שימושי: כך תתמודדו עם השינויים הרגשיים בזמן המחזור. adobestock

שימושי: כך תתמודדו עם השינויים הרגשיים בזמן המחזור

בימי המחזור החודשי, נערות ונשים רבות נאלצות להתמודד עם שינויים רגשיים מגוונים: החל מתחושות רעב מוגברות ועד מצבי רוח משתנים. בכתבה הבאה, תמצאי שיטות יעילות וקלות ליישום, שיסייעו לך להתמודד עם התסמינים הרגשיים של המחזור החודשי

בימי המחזור החודשי השינוי הפיסי וההורמונלי בגופה של כל נערה ואישה גורם לרמות שונות של דימום, התכווצויות של הרחם, כאבים, בחילות וכאבי בטן. כאילו שכל אלה לא מספיקים, בנוסף ישנם שינויים במצבי הרוח שלך, כמו שבטח שמת לב. לחלק מהשינויים ישנם הסברים פיזיולוגיים ולחלקם הסברים חברתיים, תרבותיים ובינאישיים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

תחושות רעב מוגברות ללא יכולת שליטה עצמית, נפיחות בבטן התחתונה שמעבר לאי נוחות הפיסית גורמת לך לא לרצות ללבוש שום דבר, להתכרבל בתוך המיטה עם הפיג'מה, ומעבר חד בין כעס לשמחה לבכי לאדישות- כל אלה קיימים אצל רוב הנערות ואומרים דבר אחד עיקרי: הכל בסדר אצלך! 

המחזור החודשי משפיע על כל אחת ואחת אחרת ולכן משפטים כמו 'מה את בוכה זה סך הכל מחזור' או 'תפסיקי לעשות הצגות וצאי מהמיטה' לא רלוונטיים בתקופה בה הגוף שלך קצת משתנה ומשגע אותך.

© צילום: shutterstock

תסמונת קדם וסתית


התופעות הפיסיות והרגשיות לא קורות רק במהלך הווסת - ימי הדימום, אלא במהלך המחזור החודשי כולו- בעיקר לקראת קבלת הווסת עצמה - וקוראים לזה "תסמונת קדם וסתית" ובאנגלית PMS. וגם זה לא באמת קורה רק לפני קבלת הוסת אלא מופיע גם בזמנים נוספים במהלך החודש, כמו לפני או במהלך הביוץ.  והסיבה היא שתהליך המחזור הוא תהליך הורמונלי ולא רק שהוא משתנה מאחת לאחת, הוא משתנה אצל אותה אחת מחודש לחודש. 

איך מתמודדים עם השינויים הרגשיים?


נערות רבות סובלות מתחושת ערך עצמי נמוכה בתקופה הזו של החודש, בוודאי אם התגובות שמתקבלות מהסביבה אינן אוהבות, דואגות ואכפתיות. אז קודם כל כדאי שתנחמי את עצמך- שכל תחושה וכל הרגשה שיש לך בזמן המחזור היא טבעית והיא בסדר גמור ומותר לך.

שנית, תזכרי שהמחזור הזה הולך ללוות אותך לאורך רוב חייך ולכן עליך ללמוד להכיר את הגוף שלך, את תופעות הלוואי שאת סובלת מהן בתקופות השונות של החודש  ולא פחות חשוב- את הדרכים להקל על עצמך ולאהוב את עצמך ואת הגוף שלך בכל שלב בחודש, ללא תלות בתגובות של אחרים או בתופעות של הגוף. זה אומר שגם אם כואב ולא נעים, את תוכלי להכיר בזה שזה חלק ממך ולהעניק לעצמך אהבה ודאגה.

הקפידי על תזונה בריאה

תזונה בריאה חשובה על מנת שתרגישי טוב יותר עם עצמך ולא להחמיר את המצב- שימי לב מה את אוכל ומה זה גורם לך להרגיש עם עצמך. אם זללת קופסת גלידה שלמה כנראה שגם לא תרגישי טוב מחשבתית ופיזית. נכון, לפעמים קשה להתאפק ולהתמודד עם החשקים המוזרים האלה ועם תחושת הרעב הפתאומית, ולא יקרה כלום אם תאכלי קערה אחת של גלידה, אבל לפני שאת מתנפלת על המקרר תעשי חושבים ותסבירי לעצמך בהגיון מה טוב לך באותו הרגע וגם לאחריו. 

© AdobeStock

שתי הרבה מים

שתיית מים היא תמיד טובה ומבורכת ומים הם לא רק בריאים לגוף שלך הם גם מרגיעים וגם משרים תחושת שבוע, כך שאם מגיע שלב הרעב המוגבר קודם כל שתי שתי כוסות מים. מעבר לכך שזה עוזר לזרימת הדם בגוף זה תמיד גם מרגיע את הנפש.

אל תוותרי על ספורט

ספורט! כן ספורט! גם לרקוד נחשב ספורט מעולה! במקום להגיד לעצמך אני במחזור, אין לי כוח, כואב לי. תפעילי את הגוף שלך, תזרימי את הדם, תני למוח לשחרר חומרים משמחים ומעוררים שיגרמו לך לשמוח יותר, להיות יותר חיובית ולא להישאב למצבי הרוח שהמחזור מכתיב לך. את לא חייבת לרוץ או לקפוץ, גם הליכה מתונה תעשה את העבודה.

© adobestock

רגיעה טבעית

הרפואה הסינית ידועה ביכולת שלה להקל לא רק על כאבים פיסיים בזמן המחזור אלא גם על תופעות לוואי רגשיות. רפלקסולוגיה, דיקור סיני, רייקי- כל אלה מאוד מומלצים במצבים רגשיים שונים. את יכולה גם להרגיע את עצמך בעזרת דמיון מודרך, שתיית חליטות טבעיות ועיסוי נעים שירגיע את הגוף ואת הנפש.

התמודדות עם הסביבה

תמיד יהיו אנשים בסביבתך שלא יבינו ויגיבו בהתאם. בין אם זה בנים מהכיתה שרוצים להקניט או לא מבינים במה מדובר, או בבנות אחרות שלא מרגישות כמוך ולא מבינות על מה את מתבכיינת, וזו אפילו יכולה להיות מורה שלא מתחשבת בך. אל תכעסי עליהם ואל תתפרצי עליהם. עצרי אל מול ההערות שלהם, קחי נשימה, תזכרי שאת בסדר גמור כמו שאת, תהי נאמנה לצרכים שלך באותו הרגע ואותם תגידי. כמו לדוגמה "מאוד כואב לי/ אני  מרגישה מאוד חלשה/ קשה לי עם כל מצבי הרוח האלה.....מה שאני הכי צריכה כרגע זה....יעזור לי מאוד/ אני צריכה ממך...." 

בדרך זו תזכירי לעצמכן לאהוב את עצמך בכל מצב, ולדאוג לעצמך כשאת צריכה ובאותה הנשימה להסביר למי שמולך מה הם יכולים גם לעשות כדי לעזור לך.

הכותבת, מור קדר, היא עובדת סוציאלית, יועצת זוגית ומשפחתית ויועצת בתחום המיניות עם בני נוער 

תגובות