בלי סודות: "לכל החברות שלי כבר יש חבר". adobestock

בלי סודות: "לכל החברות שלי כבר יש חבר"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בן 15 שואל: אני בזוגיות, לא שכבנו עדיין אבל עשינו כל מיני דברים. לאף אחד מאיתנו אין ניסיון מיני, חוץ מזה שמישהי ירדה לי פעם. חברה שלי פוחדת לעשות משהו מיני אחרי שהיא שמעה על וירוס הפפילומה, עד שהיא תתחסן. אני מחוסן, יש סיבה לחשש שלה?

תשובת היועצת: "שלום לך, וירוס הפפילומה מועבר במגע מיני וגינלי, אוראלי או אנאלי, וגם אם משתמשים בקונדום, לכן החיסון הוא ההגנה הטובה ביותר מפניו. במקרה של הדבקה, במרבית המקרים הווירוס יחלוף מעצמו, אך באחוז מסויים מהמקרים הוא יכול להוביל למחלה. יש זנים שעלולים לגרום להופעת יבלות באיברים דרכם בוצעה ההדבקה, ויש זנים שעלולים לגרום להתפתחות סרטן כעבור כמה שנים. טוב שבת הזוג שלך דואגת לעצמה ונוהגת באחריות, וכך גם אתה כשהתחסנת. לאחר שהיא תתחסן ההגנה מפני וירוס הפפילומה תהיה גבוהה יותר, לפחות מהזנים הקשים של המחלה. ההמלצה שלנו לפני שאתם מקיימים יחסי מין היא לבצע בדיקות למחלות המועברות במגע מיני וכך לשלול את האפשרות שמישהו מכם ידבק. אפשר לבצע את הבדיקות דרך קופת החולים, דרך מרפאת לוינסקי בת"א, דרך מרפאת הפרסים בחיפה ועוד. לאחר מכן תוכלו להנות ממגע מיני ללא חשש מהדבקות, כל עוד אין לכם פרטנרים נוספים. אחד הדברים הכי חשובים בזוגיות בכלל וביחסי מין בפרט זה תקשורת, כך שאני מציעה לכם לדבר על החשש שלה יחד. יחסי מין הם מקום מהנה עבור שני בני הזוג, וחשוב לכבד אחד את השני, כפי שנשמע שאתם כבר עושים".

© AdobeStock

בת 12 שואלת: "שלום, עוד לא קיבלתי ווסת. איך אני יודעת מתי אני הולכת לקבל? ועוד שאלה, זה כואב כל כך כמו שאומרים?"

תשובת היועצת: "שלום לך, השאלות שמעסיקות אותך הן שאלות שעולות בקרב הרבה בנות ובני נוער. גיל 12 הוא באמת גיל שבו מתחילים שינויים פיזיים בגוף, שינויים רגשיים וחברתיים. יש כאלו שהשינויים מתחילים מאוחר יותר, אפילו עד גיל 16. לכל אחת ואחד הקצב שלה. את עוד צעירה, וזה נורמלי שעדיין לא קיבלת את הווסת הראשונה שלך. לא ניתן לדעת מראש בדיוק מתי תקבלי, זה יכול להיות בקרוב וגם יכול לקחת עוד כמה שנים. האם את רואה סימני התפתחות אחרים בגוף כמו צמיחת החזה, שערות ערווה בפוט או שערות בבית השחי? אלו יכולים להעיד שאת מתחילה את ההתפתחות הפיזית שלך. בנוסף, אם יש לך אפשרות לבדוק עם אמך מתי היא קיבלה את הווסת בפעם הראשונה זה יכול גם כן להעיד מתי בערך הוא יתרחש אצלך. אם עד גיל 16 עדיין לא קיבלת ווסת, כדאי לפנות לייעוץ רפואי. יש נשים שחוות יותר כאבים בעת קבלת הווסת, ויש כאלה שפחות. לא ניתן לדעת מראש איך את תחווי את הווסת, וזו גם תחושה שיכולה להשתנות במהלך החיים בהתאם למצב הבריאות הכללי שלך. חשוב לדעת שלא צריך להיות בלחץ ולא צריך לפחד מזה. במידה וישנם כאבים בעת קבלת הווסת ניתן לקחת כדור נגד כאבים או פשוט לפנות בימים האלה קצת יותר זמן למנוחה ופעילות רגועה. בכל אופן, כמו שאמרתי יש גם נשים שבכלל לא חוות כאב בימים האלה והווסת לא צריכה להפריע לך לקיום שגרה רגילה. יש עוד הרבה מידע על נושאים כאלה ודומים באתר של דלת פתוחה, וגם יש לנו מרכזי ייעוץ שאת יכולה לפנות אליהם בשיחת טלפון אנונימית או לקבוע איתנו שיחה פנים אל פנים וכך לדבר על נושאים נוספים אם יעלו בהמשך, אנחנו פה להקשיב ולעזור".

© adobestock

בת 13 שואלת: "לכל החברות שלי יש חבר ואני מאוהבת... אבל לא משנה מה אני עושה הוא לא אוהב אותי. אני כבר אוהבת אותו מלא זמן ואני רוצה לעשות את הצעד הראשון אבל אני לא יודעת איך להתחיל. ניסינו לדבר כמה פעמים. הוא חמוד מאוד ומצחיק מאוד אבל הוא לא שם לב אלי בכלל. תייעצי לי על איך להתחיל את הצעד הראשון שיתחיל לחבב אותי. אני מאוד מקווה שתעזרי לי. תודה".

תשובת היועצת: "שלום לך. הצעדים הראשונים האלה באהבה, חבר ראשון, הם כל כך מבלבלים ולא פשוטים. זה כל כך טבעי! את ממש מצליחה לתאר את ההרגשה שלך. זה מאד מתסכל כשאנחנו מאוהבים במישהו ורוצים להתקרב אליו, אבל הדברים לא מתקדמים לכיוון שהיינו רוצים. הצעד הראשון הוא תמיד הכי קשה - כי מצד אחד אנחנו רוצים שיהיה קשר רומנטי (יותר מידידות...) ונוכל להתקרב למי שאנחנו אוהבים ונמשכים, ומצד שני יש לפעמים את הפחד שיגידו לנו לא, או שנקבל דחייה. יש הרבה דרכים לעשות את הצעד הראשון: אפשר פשוט לנשום עמוק, לחכות לרגע המתאים (נגיד, שאתם רגע לבד בלי אחרים בסביבה) ולהגיד את מה שאנחנו רוצים – 'אתה רוצה אולי שנעשה משהו היום?', 'מתחשק לך שנצא יחד פעם?', 'בא לך שנצא יחד ל...?' או - 'אני רוצה לשאול אותך משהו, אבל זה ממש בסדר אם זה לא יתאים לך - אתה רוצה שנצא לאן שהוא ביחד שנינו?'. אפשרות נוספת היא לבלות יחד בחבורה של כמה בנים ובנות יחד, ואז לנסות קצת להתקרב. עוד אפשרות היא לנסות לחפש נושאים משותפים, דברים משותפים שמעניינים את שניכם, ולפתח שיחה יותר עמוקה עליהם. לפעמים... יותר קל לעשות את כל הדברים האלה בטלפון, דרך הוואטסאפ או האינסטגרם. אז כמו שאמרתי, יש המון דרכים, ובעצם מה שצריך זה בעיקר את האומץ לעשות את הצעד הראשון ולקפוץ למים. לפעמים, דווקא להשאיר את המשאלה הזו בבטן זה הרבה יותר מציק ומכביד - 'למה לא עשיתי את זה?', 'מה כבר יקרה?', 'מה עוצר אותי?', 'למה אני לא מצליחה לעשות משהו שאני כל כך רוצה?'. לא משנה מה תהיה התשובה, או לאן דברים יתפתחו, אני מאחלת לך המון הצלחה ומעודדת אותך ללכת אחרי הלב באומץ וסקרנות".

              1. "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  

 

תגובות