, לורודות אומרים לרצות ילדים"; "לכחולים אומרים שהם שולטים, לורודות אומרים שהן שתלטניות" אלו רק חלק מהמשפטים מלאי העצמה המופיעים בסרטון.

הסרטון מסתכם במשפט "לכחול אומרים 'זה עושה אותך גבר', לורודה אומרים 'זה עושה אותך ילדה'. תינוקות נולדים כגוף עירום, ברוכים הבאים לעולם." הסרטון מנסה להעביר כי כל אחד רשאי לבחור לעצמו את דרכו, ללא שום קשר לגוף שבו הוא נולד. 

צפו בסרטון המעצים:

תגובות