בלי סודות: "מה ההבדל בין תחבושות לטמפונים?". צילום: shutterstock

בלי סודות: "מה ההבדל בין תחבושות לטמפונים?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 18 שואלת: "היי, יש לי שאלה שלא מצאתי אליה תשובה. אני לוקחת גלולות, וקיימתי יחסי מין כשהייתי בשלב של הגלולות הלבנות ועוד לא קיבלתי מחזור, האם מותר לקיים יחסים בגלולות הלבנות (שבסוף החפיסה)?"

תשובת יועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו עם השאלה ולא נשארת איתה לבד, ואני רוצה לחזק אותך שאת אחראית בנוגע לקשר שלך ודואגת לבריאות שלך. לשאלתך לגביי הגלולות, את מוגנת לאורך כל הזמן שאת לוקחת את הגלולות, כולל הגלולות הלבנות כל עוד את לא מפספסת במהלך החודש. הגלולות הלבנות הן גלולות לא פעילות, ובמהלכן אמור להתקבל הדימום הווסתי. לעיתים הדימום מגיע עם תחילת החפיסה הבאה אחרי שאת מסיימת את הגלולות הלבנות ומתחילה את הגלולות הוורודות החדשות.  במידה ולא פספסת במהלך החודש, אין שום חשש וניתן לקיים יחסי מין במהלך הימים של נטילת הגלולות הלבנות בהנאה. לא ציינת כמה זמן את נוטלת את הגלולות. במהלך שלושת החודשים הראשונים לנטילת גלולות, יש לעתים שינויים שמתרחשים, כחלק מזה שהגוף מתרגל לגלולות. אם את לוקחת גלולות באופן סדיר אין הרבה ממש לחשוש וייתכן והדימום הווסתי מתעכב בגלל לחץ, שינוי תזונה, ספורט וכדומה.  במידה ואת חוששת מסיבה כלשהי את יכולה כמובן לעשות בדיקת הריון ביתית על מנת לשלול הריון. חשוב לשים לב שבדיקת הריון אמינה רק 14 יום לאחר קיום יחסי המין מהם את חוששת. ההמלצה שלי היא להמתין עוד כמה ימים ולראות אם הדימום מגיע. במידה ועוד שבוע הוא לא מגיע תעשי בדיקת הריון כדי להיות רגועה ובטוחה שזה עיכוב טבעי שקורה. חשוב לקחת את הגלולות בכל יום באותה שעה על מנת לקבל את ההגנה המקסימלית שלהן. את יכולה לשים תזכורת בפלאפון שתזכיר לך לקחת את הגלולה בשעה שנוחה לך. בנוסף במידה ושכחת לנטול גלולה ונזכרת בתוך 12 שעות את יכולה לקחת את הגלולה שפספסת ולהמשיך כרגיל, זה לא נחשב פספוס. במידה ונזכרת לאחר יותר מ12 שעות, זה יחשב כפספוס גלולה. תמשיכי לקחת את יתר הגלולות בחפיסה, ובנוסף אליהן יש להמשיך עם קונדום עד סוף החפיסה".

© adobestock (אילוסטרציה)

בת 13 שואלת: "היי. עדיין לא קיבלתי מחזור ואפילו אין לי הפרשות, אבל יש לי המון שאלות בקשר למחזור, ולמרות שאני מרגישה הכי פתוחה עם אמא שלי, בכל זאת רציתי להתייעץ גם פה: מה עושים במקרה של הפרשה ומה עם ווסת? (תחבושת זה לדם או להפרשה, ומה לגבי טמפונים ותחתוניות? אני לא ממש מבינה את ההבדלים ביניהם ואת השימושים השונים). חוץ מזה, אני די מפחדת להשתמש בטמפונים כשיגיע זמני (על פי המעט שאני יודעת), ולא לגמרי מבינה איך משתמשים בכל דבר... ברור שאני גם אשאל את אמא שלי בבוא הזמן, אבל חשוב לי גם פה..."

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים בגוף שלך. את מגלה בגרות בשאלותיך ובהתכוננות שלך לקראת השינויים הגופניים בגיל ההתבגרות והיכרות עם המחזור החודשי. צדקת כשהבחנת בין הפרשות לדימום של הווסת. ההפרשות מלוות אותנו לאורך כל המחזור החודשי, לפי השלב בחודש בו אנחנו נמצאות ניתן לראות הבדל בין ההפרשות. הן חלק טבעי ונורמלי מהדרך של הגוף שלנו להתקיים. נערות רבות משתמשות בתחתוניות בזמן המחזור החודשי עד לקבלת הווסת בכדי לשמור על נקיות התחתונים שלהן מההפרשות, ובגלל הריח שמתלווה להפרשות לעיתים. אך דווקא התחתוניות הללו פעמים רבות עושות את ההפך ויוצרות יותר ריח, ואפילו גירודים ופטריות מכיוון שיש בהן חומרים שחוסמים את האפשרות של הפות לנשום ולהתאוורר. שמירה על הגיינה היא חשובה ולכן חשוב להחליף כל יום תחתונים, ניתן גם לקחת תחתונים בתיק וכך תמיד תוכלי להיות רגועה שבמידה ותרגישי לא בנוח יש לך תחתונים להחלפה. בנוסף מומלץ להשתמש בתחתוני כותנה שלא מגרות את האזור. לכל נערה ואישה יש העדפה שונה בהתאם לתחושת הנוחות שלה  יש כאלה שמרגישות בנוח עם טמפון ויש כאלה שמרגישות בנוח עם תחבושת. היום קיימים עוד אפשרויות מעבר לשתי אלה כמו גביעונית, תחתוני מחזור, תחבושת רב פעמית. תחבושות עשויות מחומר סופג, המונח בין הגוף לבין התחתונים ואוגר את הדימום לאורך שעות בלי להעבירו לבגדיכן. יש תחבושות עם כנפיים  (פסי הצמדה לתחתונים) ויש בלי, יש דקות ויש עבות. כל אחת בוחרת את התחבושות לפי הנוחות ועוצמת הדימום שלה. הטמפונים, מצד שני מוחזקים על ידי דפנות הנרתיק וסופגים את הנוזלים בתוך הגוף. בימים שיש לכן שיעורי ספורט, התעמלות או ריקוד, שבהם לובשים בגדים צמודים יותר, ייתכן שהטמפון יהיה יותר נח לשימוש. אם רוצים לשחות בים או בבריכה, הטמפון מאפשר זאת. כאמור, ישנן אפשרויות נוספות כמו הגביעונית שהיא בעצם כוסית קטנה מסיליקון הנכנסת לנרתיק בזמן הווסת, ואוגרת את הדם היוצא ופעם בכמה שעות נדרש לרוקן אותה, בדומה לטמפונים היא גם מוחזקת באמצעות דפנות הנרתיק, ואוגרת את הדם והנוזלים בתוכה. בנוסף ישנם תחתוני מחזור, אלו בעצם כמו תחתונים רגילים שעליהן שכבת בד ייחודית הסופגת את הדם שיוצא אליהן, לאחר השימוש שוטפים את הדם ומכניסים למכונת הכביסה ומכבסים ממש כמו תחתונים רגילים ביחד עם כל שאר הבגדים. בדומה לכך, עובדות גם התחבושות הרב פעמיות שכשמן כן הן ממש כמו התחבושות שתיארתי עם כנפיים המתלבשות לך על התחתונים הקיימים ובדומה לתחתוני המחזור עשויים מבד ייחודי הסופג את הדם שיוצא במהלך הווסת. כתבת שאת מרגישה פתוחה עם אמא שלך, איזה יופי! אין סיבה להתבייש לדבר על כך, ולהפך. אמא היא דמות נהדרת שתוכל לעזור לך לחשוב ולהבין מה יכול להיות לך מתאים, לגשת איתך לחפש ואף להסביר לך איך משתמשים. המשיכי להתייעץ איתה על זה ועל נושאים נוספים. כאשר תקבלי את הווסת- תאפשרי לעצמך בפעמים הראשונות להתנסות באמצעי היגיינה שונים כדי למצוא את הטוב והנוח הטוב ביותר עבורך!"

© adobestock

בן 14 שואל: "אני מאוהב בילד מהכיתה שלי. אני בא ממשפחה שלא כל כך מקבלים את זה שגבר וגבר יהיו ביחד אני לא יודע איך לספר למשפחה שלי ולילד שאני מאוהב בו".

תשובת היועצת: "שלום לך, משמח מאד שפנית אלינו ושיתפת בתחושותייך. קודם כל, איזה כיף שאתה מרגיש תחושות של חיבה ואהבה כלפי אדם אחר, פעמים רבות תחושות אלה יכולות לגרום להנאה אך עם זאת לעתים גם לבלבול ותהיות ונערים רבים בגילך חווים תחושות ולבטים דומים לשלך. אתה נמצא בדיוק בגיל בו אתה חוקר את המיניות שלך וזה מעולה שאתה מסתקרן ולומד על עצמך. חשוב לי לציין שמשיכה מינית היא רצף, כלומר יש מנעד מאד רחב של זהויות ונטיות מיניות שיכול להשתנות בין אנשים שונים וגם אצל אותו אדם לאורך החיים. הכל כמובן לגיטימי ואפשרי ומדובר בתחושות מאד אינדיבידואליות. הרבה פעמים התהליך הזה מלווה בהרבה הסתרה וסודיות. אני מבינה שאתה חושש מהשיתוף עם משפחתך, ואכן לפעמים זה יכול להיות לא פשוט אך מומלץ שלא תישאר עם התחושות שלך לבד. לפעמים שיתוף של אדם קרוב אלינו, בין אם בן משפחה או לא, יכול מאד לסייע בהתמודדות. לגבי הקושי בשיתוף של אותו נער אליו מרגיש אהבה, לא ברור משאלתך מה רמת הקרבה ביניכם אך הייתי ממליצה לנסות להבין גם מהצד שלו מה הוא מרגיש לגבי הקשר ביניכם. ייתכן שבמידה ותחליט לשתף אותו תגלה שהוא מרגיש תחושות דומות ותוכלו להחליט יחד כיצד אתם רוצים לממש את הרגשתכם, עם זאת ייתכן גם שתגלה שאינכם מרגישים אותו הדבר אחד כלפי השני. מצב זה יכול לעיתים להיות מאכזב ולא נעים ולכן זה בסדר גם אם תיקח את הזמן להחליט האם לשתף אותו או להמשיך כרגע לבחון לעומק יותר את תחושותייך.  בנוסף, אם תרצה, תדע שיש ארגון שעוסק בדיוק בנושאים אלה, ויכול לעזור לך לחשוב איך מתמודדים עם הקושי לשתף את הסביבה שלך. במידה וזה יכול להיות רלוונטי עבורך, אני ממליצה לך ליצור קשר עם קו הייעוץ של איגי, ארגון נוער גאה, שמעניק מענה ממוקד יותר לתחושות והתלבטויות שלך".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  
תגובות