חוגגים עצמאות: כך תשתחררו מדעות של אנשים אחרים. fotolia

חוגגים עצמאות: כך תשתחררו מדעות של אנשים אחרים

דימוי עצמי בכלל ודימוי גוף בפרט, אלו דברים שלרוב תלויים מאוד באנשים אחרים ובדעותיהם: הרי שלכולכם יצא לשמוע לפחות פעם אחת הערה על המראה החיצוני או האישיות שלכם, וכתוצאה מכך - להרגיש לא בנוח עם עצמכם. לכן, ברוח יום העצמאות שחל היום (ד'), ערכנו עבורכם רשימת טיפים שיסייעו לכם להתמודד עם דעות של אנשים אחרים, ואף לפתח עצמאות בכל הנוגע לדימוי העצמי שלכם.

אנחנו חיים בחברה מאוד ביקורתית. זה לא בהכרח מתבטא בדברים שאנחנו אומרים בגלוי, אלא שזה עשוי להתבטא גם במבט, שמועה או אפילו הידיעה שאדם כלשהו חושב דבר מסוים עלינו. תופעה זו יוצרת סטנדרטים תובעניים שאתם - בני ובנות הנוער, נאלצים להתמודד איתם. אז איך אפשר להשתחרר מכל הדעות והנורמות שמקיפות אותנו? וכיצד ניתן להפוך לעצמאיים לחלוטין, ללא תלות בדעות של אנשים אחרים? התשובות בכתבה שלפניכם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

תתבוננו במראה: האם מה שאומרים או חושבים עליכם הוא באמת נכון?


 במידה והעירו לכם על המראה החיצוני שלכם או על כך שאינכם מצליחים בתחום מסוים, תעמדו מול המראה (עשויה להיות גם מראה נפשית) ותשאלו את עצמכם: האם זה באמת נכון? ומדוע אמרו לכם את ההערה הזו: האם היא נאמרה בגלל סיבה מוצדקת, או - שאתם בסך הכל לא תואמים לנורמות הלא הגיוניות שהחברה מציבה לכם? חשוב שתזכרו שאתם צריכים לעמוד בתנאים שלכם ולא של החברה, ואתם צריכים להיות מספיק טובים בשבילכם ולא בשביל אחרים.

דברו עם הקרובים אליכם ובקשו מהם תמיכה


 אין מה לעשות - לפעמים קשה לראות את היופי שלנו בעצמנו. רבים מאיתנו נופלים לסטנדרטים ולציפיות חברתיות לא הגיוניות, ולא מרגישים שאנחנו מצליחים לעמוד בהם. אם אתם נמצאים במצב הזה, בהחלט מומלץ שתיעזרו בחברים ובבני המשפחה הקרובים אליכם. לאחר שתדברו איתם ותשתפו אותם ברגשותיכם, הם בוודאי ירצו לעזור לכם להרגיש טוב ויזכירו לכם את כל הדברים היפים שהם רואים בכם. כך תרגישו גם אהובים על ידי האנשים הקרובים אליכם, וגם תצעדו עוד צעד לעבר העצמאות מדעות של אחרים.

© Fotolia

תהפכו את החולשות שלכם לחוזקות שלכם


 ניקח את דוגמת המראה הלא סטנדרטי: הרי שזה גורם לכם להיות מיוחדים, שונים, מוסיף לכם פלפל. אתם לא נראים כמו כל אחד ברחוב, אתם נראים כמו עצמכם - ולהיות עצמכם זה הדבר הכי יפה בעולם. אותו דבר בנוגע להתנהגות או דיבור שאינם תואמים את הנורמות החברתיות: זה אומר שיש לכם אופי מיוחד, אופי שונה מלרוב האנשים ושהאישיות שלכם היא מרעננת וייחודית. אתם בטח מבינים לאיזו מסקנה זה מוביל: במקום להתמקד בתכונה ״הרעה״ ולשכנע את עצמכם שהיא אכן שלילית, תסבירו לעצמכם למה היא דווקא טובה, איך היא מייחדת אתכם ומוסיפה לכם ערך מוסף. 

אל תתייחסו לדעות של אנשים שאינם קרובים אליכם


 האם מי שהעיר לכם הוא משמעותי בחייכם? האם באמת משנה לכם מה אותו אדם חושב עליכם או מה הוא אומר לאחרים עליכם? אם התשובה היא ״לא״, הרי לכם פתרון הבעיה: אם לא משנה לכם מה הדעה שלו עליכם, אז אין שום סיבה שהיא תשפיע על מסלול חייכם ותגרום לכם לפקפק בעצמכם. כעת, האם מה שנאמר עליכם הוא באמת נכון? האם גם אתם רואים את עצמכם באור כזה? אם גם הפעם התשובה היא ״לא״, אז שוב - הדעה של אותו אדם לא משנה. אין סיבה שהיא תשפיע על העצמאות שלכם ועל היחס שלכם לעצמכם.

© צילום: Fotolia

אם אתם מסכימים עם ההערה - תשאפו לשיפור


נכון שרוב הדברים הפוגעניים שנאמרים כלפי אנשים לא אמורים לזכות ליחס, אבל - לפעמים הדרך הנכונה להתמודד עם אמירות כאלה היא דווקא להפוך אותן לכוח שלנו. מה זה אומר? ניקח שוב את הדוגמה של דימוי גוף: נניח וגם אתם חושבים שהגוף שלכם זקוק לשינוי, אבל אתם לא מצליחים למצוא את המוטיבציה או הרצון להוציא זאת לפועל. אם כך, באפשרותכם לקחת את ההערות שנאמרו לכם ולהפוך אותן למוטיבציה שלכם. הכוונה היא לא שחלילה תאמינו באמירות הללו ובגלל זה תשאפו לשינוי, אלא שתשתמשו בהן בתור תמריץ, תתייחסו אליהן כמו בתור "כאפה לפנים" שמעודדת אתכם לעשות את השינוי שאתם חולמים עליו. דבר זה נכון גם לגבי כל תחום אחר שאתם חשים שאינכם מצליחים בו. הסוד הוא להשתמש בהערות הללו כתמריץ וכמוטיבציה להוכיח להם ובעיקר לעצמכם - שאתם יכולים אחרת. כמובן בתנאי שאתם באמת רוצים זאת, כן?

תגובות