מאחורי הקלעים: הצצה ליחידה שעוסקת בלב הזירה הפלסטינית. צילום: דוברות מתפ"ש

מאחורי הקלעים: הצצה ליחידה שעוסקת בלב הזירה הפלסטינית

מלימוד השפה הערבית, דרך הכרות מעמיקה עם הזירה הפלסטינית ועד לסיורים באזורים שראיתם עד כה רק בטלוויזיה. • הצצה לתהליך ההכשרה הייחודי, שעוברים החיילים המתגייסים ליחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים ולאנשים הנמצאים בכל יום בלב העשייה, והולכים לישון מבלי לדעת איך יסתיים היום הבא

אם תיכנסו לבית הספר לתיאום וקישור של יחידת מתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) הממוקם בבה"ד 16 בצריפין, מיד תבינו שלא הגעתם למקום רגיל בצה"ל. את הכיתות ממלאים חיילים עם ברק בעיניים, שרק רוצים לדעת יותר וללמוד עוד כשהם ממושמעים לשורה של מפקדים מלאי גאווה, שמתרגשים מההכשרה של הדור הבא ביחידה. ואפילו, הקירות מדברים בעד עצמם - כל אחד מהם מקושט בפתגמים חשובים בשפה הערבית, במידע מעניין על היחידה ובעובדות שיסקרנו את כל מי שקורא אותן.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

בראש יחידת מתפ"ש עומד כיום האלוף כמיל אבו-רוקון המכהן בתפקיד זה ממאי 2018. יש לציין כי בניגוד לשאר היחידות בצה"ל, כפופה יחידה זו לשר הביטחון, וכן בזרועות יחידת מתפ"ש ישנם עובדי מדינה וקציני מטה המקצועיים בתחומם ומשרתים בכל התחומים האזרחיים. בין זרועות היחידה, ניתן למצוא שתי זרועות מרכזיות: האחת, ביהודה ושומרון הממוקמת מג'נין שמצפון לשומרון עד לחברון שבדרום והשנייה, נמצאת ברצועת עזה, בסמוך למעבר ארז. מלבד שתי הזרועות המרכזיות הללו, ליחידה יש מטה הממוקם בקריה ומפקדת המנהל האזרחי הנמצאת באוגדת איו"ש.

© צילום: דוברות מתפ"ש

מפקד בית הספר לתיאום וקישור, סא"ל קובי גרצוולף הממלא את תפקיד זה מזה שנתיים וחצי, נותן לנו הצצה למאחורי הקלעים של הנעשה בבית הספר לתיאום וקישור, במהלך ביקור מיוחד שערכנו בו ואומר כי "ההרגשה כמפקד בסיס הדרכה בצה"ל היא הרגשה מיוחדת, שמלווה בהרבה מאוד אחריות והרגשה של שיא השליחות. מעצם היותי מפקד של בסיס ההדרכה, שקולט את החיילים הצעירים שמגיעים אלינו ליחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים".

"האחריות שלי בראש ובראשונה היא לקלוט אותם ולהפוך אותם לחיילים דרך ביצוע טירונות כלל צה"לית, ולתת להם את הכלים, את ההסתגלות למערכת הצבאית ולמה שנדרש מהם. לאחר השלב של ביצוע הטירונות, אנחנו מתחילים ללמד אותם את המקצוע הצבאי הנקרא מש"ק תיאום וקישור. ובסיום הקורס, אנחנו נותנים לחיילים את תו התקן להיותם מש"קי תיאום וקישור ביחידת מתפ"ש", מוסיף סא"ל גרצוולף.

אף על פי שהשגרה היום יומית של סא"ל גרצוולף עמוסה, היא מתחילה בדיוק כמו אצל שאר החיילים ביחידה, באימון גופני, מתוך אמונה במשפט 'נפש בריאה בגוף בריא'. "ברגע ששומרים על כושר גופני, התפקוד היומי שלנו טוב יותר וכמובן שגם כצבא שצריך להיות מוכן לכל מצב, אנחנו צריכים להיות בכשירות, בכדי שנהיה מסוגלים לתפקד".

בהמשך, מתארגנים החיילים לקראת מסדר הבוקר והנפת הדגל, ומשם עוברים לפעילות המשתנה מיום ליום, כמו שיעורים בשפה הערבית, שיעורים בנושא של יסודות הסכסוך הפלסטיני וניתוח המצב בעבר ובהווה, כאשר את חלקם מעביר סא"ל גרצוולף בעצמו הן לחיילים שרק התגייסו עתה ליחידה והן לקצינים.

מפקד בית הספר, סא"ל קובי גרצוולף עם מתאם מתפ"ש, האלוף כמיל אבו-רוקון © צילום: דוברות מתפ"ש

עוד מציין סא"ל גרצוולף כי הייחוד של בית הספר לתיאום וקישור טמון במשימות, בתכנים השונים ובאנשים שנפגשים עמם, שכן החיילים המתגייסים ליחידה נחשפים לכל קשת הגורמים בזירת הפעילות - בבית הספר ובסיורים בשטח כאחד.

לומדים את השפה הערבית מאפס

אחד הדברים המרכזיים ביותר בתהליך ההכשרה של מש"קי התיאום והקישור ביחידת מתפ"ש הוא לימוד השפה הערבית לצד חיזוק השפה האנגלית, הואיל והשפות הללו פוגשות את החיילים כשהם מגיעים לשטח ונתקלים באוכלוסיות השונות. על אף שלרוב נוטים לשייך את העיסוק בשפה הערבית לחיל המודיעין, מוכיחה יחידת מתפ"ש כי העשייה שלה חשובה לא פחות. "אנחנו כמעט ולא שמים פילטרים ומסננים, חיים בתוך השטח, רואים את המציאות שאנחנו מדברים עליה יום יום במשך 365 ימים בשנה וחווים אותה. אני חושב שהסיפוק מהשימוש בשפה לא רק באמצעות שמיעה, אלא גם באמצעות שיח, יכולת לשמוע ולהבין, ולקיים בחלק מהמקרים גם שיחות עומק, בכדי להבין את הצד השני בצורה הכי גלויה, הוא דבר משמעותי, מאתגר, מבגר ומעצב את האנשים שלנו. הוא נותן להם גם כלים נכונים ופרופורציות, כדי להבין על מה אנחנו מדברים ועם מי אנחנו מתמודדים".

ישנם חיילים שמגיעים לכאן ללא כל ידע בערבית ויוצאים מפה כשהם יודעים לנהל שיחה בסיסית, ולהבין את מה שאומרים להם. מה הופך את זה לבר ביצוע בזמן כל כך קצר?

"הדגש שלנו הוא על לימוד השפה המדוברת, שזו אותה השפה שגם המשכיל וגם הבן אדם הפשוט ידברו ברחוב. אנחנו משקיעים בזה הרבה שעות של לימודים במהלך הקורס ועובדים הרבה מאוד על הפרקטיקה".

אך לא רק את השפה הערבית מלמדים בבית הספר לתיאום וקישור, אלא גם את עולם המנהגים, את התרבות ואת אופן השיח המשמשים כאמצעי הלחימה של חיילי היחידה. במסגרת ההכשרה, הם לומדים כיצד לפתור סכסוכים, איך לגשת ולדבר עם הצד השני ולהגיע למצב, אשר בו מסייעים לפתור סוגיות ביטחוניים באמצעות כלים אזרחיים, כאשר בסופו של דבר שומרים על איזון בין הצרכים האזרחיים של האוכלוסיות לבין הדרישות הביטחוניות, מתוך מטרה לשמר את הביטחון של מדינת ישראל.

"הדגש שלנו הוא על לימוד השפה המדוברת" © צילום: shutterstock

רואים בעיניים וחווים מקרוב

יחידת מתפ"ש מאמינה באמת ובתמים כי על החיילים שלה לפגוש ולהכיר מקרוב את אשר הם לומדים עליו, מתוך נקודת מוצא שהחיילים המתגייסים ליחידה לא גדלו ביהודה ושומרון, ואינם מכירים את הנעשה שם מעבר למה שקוראים בעיתונים ושומעים במהדורות החדשות. על כן, הם יוצאים לסיורים בבסיסים השונים, רואים את הפעילות של החיילים ושל האוכלוסייה הפלסטינית, וכן נפגשים עם חלקה. חשבתם שזה הכול? זו רק ההתחלה. במסגרת תהליך הכשרה, החיילים 'נזרקים למים' ומקיימים שיח עם הצד הפלסטיני, מתוך שאיפה להביא אותם לרמת מסוגלות ובשלות המאפשרת להם לנהל שיחה בסיסית.

הרבה חיילים במתפ"ש בוחרים לצאת לקצונה ולהמשיך לשרת את המדינה. ומלבדם, גם מספר לא מבוטל של חיילים ביחידות אחרות מבקשים לקחת חלק בקורסים השונים בבית הספר לתיאום וקישור. מהו לדעתך סוד ההצלחה שלו?

"מתכון הקסם המנצח שלנו הוא לעשות סדר לחיילים ולהנגיש להם מושגים שלפעמים נראים לבני הנוער כבדים מדי, כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לעיתים זה נראה לאנשים שיהודה ושומרון מעבר להרי האופל והם לא מבינים שזה בדיוק מרחק של כמה דקות נסיעה ממרכז הארץ. יש ביהודה ושומרון הרבה מאוד אנשים טובים משני הצדדים והתפקיד שלנו הוא לבוא ולתפוס כל מיני פרדיגמות, ולהראות לאנשים במו עיניהם על מה אנחנו מדברים, מגנים ומתמודדים. אנחנו מוכיחים לחיילים שמגיעים לכאן עד כמה הפעילות חשובה. אני גאה מאוד להשתייך ליחידה שלנו, שמצליחה לעשות את הדברים האלה".

"מוכיחים לחיילים שמגיעים לכאן עד כמה הפעילות חשובה" © צילום: דוברות מתפ"ש

החיילים המשרתים בענפים השונים ביחידה מעידים על כך מקרוב וממלאים את תפקידם עם תחושת גאווה ואחריות גדולה. רב"ט אור עמיאור (21), מבאר שבע, בוגר המכינה הקדם צבאית "בית יתיר", שבהר החברון ופעיל חברתי טרם הגיוס המשמש כיום כסגן דוברת מתפ"ש הינו רק דוגמה לכך.

"מה שמיוחד בשירות שלי הוא שאתה יכול להתחיל את היום שלך בטקס חתימת הסכם חשמל כלכלי בג׳נין, להמשיך אותו בפגישות שגרתיות בתל אביב ולסיים באירוע ביטחוני ברצועת עזה. העבודה אינטנסיבית, אבל מספקת. יש משהו באקשן שמכניס אותך לדרייב של עשייה, זה נחמד", מספר רב"ט עמיאור.

כשהוא חוזר לתקופה שלפני גיוסו, הוא נזכר שהוא רצה בכלל שירות קרבי וראה את עצמו בגבעתי. אולם, בעקבות פציעה רפואית, ירד לעמיאור הפרופיל והוא הבין שלא יוכל לשרת שם. באותה הנקודה, הוא שאל את עצמו: "איפה אני אשרת את מדינת ישראל ואתרום לביטחונה לא פחות מאשר חירנקים?" ולאחר מחשבה, הוא הבין שהתשובה היא יחידת מתפ"ש. "המרכיב האזרחי שיחידת מתפ"ש מובילה יוצר ביטחון וחשוב לא פחות מאשר יחידות אחרות, ושם זה פוגש אותי".

רב״ט אור עמיאור, סגן דוברת מתפ״ש
רב״ט אור עמיאור, סגן דוברת מתפ״ש © צילום: דוברות מתפ"ש

יש דבר שהפתיע אותך כשהגעת לכאן?

"הופתעתי מהתכנים, זה שבר לי המון סטיגמות ופתח לי עולמות שלא הכרתי. לפני שהגעתי לכאן, לא דיברתי ערבית ובמהלך התפקיד אני פוגש את השפה בהרבה סיטואציות. אני מופתע מעצמי כשאני נזכר פתאום בשיעור שלימדו אותנו על סיטואציה מסוימת ומשתמש בזה בשטח".

אתה מתמודד עם לא מעט מהמורות במסגרת השירות שלך. מה היה האתגר הכי גדול שלך?

"אחד האתגרים שחוויתי בשירות הוא מילוי מקומה של דוברת היחידה. זאת הייתה תקופה אינטנסיבית, אך מלמדת, שמקנה לך גם ניסיון פיקודי. זו הייתה הזדמנות נפלאה להתמקצע עוד יותר ברזי התקשורת ובעולם הדוברות. אתה נתקל לפעמים בגורמים לא הכי סימפטיים בלשון המעטה כלפי מדינת ישראל, דבר שהוא מאתגר מאוד, זהו ממש קרב על התודעה. אנחנו נלחמים במתן לגיטימציה למדינת ישראל, מציגים את הפעילות של מתפ״ש למען האוכלוסייה האזרחית באיו״ש וכלפי רצועת עזה, מתוך אינטרס ישראלי נוסף שהוא שמירה על היציבות הביטחונית. אין לי צל של ספק שצה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר, מי שחושב אחרת מוזמן לבוא אלינו ולראות".

"זהו ממש קרב על התודעה" © צילום: דוברות מתפ"ש

אם לא היית בתפקיד הזה, איפה היית רוצה לשרת?

"אם לא הייתי בדוברות היחידה, הייתי רוצה לשרת באזור חברון. למדתי במכינה קדם צבאית בדרום הר חברון, שם גרתי במשך שנה וחצי עד הגיוס, משם הכרתי והתאהבתי בחבל הארץ היפיפה הזה - יהודה ושומרון. מעבר ליין משובח ולדובדבנים טעימים, למדתי המון והכרתי עולם אחר. לא משהו הזוי מעבר להרי החושך, אלא פה מעבר לפינה יש שגרת חיים עם רצונות ומחשבות נורמליות לחלוטין".

ביחידת מתפ"ש משרתים חיילים מכל הרקעים וגווני האוכלוסייה. אחת מהם היא טוראי שרה רוסט (24), ממבשרת ציון, "חיילת בודדה", שבמקור נולדה וגדלה בשוויץ. רוסט עלתה ארצה לבדה בגיל 19 ולמדה תואר ראשון בממשל וביחסים בינלאומיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, כאשר במרץ האחרון היא התגייסה ליחידה. כיום, היא משרתת כמש"קית קשרי חוץ וארב"ל (ארגונים בינלאומיים) ביחידה ומנצלת את הידע הנרחב שלה בעת מילוי תפקידה כדוברת ארבע שפות - עברית, אנגלית, גרמנית וצרפתית.

"הגעתי לכאן אחרי התיכון, כדי להכיר את הארץ ומאז לא רציתי לחזור. ממש התאהבתי במדינה ובאנשים. הכול כאן חם יותר וזורם מאשר בשוויץ, הרגשתי בבית".

טוראי שרה רוסט, מש״קית קשרי חוץ וארגונים בינלאומיים במתפ״ש
טוראי שרה רוסט, מש״קית קשרי חוץ וארגונים בינלאומיים במתפ״ש © צילום: דוברות מתפ"ש

מעבר כזה הוא לא פשוט. אילו קשיים עמדו בפנייך?

"תמיד יש קשיים. לא קל להתמודד עם הביורוקרטיה ולעלות ארצה. גדלתי אומנם עם עברית, אבל הייתי צריכה לדעת את השפה טוב יותר וללמוד אותה עוד".

לדבריה, היא הצליחה להתאקלם יחסית מהר בארץ וידיעת השפה העברית מבעוד מועד סייעה לה בכך. חצי שנה לפני שהחלה ללמוד את התואר הראשון שלה בממשל וביחסים בינלאומיים, הבינה רוסט שלתחום הזה היא נועדה. "כשראיתי את התוכנית של התואר נדהמתי, בשוויץ אין דבר כזה. מיד כשהתחלתי את הלימודים אהבתי את זה. זה עורר בי רצון לדעת יותר על מדינת ישראל ולהתחבר יותר. לפני זה לא כל כך הייתי מחוברת לפוליטיקה ולא ידעתי הרבה".

"ידעתי שאוכל ללמוד הרבה"

כמעט שנה לאחר סיום התואר, התגייסה רוסט לצה"ל, כאשר כבר בזמן הלימודים היא שמעה על יחידת מתפ"ש והתעניינה בה. כשנאמר לה שהיא מתגייסת ליחידה, היא התמלאה באושר: "ממש שמחתי, הבנתי שזה קשור ללימודים שלי ויחשוף אותי לנושאים שלא הכרתי. ידעתי שאוכל ללמוד הרבה". בזכות אישיותה והמקצועיות שהפגינה רוסט בקורס, היא סיימה אותו בהצטיינות מופת, לאחר שכל החיילים בפלוגה בחרו בה.

© צילום: דוברות מתפ"ש

אילו חששות היו לך?

"מכיוון שאני קצת יותר מבוגרת, לא כל החברים שלי התגייסו והייתי די יחידה. זה היה ללכת ללא נודע. לא ידעתי איפה אני אהיה, איפה אשרת ואיך יהיו התנאים. היו קצת חששות, אבל אמרתי לעצמי: 'יהיה בסדר ואתרגל לאט לאט'".

מה נתן לך את הכוח להתאמץ ולא לוותר גם כשהיה לך קשה?

"המשפחה והנחישות. כבר עברתי לימודים וקשיים בחיים שלי, אז ידעתי שזה מאתגר. אבל תמיד אמרתי לעצמי שמה שמאתגר - מלמד אותך ומבגר אותך הרבה. הקושי לא מכשיל, אלא רק מלמד".

שומרת על קשר עם הקהילה הבינלאומית

כבר בקורס, היא שמעה על ענף ארב"ל ביחידה, בעת שקצינה הרצתה על כך. אך התאכזבה רוסט לגלות שלרוב רק קצינים בכירים עוסקים בכך. "אמרתי לעצמי שאני רוצה להיות שם, אבל לא חשבתי שזה אפשרי. כשהגעתי לתפקיד והבנתי שאני יכולה להתעסק גם עם דברים מאוד רגישים ומעניינים - שמחתי".

"כל יום בתפקיד הוא חוויה משמעותית" © צילום: דוברות מתפ"ש

במסגרת תפקידה, רוסט וחבריה לענף שומרים על קשר מתמיד עם הקהילה הבינלאומית, תוך קידום פרויקטים כלכליים, תשתיתיים והומניטריים הן בעזה והן באיו"ש, מתוך מטרה לאפשר להם 'לעמוד על הרגליים' ולהעניק יותר ביטחון לישראל. "אני רואה איך מה שלמדתי בא לידי ביטוי בתפקיד ונחשפת לדברים אסטרטגיים. כל יום בתפקיד הוא חוויה משמעותית".

מהו המסר שתרצו להעביר למלש"בים?

רב"ט עמיאור: "אם אתם רוצים לחוות שירות משמעותי, לרכוש כלים גם לחיים ולא רק לשירות הצבאי, כמו לימוד השפה הערבית ולראות בעיניים שלכם את המציאות בשטח בזירה הפלסטינית - אני ממליץ לכם בחום לבוא ליחידה. יש אצלנו מחלקות וענפים מגוונים, וכל אחד יכול למצוא את עצמו בתפקידים השונים. יש המון אחריות לחיילים ביחידה והשירות משמעותי וייחודי".

טוראי רוסט: "כשאתה מתגייס יש לך ראייה מסוימת, שלרוב משתנה. הישארו גמישים, אל תתבאסו אם לא תקבלו את מה שרציתם. בהתחלה זה קצת לא ברור, אבל אחרי זה רואים את הדרך. אל תתייאשו, אבל תשאפו להכי טוב שאתם יכולים. יחידת מתפ"ש זו יחידה מגוונת, חשובה ומשפיעה, למרות שהיא קטנה. להיות חלק ממשהו כל כך חשוב ומשפיע זו זכות".

 
 
תגיות
תגובות