בלי סודות: "איך אגיד לו שזה נגמר ביננו?". adobestock (אילוסטרציה)

בלי סודות: "איך אגיד לו שזה נגמר ביננו?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים והאהבה של פרוגי:

בת 18 שואלת: "שלום, קיימתי יחסי מין עם חבר שלי. הוא שכב עם הרבה בנות לפני עם קונדום ולא שאלתי אותו אם הוא עשה בדיקה לגילוי מחלות מין. עשינו מין אורלי בלי קונדום וכל שאר הסקס היה עם קונדום. בנוסף, עברנו מסקס אנאלי לסקס וגינאלי מבלי להחליף קונדום. האם יש לי סיכוי לחלות במחלות מין?

תשובת היועצת: "שלום לך, אני מאוד שמחה שפנית אלינו להתייעצות ושאת מגלה אחריות כלפיי גופך בנושאים הללו. בנוגע למחלות המועברות במגע מיני, יכולות לעבור בזמן קיום יחסי מין ואגינליים, אוראליים ואנאליים. לכן, נשמע ממה שאת מספרת על מין אוראלי אכן יש סיכוי להידבקות, לכן אני ממליצה לך ולבן זוגך ללכת להיבדק כדי למנוע סיטואציה כזו פעם נוספת וגם כדי לקבל תשובה לשאלתך. לגבי שאלתך על מין אנאלי, באזור הרקטום יש הרבה חיידקים משום שמשם יוצאת הצוואה, לכן בין היתר תמיד מומלץ להשתמש באזור הזה עם קונדום, מצורכי היגיינה. כמו כן, ברגע שעוברים בלי להחליף קונדום מהרקטום עשויים להעביר חיידקים לנרתיק, שזהו אזור מאוד רגיש ולכן עשויות להיווצר מחלות או זיהומים כתוצאה מכך. לא ציינת אם הייתה שפיכה או לא, בהקשר לכך חשוב לציין כי אין לעשות שימוש חוזר בקונדום, כי זה יוביל להתרופפות שלו וכך לשפיכה של הזרע ממנו".

© adobestock

בן 15 שואל: "היי, אשמח לעזרתכם. אני מרגיש שאני לא רוצה להיות עם מישהו בעתיד אבל אני לא מתרגש מבנות. כבר שלוש שנים לא התאהבתי במישהי אני לא יודע מה אני וזה ממש מבלבל וממש קשה לי עם זה".

תשובת היועצת: "שלום, קודם כל, כל הכבוד על הפנייה. להציג בלבול יכול להיות לפעמים מאוד מורכב וקשה ודורש אומץ רב. בלבול ומורכבות הן חלק מהחיים וחשוב לדעת להציף את התחושות האלה ולנסות להבין את עצמנו יותר טוב. לכן, מעולה שאתה שואל ומתייעץ. לגביי השאלה שלך - גיל ההתבגרות מתאפיין בחיפוש עצמי אחר זהות (אישית, מינית וכו') ומתרחש עד גילאי ה20 המוקדמים. במהלך התקופה הזו, מאוד טבעי להרגיש בלבול או חיפוש ובירור הנטייה המינית שלך ומי שאתה מרגיש שאתה נמשך אליו/ה או מתעניין בו/ה. קשת המיניות היא רחבה ולעיתים לוקח זמן להגדיר אותה, ויש כאלה גם שמגלים אותה בגיל בוגר יותר. חשוב לזכור שגילוי הנטייה המינית נעשה לעיתים מתוך התנסות והתבוננות עצמית שעיקרה למצוא את האהבה. אהבה היא דבר יפה, ממלא ומבורך ועל כן כזו מכל סוג היא מקובלת ולגיטימית ואין מה להתבייש בה. מאוד קשה להגדיר את הזהות שלנו ולפעמים זה חלק ממסע חיים שלם, אבל מזמן לזמן אנחנו מכירים את עצמנו יותר טוב, מבינים את העולם, חווים חוויות, מסיקים מסקנות ולומדים להתנהל יותר טוב. ההמלצה שלנו אליך היא להיות ב'כאן ועכשיו', ולא להיות יותר מידיי מודאג ממה שיהיה בעתיד. עם הזמן תחווה עוד חוויות שיעזרו לך להבין יותר טוב מה מתאים לך ומה פחות ותדע להגדיר את עצמך יותר טוב. חשוב גם לזכור שיש תקופות שבהם אנחנו משקיעים את הזמן, הכוח, המחשבה והרצון בדברים אחרים שאינם קשורים לזוגיות או מיניות. לעיתים אנחנו מרוכזים יותר בענינים משפחתיים, לימודים, תחביבים והם ממלאים את הזמן שלנו ואין רצון או תשוקה לזוגיות או קשר מיני וזה נורמלי וטבעי. יכול להיות שבהמשך תחווה משיכה או רצון לקשר ותתאהב במישהו או במשהי. חשוב שלא תלחיץ את עצמך ותקבל את רגשותיך ותחושתיך ותתמקד בדברים שגורמים לך הנאה וכיף. עם הזמן או בחלוף התקופה תחווה משיכה ורצון להתאהבות".

© adobestock

בת 17 שואלת: "איך להגיד לו שזה נגמר? היי,אני בת 17 יש לי חבר כבר כמעט חצי שנה. הכרנו דרך האינסטגרם, ובהתחלה הוא משך אותי וממש הדליק אותי, והיום אני כבר לא נמשכת אליו יותר. הוא סבבה, אבל פתאום כל התנהגות שלו נראית לי מביכה מדי אני נגעלת וגם לא רוצה לקיים איתו יחסי מין. הסיבה שנורא קשה לי להגיד לו שזה נגמר היא כי הקשר שהיה ביננו היה כזה עמוק ורציני תיכננו דברים לעתיד והוא ממש אוהב אותי. אני ממש אשמח אם תייעצו לי איך ומה להגיד. מהאקס הקודם שלי נפרדתי והוא פשוט נשבר לי מול העיניים וכל כך כאב לי שלא בא לי לעשות את זה גם לו, בייחוד שנפרדתי ממנו כבר פעם אחת והוא היה כזה שבור אבל אחר כך שיגע אותי וגרם לי שוב לאנרגיות של התאהבות, אבל עכשיו לא משנה מה הוא עושה זה פשוט לא גורם לי שום דבר. ועוד משהו, אני די מפחדת להשאר בלעדיו. למצוא חבר חדש אפשר אבל למצוא בן אדם שאני פתוחה איתו לגמרי על הכל זה די נדיר. אבל בכל זאת, אני לא נמשכת בכלל וזה גורם לי לפעמים להיות עצבנית ומתוסכלת כשאני יודעת שאני נמצאת במקום שלא טוב לי במאה אחוז. איך להגיד לו את זה בעדינות? ואיך לעמוד על שלי? אני נורא רגישה וקשה לי כשאני רואה מישהו עצוב בגללי וזה גורם לי לרצות לעשות הכל כדי שיהיה שמח".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו בשאלה כל כך רגישה ומורכבת. את מתארת בצורה מאוד גלויה וישירה את המצב שאת נמצאת בו כיום - מצד אחד את רואה ומעריכה את הדברים היפים שקבלת מהקשר הזה ואת מעריכה אותם. מצד שני את מרגישה שמה שהיה כבר נגמר, ואין בך את התשוקה להמשיך עוד. קשרים רומנטיים הם באמת לא פשוטים. למרות שיש לנו רושם לפעמים שאהבה זה בא בקלי קלות, והכל זורם כמו בסרטים, זה ממש לא נכון, ואת בטח יודעת את זה. בכל צעד בתוך זוגיות יש תמיד מה להפסיד ומה להרוויח. אבל יחד עם זה, יש כמה עקרונות מאד חשובים שבלעדיהם אף קשר לא יכול להיות בריא או טוב לנו ולצד השני. הראשון הוא - להבין שקשרים משתנים, אנחנו משתנים, והאנשים שהיינו איתם גם הם משתנים. יכול להיות שנהיה בעוד הרבה קשרים שיתחילו ויסתיימו, לפני שנחליט להיות בקשר ארוך שנים (אם בכלל!). קשרים שמתחילים בגיל ההתבגרות ממש לא חייבים להפוך לקשר היחיד שיהיה לנו לאורך השנים. השני - אנשים נמצאים בקשר בריא וטוב כשיש בו שיווי משקל של הדדיות, שוויוניות ופתיחות. את מתארת מצב שבו חסר שיווי משקל כזה. שבן הזוג שלך נמשך אליך ושמח להיות אתך ואת כבר לא מרגישה כך כלפיו. נקודה שלישית היא להבין מה אנחנו מקבלים מהקשר שאנו נמצאים בו ולהגדיר לעצמנו למה אנחנו בוחרים להישאר בו. אחת הסיבות הכי פחות טובות להישאר בקשר היא כדי לא לפגוע באדם אחר, לחשוש שהוא 'יתפרק' או 'יישבר', מה יקרה לו אם הקשר יסתיים, וכמה רע הוא ירגיש. אני מתרשמת מהרגישות וההתחשבות שלך, אך זו מוטיבציה לא טובה לקשר. לכן אני מחזקת אותך לעמוד על שלך, ולהגיד לבן הזוג שלך את מה שיש לך לומר. כולנו אומרים לפעמים 'לא' לאחרים ולפעמים אנחנו גם אלה שמקבלים את ה'לא'. בכל מקרה, פרידות יכולות להיות כואבות אבל הן חלק בלתי נפרד מהחיים וכולנו צריכים ללמוד לקבל סירוב ודחייה ולצפות מאחרים שיעשו אותו דבר. אני יודעת שזו משימה לא קלה, אבל את יכולה לחשוב על משפטים שתוכלי לומר לו בצורה אסרטיבית, ברורה, רגישה אבל גם ישירה ומכבדת. יכול להיות שאם תצליחי לתאר בפניו את הפערים ביניכם, יהיה לו יותר קל לקבל את זה: חוסר המשיכה הפיזית והנפשית, חוסר העניין בו, הרחמים מה יקרה אם תעזבי אותו וכל שאר הדברים שתיארת בצורה כל כך רגישה ובוגרת"

              1. "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  



תגובות