מפתיע: "אפילו בנות חושבות שלבוש לא צנוע מזמין פגיעה מינית". צילום: Shutterstock

מפתיע: "אפילו בנות חושבות שלבוש לא צנוע מזמין פגיעה מינית"

"לרוב שומעים על גברים שמפיצים אמירות כמו: 'אל תתפלאי אם יאנסו אותך אם תתלבשי ככה'; אבל ברגע ששמעתי שאותן בנות מפחדות להתלבש בצורה שהיא לא צנועה על מנת לא להיאנס - זה כבר היה הקש ששבר את גב הגמל" • ליאב רוזן בטור דעה תקיף על תרבות האונס מול הלבוש

באחד משיעורי החינוך בבית ספרי, המורה הציבה בפני הכיתה שלי את המשפט הבא: "אם אני מתלבשת לא צנוע, אני חשופה יותר לפגיעות מיניות" ושאלה את הכיתה אם היגד זה נכון או לא (יש לציין שהכיתה מורכבת מבנות בלבד). רוב הכיתה ענתה שכן, לדעתן האמירה הזו נכונה. 

הייתי בשוק. מעל לשלושים בנות בטוחות שאם הן יתלבשו בצורה "לא צנועה", הסיכוי שהן יפגעו מינית גבוה יותר והכי נורא - הפגיעה גם תהיה לגיטימית. לאחר מכן, המורה הבהירה כי מעל ל-85% מכלל מקרי התקיפה המינית מבוצעים על ידי אדם המוכר לקורבן - כלומר רוב הפגיעות המיניות מתבצעות בכלל על ידי אנשים שכבר הכרנו לפני כן (שכנים, חברים, משפחה וכדומה). מה שגם אומר שרוב הפגיעות המיניות בכלל לא קשורות למה לבשתי ואיפה הסתובבתי.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

אותו שיעור לא היה מקרה חריג למדי, שכן אני שמה לב לתופעה בהרבה מקומות: ישנה חשיבה מוטעית שאם אנחנו, הבנות, נתלבש בצורה חושפנית או "לא צנועה" - אז אנחנו מזמינות לעצמנו אונס, או אפילו דורשות אותו. אז קודם כל, חשוב לי להבהיר: לבוש חושפני הוא בשום אופן לא לגיטימציה לפגיעה מינית!

"לבוש לא צנוע הוא בשום אופן לא לגיטימציה לפגיעה מינית" © צילום: Fotolia

אותו שיעור תפס את תשומת ליבי מסיבה אחת בלבד: זו הפעם הראשונה שאני שומעת שהבנות עצמן חושבות על עצמן את הדברים הללו. לרוב אנו נוהגים לשמוע גברים שמפיצים אמירות כאלה: "אם תתלבשי ככה, אז יקרה לך ככה", "אל תתפלאי אם יאנסו אותך אם תתלבשי כך" וכדומה; אבל ברגע ששמעתי שאותן בנות מפחדות להתלבש בצורה שהיא לא צנועה על מנת לא להיאנס או להיפגע - זה כבר היה הקש ששבר את גב הגמל.

למה אנחנו צריכות להתבייש בעצמנו, להתכסות וללבוש מעלינו כמה שיותר בד כדי שלאחרים יהיה יותר נוח בעין? אחת מכל שלוש נשים עוברת פגיעה מינית במהלך חייה - ומי אשם בכך? אותן הנשים? הקורבנות? ברור שלא. האשמים הם הפוגעים והם תמיד יהיו.

אני, לעומת זאת, מפנה אצבע מאשימה נוספת לגורם נוסף: אני חושבת שהחינוך שלנו הוא פקטור גדול בהפצת הטעות הזאת. בתי ספר נוהגים להתעסק בתלבושת היום יומית שלנו, דואגים ללא הפסקה שלא נתלבש חס וחלילה קצר מידי או לא צנוע, מעבירים לנו שיחות והרצאות בנושא והמסר, ככל הנראה, עובר מעולה. עם זאת, חינוך הוא לא רק בתי ספר, ומעבר למשרד החינוך, גם לדור הקודם - כלומר ההורים והסבים שלנו, יש השפעה על ההנחה המוטעית הזו. במשך שנים מאכילים אותנו שקרים ואמירות כמו "לא ללכת בסמטאות חשוכות כי יכולים לאנוס אותך" - אלו הם הדברים שחלקינו גדלנו עליהם, על זה התחנכנו. אז מה הפלא שאלו הדברים שנערות ונערים חושבים לעצמם?

"החינוך שלנו הוא פקטור גדול בהפצת הטעות הזאת" © צילום: Fotolia

המטרה שלנו היא להפוך את העולם הזה לטוב יותר, עד כמה שזה נשמע קלישאתי. אנחנו צריכים לשאוף לטוב יותר, הדור שלנו צריך להעביר מסר אחר. כך שגולשים יקרים וגולשות יקרות - תמיד תזכרו כי הקורבן הוא לעולם לא אשם.

אין דבר כזה לדרוש אונס, אין שום דבר שיצדיק ויהפוך מעשה נורא שכזה ללגיטימי. פגיעות מיניות יש בכל מקום, מין, דת וגיל. נכון, אנחנו צריכים לשמור על עצמנו כמה שאפשר, אבל אם זה קורה - צריך לזכור שזה לא באשמתנו. אל תתנו לאף אחד להגיד לכם אחרת.

 
תגובות