בלי סודות: "איך לוודא שהיא מסכימה למגע?". צילום: Fotolia

בלי סודות: "איך לוודא שהיא מסכימה למגע?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול.

  1. עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  2. בן 16 שואל: "איך אני יכול לדעת אם אני מתמזמז עם מישהי האם אני מטריד אותה מינית או שהיא בקטע?"

תשובת היועצת: "שלום לך, שאלתך חשובה מאוד ומשמח שאתה מתלבט בה. זה מראה על התחשבות, רגישות, כבוד ואחריות לאחר. כל הכבוד לך! התשובה לשאלתך היא מאוד פשוטה: פשוט תשאל. רוב בני האדם סבורים, שמגע מיני חייב להיות ספונטני, שאסור לשוחח או לדבר במהלכו ושמוזר לשאול תוך כדי את בן/בת הזוג השני/ה לתחושותיו ורצונותיו, אך ההפך הוא הנכון. תקשורת היא הבסיס החשוב ביותר לכל מגע אינטימי ומיני בין אנשים, לכן חשוב מאד בכל שלב לדבר ולוודא ששני הצדדים מעוניינים באותה פעולה מינית ובאותו אופן, גם לפני ביצוע אותה פעולה וגם במהלכה. כך שני הצדדים ירגישו בטוחים ויוכלו להיפתח זה לזה ולהנות. כפי שאתה שואל נערה שאתה מעוניין בקשר איתה אם היא רוצה לבוא איתך לסרט, וכנראה שגם תשאל אותה לאיזה סרט היא מעדיפה ללכת והאם מתחשק לה לאכול במהלכו, באותה מידה אפשר לשאול אותה אם אתה יכול לנשק אותה, האם אתה יכול לחבק אותה ולוודא שזה אכן מתאים ונעים לה גם תוך כדי. זה לא עושה אותך פחות גברי, אלא יותר רגיש ומתחשב. בנוסף, לעתים אפשר להרגיש לפי שפת הגוף של אותה נערה את תחושותיה: האם היא נרתעת, קופאת, כועסת או להפך ונענית לחיזוריך. מכיוון שלא תמיד קל לפרש את שפת הגוף, מומלץ בכל זאת להקדים ולשאול אותה מראש על מנת שלא יהיה בך ספק.

  1. בן 18 שואל: "היי, אני מרגיש כבר כמה שנים שאני מכור לאוננות ולא מסוגל להפסיק עם זה, לפעמים תוך כדי שאני מפנטז ולפעמים מול סרטונים או תמונות, אבל אני מרגיש שאני לא מסוגל להפסיק.. מה אפשר לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, משמח שפנית אלינו בנושא אישי ואינטימי זה, אתה נוהג באחריות אישית ומגלה מודעות גבוהה לעצמך. הכרה בדברים שחווים הינה הדבר הראשון והחשוב ביותר כשרוצים לעשות שינוי. אוננות היא פעולה טבעית ולגיטימית, שמאפשרת לך להכיר ולחקור את גופך וגורמת להרגיש טוב עם עצמך ולכן אין בה פסול. נערים רבים בגילך (וגם קטנים וגדולים ממך) מאוננים ונהנים מזה. כמות הפעמים שבוחרים לאונן היא עניין אישי על פי רצון וצורך, אין כמות מוגדרת שמעליה זה נחשב להתמכרות. אוננות לרוב תיחשב להתמכרות כאשר הפעולה מהווה את מרכז יומך, מעסיקה אותך לאורך כל היום, פוגעת לך בסדר היום ומונעת ממך לבצע דברים אחרים או גורמת לך לבטל דברים כדי לבצע אותה.

בשאלתך לא פירטת עד כמה האוננות משתלטת על היום יום שלך וחשוב שתשאל זאת את עצמך. אחת הדרכים לדעת אם הרגשתך להתמכרות לאוננות נכונה הינה לבחון האם אתה מצליח לנהל אורח חיים תקין שכולל למידה, בילוי עם חברים ומשפחה, ספורט, שינה ותחביבים נוספים. אם אתה מרגיש שאוננות גורמת לך לבצע וויתורים על חיי היום יום שלך בשביל להישאר בבית או בחדר כדי לאונן, מספקת לך צורך להירגע ולברוח מלחצים שונים או צורך בריגוש או לחלופין גורמת לך לפציעות בעקבות תדירות מרובה כדאי לנסות ולחשוב מה יוכל לסייע לך על מנת לאונן בתדירות שתגרום לך מצד אחד להנאה וסיפוק אך מצד שני לא תגרום לך לבצע וויתורים על חיי שגרה.

במידה ואתה אכן חש את תחושות אלה לאורך זמן ישנן כמה אפשרויות שתוכל לנסות. תשתדל לשלב במהלך היום עיסוקים אחרים מהנים כמו בילוי או למידה עם חברים, פעילות ספורטיבית וכדומה ותקבע לעצמך מטרה לא לוותר עליהם או לדחות אותם גם אם אתה חש רצון עז לאונן במקום זאת באותו זמן. בנוסף, מומלץ שתנסה למצוא עניין בדבר חדש למשל פיתוח תחביב או כישרון מסוים שימשוך אותך לבצע אותו במקום את האוננות. כמו כן, ציינת כי לעיתים אתה מאונן באמצעות הדמיון ולעיתים מול סרטונים. חשוב לציין שסרטים פורנוגרפיים יוצרים תמונה לא מציאותית ופעמים רבות מעלות את סף הגירוי לעוררות מינית ומושכים לבצע זאת בתדירות רבה יותר ולכן מומלץ להימנע מצפייה בהם ולהשתדל לאונן בעיקר באמצעות הדמיון. דבר נוסף, אי הלקאה עצמית בעקבות האוננות והורדת הלחץ סביב ביצוע הפעולה יכולים לסייע בתהליך ההתמודדות עם התחושות שאתה חווה.

© Fotolia
  1. בת 14 שואלת: "קיימתי יחסי מין ללא קונדום אבל הוא גמר בחוץ ויצא ממש דקה לפני, האם יש סיכוי שאני בהריון? ואם כן, מה אני יכולה לעשות?"

תשובת היועצת: "היי לך, אני שמחה שפנית אלינו ושחשוב לך להתייעץ ולא להישאר עם הלחץ והשאלות לבד. קודם כל, על מנת להבין את הסיכון להיכנס להיריון בעת קיום יחסי מין לא מוגנים חשוב להכיר את המושג "טיפות אהבה"- נוזל זרע שמופרש מאיבר המין של הגבר לפני שהוא גומר. נוזל זה מופרש בעת החדירה בזמן העוררות המינית וגם ממנו ניתן להיכנס להיריון. לכן גמירה בחוץ אינה נחשבת אמצעי מניעה ואכן ניתן להיכנס להיריון ללא שימוש באמצעי מניעה אחר, גם אם בסבירות יותר נמוכה.

במקרה כזה ניתן להשתמש באמצעי מניעה לשעת חירום- "גלולת היום שאחרי" (אותם ניתן לרכוש בחנויות הפארם ללא מרשם רופא, כלומר באופן אנונימי או ללא עלות/בהנחה עם מרשם רופא). קיימים שלושה סוגים של אמצעי מניעה לשעת חירום: "פוסטינור" או "נורלבו", היעילים עד 72 שעות מיחסי מין לא מוגנים, ו"אלה" היעילה עד 120 שעות מיחסי המין הלא מוגנים. אמצעי מניעה לשעת חירום מפחיתים באופן משמעותי את הסיכוי להיכנס להיריון ע"י עיכוב הביוץ.

בנוסף, יעילות האמצעי גבוהה יותר ככל שהוא נלקח קרוב לזמן קיום יחסי המין הלא מוגנים ולכן מומלץ ליטול אותם בהקדם. עם זאת, חשוב לדעת שגם אמצעים אלו אינם מונעים היריון לחלוטין ואינם גורמים להפסקת היריון, כאמור התרופה מעכבת את הביוץ ולכן היא יעילה רק במידה והביוץ עוד לא התקיים. מכיוון שלא ניתן לדעת בוודאות מתי התרחש הביוץ (האם לפני או אחרי נטילת הכדור) יש לבצע בנוסף גם בדיקת היריון על מנת לוודא את יעילות אמצעי זה ולשלול היריון. את בדיקת ההיריון יש לבצע רק לאחר שבועיים מיום קיום יחסי המין הלא מוגנים על מנת לקבל תוצאה אמינה. מדובר בבדיקה ביתית פשוטה שגם אותה ניתן לרכוש בחנויות הפארם.

יש לדעת כי ייתכנו תופעות לוואי לאחר נטילת אמצעי זה כמו דימומים שהם תופעת לוואי שכיחה ולכן אין סיבה לחשוש מכך (מידע נוסף על תופעות הלוואי תוכלי למצא בעלון למשתמש, אם הדימומים לא פוסקים לאחר מספר ימים כדאי להתייעץ עם רופא על כך). חשוב להוסיף כי גם אמצעי מניעה לשעת חירום אינו מתאים כאמצעי קבוע למניעת היריון ולכן מומלץ בחום להשתמש באמצעי מניעה קבוע על מנת שתוכלי לקיים יחסי מין בצורה מוגנת ובטוחה ולמנוע את חוסר הוודאות והלחץ שנובע מיחסי מין לא מוגנים. דוגמאות מוכרות לאמצעי מניעה קבועים הן קונדום (שהוא גם אמצעי המניעה היחיד המגן מפני מחלות מין ואינו דורש מרשם רופא) או גלולות (אשר דורשות מרשם של רופא נשים). ישנו מגוון רחב של אמצעי מניעה נוספים שתוכלי לבחור מתוכו את המתאים ביותר עבורך. מומלץ לעיין באתר של דלת פתוחה על הפירוט הנרחב לגבי אמצעי מניעה (https://www.opendoor.org.il/counseling-support- קישור לאתר "דלת פתוחה")".

תגובות