בלי סודות: "החבר הכי טוב שלי מפחד לצאת מהארון". fotolia

בלי סודות: "החבר הכי טוב שלי מפחד לצאת מהארון"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בן 16 שואל: "שלום, יש לי חבר שמפחד לצאת מהארון והוא נהיה דיכאוני ואני לא מצליח לדבר איתו. חשבתי שגוף חיצוני ידבר איתו ואשמח שתדברו איתו, כי לדעתי הוא צריך את השיחה הזאת. גם אם הוא כרגע מכחיש- הוא חייב את זה. הוא לא מתנהג כרגיל והוא מתחבא מאיתנו".

תשובת היועצת: "שלום לך, תודה שפנית אלינו ותודה ששיתפת בנוגע למצב של חברך. ניכר שאתה דואג לו, שאכפת לך ממנו- ושאתה רוצה בטובתו. אתה מתאר מצב בו החבר מסתגר ומפגין התנהגות דיכאונית- במצב כזה לפעמים אנשים אינם מוכנים לפנות לעזרה מאחר והיא דורשת הכרה בקיומה של בעיה או בקיומו של מצב שהם עצמם אינם מוכנים להכיר בקיומו. זוהי תופעה נפוצה. לעתים כבני אדם אנו כל כך רוצים בטובתם של האנשים האהובים עלינו, עד שאנחנו לוחצים עליהם לצאת מהקצב האישי שלהם בתהליך הפנימי אותו הם עוברים, לחץ שרק גורם להם להסתגר יותר. הפנייה שלך מעידה על רגישות גבוהה מאוד. אם תנסה לחשוב על החבר אותו אתה מתאר ולשים את עצמך בנעליו, ודאי תבין שהוא נתון במצב מפוחד. אם אכן זיהית את המצב כאמור, ייתכן ואינו מסוגל להודות בזהותו- אפילו בעיני עצמו. ואם אינו מסוגל לדבר על כך עם עצמו, כיצד ידבר על כך עם הקרובים לו? קח בחשבון גם שייתכן שקרה דבר אחר והסיבה בגללה חברך מסתגר היא אחרת לחלוטין מזאת שחשבת עליה. ישנם מצבים בהם כחברים קרובים הכלי היחיד שלנו הוא להפגין נוכחות ולהבהיר ש-"אנחנו פה". להעביר לחבר בעדינות מסר שאומר- אני מקבל אותך בדיוק כמה שאתה, באיזה מצב רוח שאתה, מי שלא תהיה בעיני עצמך- אני חבר שלך, ותדע שאם תרצה לדבר אני פה. כמו כן חשוב לתת לו את הקצב שלו לתהליכים שהוא עובר. בצורה זו אנו משאירים להם מרחב נפרד לתהליך הנפשי אותו הם עוברים אך מפגינים תמיכה. לפעמים זה כל מה שהצד השני צריך לשמוע.במידה והמצב מתמשך ומצבו של חברך משתנה, אנחנו פה לשמוע ולעזור".

© adobestock

בת 14 שואלת: "היי, אני בת 14 ויש לי בעיית גדילה. זה מתבטא בזה שאני נמוכה יותר מכולם ושוקלת מעט מדי לגילי. קראתי כתבה שאומרת שהגוף צריך 17 אחוזי שומן בשביל לקבל מחזור ובשביל זה צריך לשמור על תזונה נכונה וספורט ובריאות ואצלי כל זה תקין אבל אחוזי השומן שלי על 10 בערך, אני אקבל מחזור בכלל? וחוץ מזה, החזה שלי התחיל לגדול בגיל 11 והגדילה שלו נעצרה לפני חודשיים אבל הוא עדיין לא נחשב מפותח מספיק זה תקין? אשמח אם תעני לי בהקדם".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני מאוד שמחה שאת ערה לשינויים המתרחשים בגופך וסקרנית לגבי ההתפתחות שלך. זה אכן לא פשוט לראות חברות סביבך עם קצב התפתחות מהיר יותר, הלוואי שהיינו יכולות לשלוט במה שקורה לנו בגוף, בקצב הגדילה שלו ובנתונים הפיזיים שלנו. מהתיאור שלך נשמע שאת אוכלת בריא, עושה ספורט ושומרת על הגוף שלך, אלו קריטריונים מאוד חשובים בשביל התפתחות תקינה, כל הכבוד לך. את נמצאת בתחילת גיל ההתבגרות, גיל שבו גופך יחווה שינויים רבים. הווסת (מה שקראת לו "מחזור") מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים והגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12 – 13 אך עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי. לכן, את בבירור יכולה להיות רגועה כי את נמצאת כרגע עדיין בתחילת גיל ההתבגרות וגם אם חלק מהשינויים בגופך אינם בולטים כרגע, לגוף יש זמן משלו עבור כל שינוי והמחזור שלך עוד יגיע. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. אני מצרפת לך סרטון מעולה שמפרט בצורה מאוד טובה על המחזור החודשי (עם קצת הסברים על מבנה הרחם והחצוצרות). את בת 14 ושינויים גופניים רבים עוד לפנייך, כולל גדילת החזה. למדי לאהוב את גופך כפי שהוא וכפי שהוא עוד יהיה. כל גוף שונה, להשוות עצמך לאחרות יוביל רק ללחץ ותסכול. זכרי שכל אחת מיוחדת ואין עוד אחת שזהה לך בהתפתחות ובגוף וזה מדהים".

© שאטרסטוק

בת 16 שואלת: "היי, אז ככה: מלפני כבר משהו כמו 5 חודשים התחלתי לאונן כי שמעתי על זה שזה כיף. אז ניסיתי וכל שבוע אני מאוננת משהו כמו 4 או 3 פעמים. אני לא אספר את זה לאמי כי היא תכעס שאני בכלל יודעת מה זה מין. אז רציתי לשאול אתכן אם זה בריא לי או לא.

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים של מיניות ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגבי הגוף שלך. לאונן זה דבר טבעי לחלוטין, והמטרה של האוננות היא ליהנות ולגלות את הגוף שלך. מאוד חשוב להכיר את איבר המין שלנו לדעת איך הוא נראה, ללמוד אותו וכמובן ללמוד לאהוב אותו כמו את שאר הגוף שלנו. אוננות היא דבר מאוד אישי ולכל אחת נעים דבר אחר ומגע אחר. לכן, זה עניין של ניסוי וטעיה. לשאלתך, האם אוננות היא דבר בריא, חשוב לדעת כי אוננות אינה מסוכנת ואינה פוגעת בבריאות שלך, בפוריות העתידית שלך או בחוזק שלך. אוננות היא פעולה טבעית בגיל ההתבגרות, ובכלל בכל הגילאים. מדובר במגע באיבר המין למטרת גירוי וסיפוק מיני. כדאי לדעת שאוננות היא דבר נהדר ובריא. כמו כן, אוננות מאפשרת לנו לפתח פנטזיות מיניות על דברים שמגרים אותנו ומלהיבים אותנו מבחינה מינית. לאחר אוננות מופרשים הורמוני ההרגשה הטובה. לכן אוננות יכולה לעזור לנו להירדם, להיות במצב רוח טוב ולהפחית מתחים וחרדות. כמות הפעמים שתאונני בשבוע תלויה בחשק וברצון שלך. במידה ואת שמה לב שהאוננות הופכת לחלק עיקרי מחייך ואת מזניחה תחומים אחרים בגללה, זה עלול לפגוע בתחומים אלו ולכן רצוי להתייעץ עם "דלת פתוחה" כדי לחזור לאונן בצורה בריאה".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/

תגובות