טור אישי: "גיליתי שהנער שאני עומדת לצאת איתו הוא למעשה אדם מבוגר". adobestock

טור אישי: "גיליתי שהנער שאני עומדת לצאת איתו הוא למעשה אדם מבוגר"

"כשהחלטתי להתבונן בפרופיל שלו כדי לאמת את דבריו, נכנסתי גם לרשימת החברים שלו. הרשימה כללה, באופן לא מפתיע, המון ילדות ונערות צעירות. היום, כשאני מדברת על זה, עוברות בי צמרמורות ותחושות נוראיות. איך יכולתי לא לדווח עליו?" כתבתנו ניקול פטלך בטור אישי מצמרר ונוגע ללב, שעוסק בתופעת החשבונות המזויפים ברשת ודרכי ההתמודדות עימה

תמיד הייתי תלמידה טובה וחרוצה, כזו שמגיעה לכל ההרצאות והשיעורים שאף אחד לא מגיע אליהם. יש לי משפחה תומכת ואוהבת, אף פעם לא היו לי בעיות חברתיות ולעולם לא העזתי לעבור על כל הגבולות שהציבו לי. בקיצור, אני לא מ"סוג" הנערות שהייתם מצפים מהן שישוחחו בפייסבוק עם אדם זר, ישתפו אותו בפרטים אישיים ואף יקבעו איתו פגישה, וכל זה מתוך רצון להשיג קצת תשומת לב וביטחון עצמי. אז כפי שכנראה הבנתם - למרות כל העובדות שציינתי לעיל, זה בדיוק מה שעשיתי ואני מאשימה את עצמי על כך בכל יום, אך לא בגלל הסיבות שאתם חושבים עליהן.

 עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

לפני כשלוש שנים, נכנסתי לפייסבוק כהרגלי ונדהמתי לגלות שנער בלודיני ונאה במיוחד, החליט לשלוח לי בקשת חברות. כמובן שאישרתי את הבקשה ללא היסוס ומיד דיווחתי לחברותיי הטובות על האירוע המשמח. לא עבר הרבה זמן עד שאותו הנער החליט לשלוח לי הודעה פלרטטנית במיוחד ואני (בכלל לא) כהרגלי, עניתי לו ופיתחתי עימו שיחה. שתבינו - במשך כל הימים שדיברנו, אפילו לא חלפה בראשי המחשבה להיכנס לפרופיל שלו ולאמת את כל המידע שהוא סיפר לי על עצמו. התעלמתי לגמרי מכל "נורות האזהרה" שנדלקו לי במהלך שיחתנו וכמובן שלא ייחסתי חשיבות להרגשה המאוד שלילית שהייתה לי.

בסופו של דבר, לאחר מספר ימים שבהם דיברנו ללא הפסקה - הוא הציע שניפגש. מסיבה שאיננה ידועה לי עד עכשיו, הוא ידע בדיוק באיזו עיר אני גרה ואפילו טען שדודתו גרה בסמוך אליי. הוא אמר שהוא מתכנן לבקר את דודתו בימים הקרובים ושהוא מעוניין להיפגש איתי במסגרת הביקור שלו. בנקודה הזו, ההיגיון הבריא שלי החליט לחזור אליי, מה שגרם לי לחקור לעומק את הפרופיל שלו.  

© sutterstock 

להפתעתי, לא עברו חמש דקות עד שהבנתי שלא מדובר בנער, אלא בגבר בן ארבעים ומעלה: בפרטים האישיים שהוא הוסיף לחשבון שלו, נכלל גם מקום העבודה שלו. אינני זוכרת בדיוק איזה מקום עבודה זה היה ומדוע הוא עורר בי חשד, אך אני זוכרת בוודאות שכאשר שלחתי לאותו ה"נער" הודעה זועמת על כך שגיליתי שהוא למעשה אדם מבוגר - הוא לא התאמץ להכחיש זאת ואף קילל אותי על כך.

באותו הזמן, לא באמת הבנתי את חומרת הסיטואציה ואת מה שהיה קורה אם הייתי מסכימה להיפגש איתו. לכן, התגובה שלי לאירוע הייתה בסך הכל לחסום אותו. בלי לספר להורים, בלי לדווח למשטרה - רק לחסום אותו. היום, אני מבינה את חומרת המעשה שלו ויותר מזה - אני מבינה את חומרת המעשה שלי: כשהחלטתי להתבונן בפרופיל שלו כדי לאמת את דבריו, נכנסתי גם לרשימת החברים שלו. הרשימה כללה, באופן לא מפתיע, המון נערות וילדות צעירות. היום, כשאני מדברת על זה, עוברות בי צמרמורות ותחושות נוראיות. איך יכולתי לא לדווח עליו? הרי שנכחתי בעשרות הרצאות על בטיחות ברשת ועל החשיבות של חובת הדיווח. מה קרה לילדות והנערות הצעירות שכן הסכימו להיפגש איתו? מי יודע מה הוא עשה להן? 

© adobestock 

אם אתם תוהים למה אני לא מדווחת עליו עכשיו, תופתעו (או לא תופתעו) לגלות שאכן חיפשתי אותו. חיפשתי את השיחה שלנו דרך כל חשבונות הפייסבוק שאי פעם פתחתי, חיפשתי את הפרופיל שלו בכל דרך אפשרית - ולא מצאתי. אינני יודעת אם הוא מחק את החשבון, חסם אותי או שינה את שמו, אך מה שבטוח הוא שאני לעולם לא אמצא אותו. 

חשוב לי שכל אחד ואחת מכם תפנימו שהסיטואציה הזו יכולה לקרות גם לכם. כאמור, אין שום מניע (נראה לעין, לפחות) שהיה עשוי לגרום לי לדבר עם אדם זר ולנדב לו פרטים אישיים עליי ועל חיי. מעולם לא היו חסרים לי חברים ובטח שלא הרגשתי מחסור בתשומת לב מצד המשפחה. בדיעבד, אני מבינה שזה היה בסך הכל רגע של חולשה, ופעלתי מתוך דחף להרגיש נאהבת ו"שווה". נהניתי מההרגשה שנער נאה ושנון מעוניין בי, ולכן - התעלמתי מכל התחושות השליליות שאפפו אותי ולא בדקתי את דבריו לעומק.

© fotolia

אז למעשה, השאלה האמיתית היא לא "האם מתחזה עשוי להתחיל איתכם באחת מהרשתות החברתיות?", אלא - כיצד תפעלו כאשר תגלו שהאדם שמדבר איתכם הוא מתחזה או פדופיל? האם תמשיכו בחייכם כאילו כלום לא קרה, או - תדווחו עליו כדי למנוע ממנו לפגוע בבני ובנות נוער אחרים? אני מודעת לכך שהמציאות היא מאוד מורכבת, כך שבמקרים מסוימים דיווח היא לא אופציה. יחד עם זאת, אני מבקשת מכל אחד ואחת מכם - תעשו את מיטב מאמציכם כדי לדווח על מתחזים או מתחזות שמטרידים אתכם. גם אם לא הסכמתם להיפגש איתו או איתה, זה לא אומר ששאר הילדים והנערים לא הסכימו או לא יסכימו. 

יש בידיכם כוח להציל נפשות באמצעות דיווח מהיר וקליל, שאינו מצריך מכם מאמץ או קושי מיותר. תנצלו את הכוח הזה, תבינו שאתם לא הראשונים וגם לא האחרונים שאותם המתחזים או המתחזות פוגעים בהם וגם אם במקרה שלכם לא נפגעתם פיזית - זה לא אומר שבני ובנות נוער אחרים לא נפגעו בדרך זו על ידי אותם המתחזים. אל תגידו שלכם זה לא יקרה ותזכרו שלאחרים, זה גם עשוי לקרות. 

תגובות