תסמונת הלב השבור: מהי ואיך תתמודדו?. AdobeStock

תסמונת הלב השבור: מהי ואיך תתמודדו?

"לא הרבה יודעים שלעיתים רבות, לב שבור מרגיש כמו כאב פיזי ממש" • מאמרו של דוד פפו – יו"ר הסתדרות הרוקחים, על תסמונת הלב השבור

אהבה היא הרגש החיובי העוצמתי ביותר שיש לנו, אך לכל מטבע יש 2 צדדים, ולעיתים אנו נאלצים להתמודד עם אהבה נכזבת. שברון לב זאת תופעה נפוצה במיוחד, שכולנו חווינו פעם אחת או יותר מאז שהיינו ילדים. אך לא הרבה יודעים שלעיתים רבות, לב שבור מרגיש כמו כאב פיזי ממש.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כחברה אנחנו הרבה יותר סלחניים כלפי כאב פיזי לעומת כאב רגשי אך מבחינת המוח כאב הוא כאב. מחקרים מראים שכאשר אדם חווה כאב פיזי או כאשר הוא חווה כאב חברתי כמו דחייה, בדיוק אותם אזורים במוח מופעלים כך שלמטפורה "שברון לב" יש בסיס פיזיולוגי ממשי, ושמצוקה רגשית כואבת באותה צורה כמו כאב פיזי.

© adobestock

לתחושה הזאת יש רישום מוחשי במוח. כאשר אנחנו נפצעים, נחתכים או נופלים, מופעל אזור במוח שמעבד את תחושת הכאב הפיזי. וכאשר מדובר בשיברון לב - לא פעם מדובר בכאב עז וממשי, מחקרים מראים שבדיוק אותו אזור במוח - שנקרא רכס החגורה הקדמי, מגיב גם לכאב הנפשי. לעיתים נרגיש תסמינים דמויי התקף לב, כגון: כאבים בחזה, קוצר נשימה ואפילו עילפון, אך בלי שום חסימה של כלי דם.

פעמים רבות אנשים מתארים את שברון הלב שחשו בעקבות אהבה נכזבת או פרידה כואבת, במונחים של כאב פיזי, כמו: הוא תלש לי את הלב, היא השאירה לי, ליבי נשבר ועוד.

© adobestock (אילוסטרציה)

חשוב לזכור כי רוב החולים יתאוששו תוך כמה ימים או שבועות ספורים. חולי תסמונת הלב השבור סובלים מפגיעה ממשית בלב, אך הגורם שלה הוא לחלוטין רגשי ואינו גופני כלל. התופעה אופיינית בעיקר לאנשים שחווים רגשות קיצוניים בעקבות מקרים שוברי לב כמו: אובדן של אדם אהוב, אהבה נכזבת, ועוד. 

בני נוער יקרים, אתם בשלב בו הלב שלכם יכול להיפגע לראשונה, אל תתרגשו. זה כנראה יקרה עוד לא מעט פעמים.

אז איך בכל זאת מתמודדים?

  1. 1. ראשית, שמרו על עצמכם - אל תנסו לחפש נחמה בדברים היכולים לגרום לכם לנזק, כמו אכילה מרובה או לחלופין הרעבה עצמית, אלכוהול, סיגריות וכדומה. הרגלים כאלה בעיקר מזיקים לגוף ורק יחמירו את המצב.
  2. 2. שימרו על אורח חיים בריא - הקפידו לנוח ולישון מספיק שעות בלילה, שימרו על תזונה בריאה, והקפידו לעשות פעילות גופנית שמשפרת את מצב הרוח.
  3. 3. הקציבו לכם זמן להתאוששות - ממש כמו ביציאה מדיכאון, חשוב שלא לשקוע בתחושת האכזבה או ליפול לדיכאון. נסו לחשוב מחשבות חיוביות וזכרו שלזמן יש משמעות חשובה בתהליך, הוא עוזר לשכוח ולהתרפא.

כתב: דוד פפו – יו"ר הסתדרות הרוקחים

תגובות