בלי סודות: "מתי הפלה בכדור היא כבר לא אופציה?". Adobestock

בלי סודות: "מתי הפלה בכדור היא כבר לא אופציה?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"איך לקחת צעד אחורה בזוגיות?"

בת 16 שואלת: "אני נמצאת בסיטואציה מורכבת במערכת היחסים שבא אני נמצאת, אני רוצה לקחת שני צעדים אחורה במערכת יחסים שלנו כדי להבין אם אני בכלל מוכנה ורוצה אותה. איך אני פונה אליו? מה אני צריכה להגיד לו?"

תשובת היועצת: "שלום לך, הסיטואציה שאת עומדת בה באמת לא פשוטה ויכולה להיות מאוד לא נעימה. לא פשוט לחשוף את עצמנו ואת הרגשות שלנו בפני בן הזוג שלנו, והתגובה שלו יכולה להיות לא צפויה ולא נעימה. למרות זאת, אני מזמינה אותך כן לשתף את בן הזוג שלך בחששות שלך. כנות ותקשורת בריאה הם מהמרכיבים החשובים ביותר בקיום מערכת יחסים בריאה. אין סיבה שתישארי במערכת יחסים בה את מרגישה לא בנוח וזכותך המוחלטת לבחור ללכת צעד אחורה במערכת היחסים או לסיים אותה. לא פירטת כלכך לגבי החששות שלך בקשר ומדוע את רוצה לקחת "שני צעדים אחורה במערכת היחסים", אך אני ממליצה לך לנסות לנסח לעצמך, בראש או על דף, את השאלות והחששות שלך מהקשר: מדוע אני רוצה ללכת צעד אחורה? מה לא טוב לי? ממה אני חוששת? מה אפשר לעשות כדי להתפשר? כך תהיי הרבה יותר מוכנה לגבי הדברים שאת רוצה להגיד לבן הזוג שלך בשיחה שתקיימו ואולי בכלל תביני שהקשר הנוכחי לא מתאים עבורך. אני מזמינה אותך לקיים את השיחה פנים מול פנים עם הבן זוג. שיחה פרונטלית היא אמנם קשה הרבה יותר מאשר שיחה בטלפון, אבל היא הדרך הטובה ביותר לשתף את בן הזוג ברגשות שלך כי יש משמעות עצומה לקרבה פיזית ולהעברת המסרים שלך כמו שאת רוצה ללא טלפון מתווך. חשוב שתהיי כנה, תתארי כל הזמן מה את מרגישה (כי עם רגשות אי אפשר להתווכח), ותסבירי לו שזה שלא מגיע ממניעים רעים אלא שהקשר מתקדם מהר מדי וכדי שהוא יצליח צריך לעשות את הדברים בקצב לאט יותר. יכול להיות שהתגובה שלו תהיה קשה, אך אם הקשר חשוב לשניכם אין סיבה שלא תצאו מחוזקים ממנה ורק תעמיקו את הקשר ביניכם".

© Fotolia

"איך להעלים סימני מתיחה?"

בת 14 שואלת: "לאחרונה הופיעו לי סימני מתיחה אדמדמים סגלגלים באזור הירכיים, ומאז אני לובשת רק מכנסיים ארוכים כי הקצרים לא מכסים אותם. לא סיפרתי לאף אחד אפילו לא לאמא שלי וזה ממש מפריע לי. קראתי באינטרנט שאם לא מטפלים בהקדם הם נהפכים ללבנים וקשה מאוד לטפל בהם. אני מפחדת לספר להורים שלי כי אני מפחדת מהתגובה שלהם, אני בטוחה שהם יגידו לי שזה שטויות ושזה רגיל ונורמלי אבל אני רוצה להעלים אותם ולא יודעת איך אשמח לקבל עזרה"

תשובת היועצת: "שלום לך, את נמצאת בגיל ההתבגרות, גיל שבו דימוי הגוף שלנו הופך להיות מאוד חשוב. נערות ונערים בגיל ההתבגרות בודקים את גופם בכל נקודה ונקודה, ואף אחד לא ממש מרוצה מעצמו. כל דבר שאינו מושלם בגוף נראה כ"סוף העולם". כאילו כולם רואים ומדברים על הפגמים. אף אחד לא נולד מושלם. גם מי שנראה לך הכי יפה, חתיך, חכם וכו', אם תשאלי אותו הוא יגיד לך שמפריעים לו דברים בעצמו. ובמיוחד בגיל ההתבגרות, כאשר הגוף עובר שינויים כל כך קיצוניים ואנחנו צריכים להתרגל למראה החדש שניבט אלינו מהמראה שלנו. אבל, בסופו של דבר, אם תביטי סביבך, תראי, שאנשים לא מתחברים זה עם זה בגלל מראה חיצוני. את בוחרת את החברים והחברות שלך בגלל מכלול תכונות שלהם שמוצאות חן בעינייך ולא בגלל גודל האף או העיניים. ההתמקדות בפגמים שבגוף גורם לעוגמת נפש ופוגם בשמחת החיים שלך, וזה חבל. כי אנשים מתחברים לאנשים שמחים, חיוניים, מצחיקים, נדיבים וכו'. סימני המתיחה שאת מתארת נוצרו כתוצאה מגדילה מהירה שלך, או משינויים במשקל הגוף. זו תכונה של העור. יש כאלו שנוצרים אצלם סימנים כאלו, (הרבה נשים לאחר הריון, למשל) ויש כאלו - שלא. אפשר לנסות לטשטש אותם בשיטות שונות (תוכלי לקרוא עליהן באינטרנט), שלא בהכרח יעילות תמיד ובטח מאוד יקרות. אבל חשוב שתדעי שהרצון לתקן ולשפץ את עצמנו כל הזמן הוא משימה אינסופית ומיותרת. אנשים רבים מקדישים תשומת לב רבה מדי לצורה החיצונית שלהם, משקיעים הרבה אנרגיה וכספים בשיפוץ ותיקון, במקום להעצים ולפתח את אישיותם, ולקבל את עצמם באהבה ובהשלמה. אני בהחלט מציעה לך לשוחח על כך עם הורייך או עם מבוגר אחר שאת סומכת עליו, כמו מחנך/ת או יועצת בבית-הספר. השיתוף במצוקה יעזור לך להתגבר עלייה. נסי לדבר עם הורייך, אולי תופתעי למצוא אוזן קשבת והבנה מצידם, ובהזדמנות זו תזכי בחיזוק היחסים והתקשורת ביניכם. הורים רבים כמהים לשיתוף ולקירבה ביניהם ובין בני הנוער שלהם. אני מאחלת לך שתדעי למצוא את הטוב והיפה שבך וליהנות מהתכונות הטובות שלך".

© AdobeStock

"מתי הפלה בכדור היא כבר אינה אופציה?"

בת 18 שואלת: "עשיתי היום כמה בדיקות הריון ביתיות וכולן יצאו חיוביות. המחזור שלי מאחר ב-9 ימים רציתי לדעת מתי הפלה בכדור היא כבר אינה אופציה?"

תשובת היועצת: "שלום לך, לפני הכל, במידה ואת אכן בהיריון ובוחרת לבצע הפסקת היריון, חשוב שתדעי שעמותת "דלת פתוחה" עוזרת עם התהליך הזה ומלווה נערות רבות בכל רחבי הארץ דרך התהליך הבירוקרטי ועד ההליך עצמו להפסקת ההיריון בבית החולים. פרטים נוספים על העמותה ויצירת הקשר באתר- https://www.opendoor.org.il/ אני מבינה מדברייך שאת שואלת לגבי תהליך של הפסקת הריון. מי שמעוניינת להפסיק את הריונה, חייבת לפנות לוועדה בבית חולים שהיא היחידה הרשאית לאשר הפסקת היריון. הוועדה מורכבת מרופא/ה מומחה/ית במיילדות ובגינקולוגיה, רופא/ה מומחה/ית נוספ/ת ועובדת סוציאלית. ישנן 2 דרכים לבצע הפסקת הריון: הפסקת הריון תרופתית או הפסקת הריון כירורגית. הפסקת הריון תרופתית - ניתן לעבור בשלב מוקדם של ההיריון, עד 7 - 9 שבועות. התהליך מתבצע בהגעה לבית החולים פעמיים, שם נותנים לך כדורים להפסקת ההיריון.הפסקת הריון כירורגית- הפסקת הריון שנעשית בהרדמה מלאה בחדר ניתוח. הבחירה האם לבצע הפסקת הריון תרופתית או כירורגית נעשית ע"י הוועדה להפסקת הריון, בהתאם לגיל ההיריון ובהתחשב ברצון האישה (אם ניתן להתחשב). על מנת להגיע לוועדה יש לקבוע תור לרופאת נשים על מנת לבצע בדיקת אולטרסאונד, לעשות בדיקות דם נדרשות, להגיע לשיחה עם עובדת סוציאלית טרם הוועדה עצמה ואף להגיע לוועדה עצמה וכמובן להפסקת ההיריון עצמה.  הסיטואציה שבה את עומדת יכולה להיות לא פשוטה ואפילו מלחיצה. נסי להיות רגועה, לשתף חברה, אבא או אמא, בן זוג או קרוב משפחה אחר במה שאת עוברת. מזמינה אותך שוב להתקשר אלינו לטלפון דלת פתוחה על מנת לקבל מידע נוסף ונהיה שמחים לעזור לך בכל דבר אפשרי. את מוזמנת לפנות אלינו בשאלות נוספות".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.

תגובות