"צה"ל שלנו": התערוכה שמציגה מקרוב את העשייה המיוחדת של הצבא. צילום: באדיבות דובר צה"ל

"צה"ל שלנו": התערוכה שמציגה מקרוב את העשייה המיוחדת של הצבא

תערוכת "צה''ל שלנו", שנערכת לראשונה ובאופן חד פעמי במהלך סוכות, תיקח אתכם למסע מרתק בצה"ל באופן אינטראקטיבי - מהקמתו ועד היום. "לא רואים בטלוויזיה את הגודל של הכלים ואת הכוח שלהם" • הצצה למה שמחכה לכם בתערוכה המיוחדת

לכבוד שנת ה-70 לצה"ל, נערכת בימים אלו בהיכל טוטו בחולון "תערוכת צה''ל שלנו", בהובלת צה''ל ומשרד הביטחון. התערוכה הפתוחה לכלל הציבור ללא עלות, מציגה מייצג אור קולי מרהיב, פעילויות מיוחדות ואינטראקטיביות לכל המשפחה, הופעות של הלהקות הצבאיות, שיט בספינות, תצוגת כלים, מתחמי אוויר, ים, יבשה וטכנולוגיה, וכן הופעות נוספות.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

 עם הכניסה לתערוכה, מקבל כל משתתף "חוגר" אישי ואינטראקטיבי, שילווה אותו לאורך כל התערוכה, ויאפשר לו לצבור נקודות בפעילויות השונות. בסוף הביקור, תוכלו לגלות בעזרתו מהו התפקיד שהכי מתאים לכם ומי יודע, אולי יום אחד אכן תשרתו בו.

© צילום: דובר צה"ל

במסגרתה, תוכלו להתנסות בעשרות משחקים ואפליקציות אינטראקטיביות הכוללים בין היתר התנסות ברובוטים, משחק אינטראקטיבי המדמה יירוט בכיפת ברזל, סימולטור צניחה, ספר מור״קים אינטראקטיבי, משחק חוויתי של אגף המודיעין, סימולטור מציאות רבודה במים כלכליים ועוד.

המטוס שפירקו לראשונה במיוחד

יש לציין כי זו הפעם הראשונה בה פירקו מטוס, על מנת להביאו לתערוכה. סגן אלוף א' ביחידת האחזקה האווירית 22, מספר כי "יש תכולה לא פשוטה - מטוס f16 , צפע וזיק ללב חולון, בפעם הראשונה אי פעם. הצוות כלל מכונאים מבית מלאכה 216 לטובת הכנת הברק לשינוע קרקעי, אנשי אגף החילוץ המתמחים בהנפת מטוסים ושלושה צבעים לצביעת הכלים״.

עוד מוסיף סגן אלוף א': "אנשי כנף 1 הכינו  את הברק לשינוע קרקעי המצריך פירוקים נרחבים של כנפיים, הגאי גובה, סנפירים וחופה. את הצפע שינענו ממוזיאון חיל האוויר בחצרים והזיק שונע מפורק בפלמחים בתוך מכולה ארוכה".

המטוס שפירקו למען התערוכה
המטוס המוצג בתערוכה © צילום: דובר צה"ל

"זהו סיפורו של צבא ההגנה לישראל"

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, כתב על התערוכה באגרת המיועדת לציבור כי "התערוכה הינה מיצג רחב אשר מכיל בתוכו מגוון תחומי עשייה של חיילי צה"ל ומפקדיו. זהו סיפורו של צבא ההגנה לישראל, צבא הגדל ומתעצם, נלחם, מוביל ומנצח בכל משימה". בדבריו של הרמטכ"ל איזנקוט מאמינים גם החיילים השותפים לתערוכה, כמו סמ״ר דניאל כספי (21), מפקד קורס טכנאי דרג א' למסוקי קרב בבית הספר למקצועות הטכניים של חיל האוויר בבסיס הטכני בחיפה.

 סמ"ר כספי התגייס באפריל 2016, עבר טירונות בטכני ולאחר מכן עבר לקורס של טכנאי אפאצ'י, אותו סיים בהצטיינות ובו איתרו אותו לפיקוד והדרכה. בהמשך, סיים קורס פיקוד והדרכה והמשיך לשלושה חודשים של למידה והתנסות בטייסת. אך עבורו זו הייתה רק ההתחלה. סמ"ר כספי כבר הספיק לעבור מספר קורסים עם עשרות חיילים תחתיו וממשיך ללמד חיילים את המקצוע הקרוב לליבו.

© צילום: דובר צה"ל

למרות זאת, כשהוא מביט לאחור, הוא נזכר בכל מה שעבר ומציין כי מעולם לא היה מאמין שהוא ימצא את עצמו בתערוכה בתור מפקד. "כשנכנסתי לקורס, לא הכרתי אף אחד חוץ מאת הצוות השלי ואת הסגל, הייתי בשוק. אבל ברגע שמפקד הקורס הסביר לנו על המקצוע העיניים שלי נדלקו והתחלתי להתלהב".

לדבריו, לא אחת הוא נתקל במהלך השירות שלו בסטיגמות על הבסיס הטכני בחיל האוויר, בעיקר מצד חיילים ששובצו לתפקיד ללא ידע עליו. "יש לאנשים הרבה סטיגמות על הטכני שנובעות מהעבר. הם אומרים: 'לא טוב להיות בטכני' ולפעמים מגיעים עם גישה שלילית. אבל בסופו של דבר, אני מצליח לעזור להם לשבור את הסטיגמות האלו כשהם נכנסים לקורס".

"הרבה אנשים היו מופתעים"

זו הפעם הראשונה שבה הציבור יכול להרגיש ממש חלק מצה"ל ולחוות את הדברים השונים. אילו תגובות שמעת מאנשים שהגיעו לתערוכה?

"הרבה אנשים היו מאוד מופתעים. לא רואים בטלוויזיה את הגודל של כל הכלים ואת הכוח שלהם. יש בתערוכה רחפן של חיל האוויר פיתח שטיפל בבעיה של העפיפונים הנשלחים מעזה ואפילו יש הדמיה, שבה אפשר לראות את כוחות החילוץ וההצלה פועלים. פתאום יש ילדים שאומרים לך: 'אני רוצה להיות טייס, להיות בטנק, או אפילו טכנאי בחיל האוויר'".

© צילום: דובר צה"ל

ובכל זאת, הושקעה לא מעט עבודה בתערוכה הזו.

"נכון, זה מאתגר לעמוד כל היום על הרגליים. זו הפקה מטורפת שעבדו עליה מספר חודשים, כדי לחשוף את הציבור לעשייה של צה"ל. רק כדי להביא את כל הציוד של חיל האוויר נדרשו שבועיים".

מה היה הכי מרגיש עבורך בתערוכה?

"הסיפורים", הוא משיב באופן חד משמעי. "היה אדם שסיפר לי שביום הכיפורים הוא היה בתוך טנק והוא תיאר מה בדיוק קרה, והיה בן אדם שהצביע על מסוק ישן וסיפר שהוא עבד עליו במשך עשר שנים. זה מטורף, כל כך הרבה עבר והיסטוריה".

ויותר מכול, התערוכה מהווה עבור סמ"ר כספי סגירת מעגל כמפקד בצה"ל: "אמא שלי הראתה לי תמונות מתערוכה אחרת לגמרי של הצבא, שאני הייתי בה כשהייתי ילד קטן וזה העלה בי זיכרונות, זו לגמרי סגירת מעגל בשבילי".

 האם תוכלו לשרת באגף המודיעין? 'חידת אמ"ן' היא חידה המאפשרת לציבור הרחב לחוות טעימה מפעילות אגף המודיעין. החידה מוצגת גם בתערוכת 'צה"ל שלנו' במתכונת דומה.

 

 

 

תגיות
תגובות