אל תפספסו:  סרטי הפרנצ'ייז שאתם חייבים לראות. צילום: TM WARNERBROS

אל תפספסו: סרטי הפרנצ'ייז שאתם חייבים לראות

עולם הקולנוע מלא בסרטים שונים ודומים, גם בפרנצ'ייזים למיניהם, אז החלטנו לרכז לכם כמה פופולריים במיוחד. מהיקום הקולנועי של 'מארוול' ועד סרטי "הארי פוטר" - אלו הפרנצ'ייזים שאתם חייבים לראות

בעולם הקולנוע ישנם זיכיונות (פרנצ'ייז, בלעז) רבים אשר תופסים חלק נכבד בלב כולנו. חלק מהם סרטים כמו "הארי פוטר", שרובנו גדלנו עליהם ואחרים כדוגמת סרטי "משחקי הרעב" שראינו כשהתבגרנו יותר. המשותף לכולם הוא שמדובר בשלל סרטים אהובים ופופלריים שאסור לכם לפספס, אספנו כמה מהם:

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

הארי פוטר

סדרת ספרים מצליחה שעליה מבוססת סדרת סרטים מצליחה לא פחות, וכמעט אין אחד שלא מכיר אותן. הפרנצ'ייז מספר על ילד המגלה יום אחד שהוא קוסם, ומגלה גם עולם חדש מאין כמוהו. הסדרה בת שמונה סרטים (וספרים) ולאחריהם יצאו שני סרטים נוספים המתארים את מה שקרה עשרות שנים לפני העלילה הראשית, סרטים אלו (בניגוד לשמונת הראשונים) לא מבוססים על סדרת הספרים. אז אם עוד לא ראיתם, למה אתם מחכים?

 

מלחמת הכוכבים

סדרת סרטים מצליחה בת תשעה סרטים ועוד שני סרטים ששיכים ליקום, אבל לא לעלילה הראשית. בשלושת הסרטים הראשונים מדובר על צעיר בשם לוק סקייוקר המתגורר בגלקסיה רחוקה, הוא מנסה בעזרת חבריו להילחם בדארת' ויידר הרשע שמנסה להשמיד כוכבים ולהשתלט על הגלקסיה. בטרילוגיית ההמשך (המתרחשת שנים לפני הטרילוגיה המקורית) אנו מתוודעים לסיפורו של אביו של לוק ובטרילוגיה האחרונה, שסרטה האחרון יצא ממש לא מזמן, מסופר על מה שקרה לאחר הטרילוגיה המקורית. 

© צילום: באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם

משחקי הרעב

סדרת הסרטים המצליחה שכבשה את העולם, וגם היא מבוססת על סדרת ספרים בעלת אותו השם.למי מכם שלא מכיר, רק נסביר שהעלילה מדברת על עתיד דיסטופי בו התושבים נאלצים לשלוח את ילדיהם מדי שנה לתחרות בה הם נלחמים על  חייהם, על נערה בשם קטניס אווארדין אשר מגיעה לאותה תחרות נוראה ואת ההמשך, לא נספר (כדי לא לעשות לכם ספוילרים) אך רק נגיד שספר חדש בסדרה וסרט המבוסס עליו צפויים לצאת בקרוב.

 

היקום הקולנועי של מארוול

היקום של מארוול (ה-MCU) הוא לא בדיוק סדרה, אלא יותר יקום קולנועי, מה זה יקום קולנועי? בעצם מקבץ של סדרות סרטים שבכל אחד מהם יש גיבור ראשי (במקרה של "מארוול" אלו גיבורי-על) וכל אותם סרטים מתרחשים באותו יקום, משמע דמויות מסרט של גיבור אחד מבקרות לפעמים בסרט של גיבור אחר. מה גם שבסרטי ה-"נוקמים" כל העניין בסרט הוא שגיבורי העל מתקבצים כולם ביחד כדי להילחם בנבל שהם לא יכולים להביס לבד. היקום הזה הוא הבינג' המושלם לכל אוהבי גיבורי-העל והקומיקס.

© צילום: באדיבות yes

מטריקס

טרילוגית מד"ב מעוררת מחשבה המדברת על ניאו, האקר צעיר שיום אחד מגלה שכל העולם בו הוא חי היה שקר ושבעצם כל בני האנוש מחוברים למכונות. הם רק חיים בראשם את כל חייהם, הוא גם מגלה שהוא 'הנבחר' ושלפי הנבואה היא זה שאמור להציל את האנושות. הסרט מלא באפקטים מגניבים, סצנות אייקוניות בלתי נשכחות והצילום בסרט היה חדשני ביותר לאותה תקופה.

 


שר הטבעות

סדרת ספרים שלאחריה יצאו סרטים רבים, כמה מהם שייכים לזמן שונה מהעלילה של הסרטים האחרים (סרטי "ההוביט", אם כי יש כאלו שממליצים לראות את "ההוביט" לפני "שר הטבעות"). העלילה מתרחשת בעולם בידיוני בו יש מכשפים, קסמים ויצורים מיתולוגיים. הסיפור מתמקד בפרודו בגינס הצעיר שיוצא למסע להשמדת טבעת קסומה שהגיעה לידו, כדי שסאורון הרשע לא יקח אותה וישתלט על העולם.


הרץ במבוך

גם כאן מדובר בטרילוגית ספרים שעליה מבוססת טרילוגית סרטים. העלילה מתחילה כשנער בשם תומס מתעורר באמצע מבוך, כשהוא לא זוכר דבר מלבד שמו. מלבדו נמצאים נערים נוספים במבוך, המשותף לכולם הוא שכולם בנים, כולם בגילו וכולם לא זוכרים דבר מלבד שמם. הנערים מנסים לברוח מהמבוך, אך העלילה מסתבכת כשזמן קצר לאחר בואו של תומס מגיעה לראשונה נערה למבוך ודברים מוזרים נוספים קורים. לסדרה זו יצא גם ספר נוסף המתאר את האירועים שקדמו לעלילה, אך (לצערנו) ספר זה לא הפך לסרט.

 

מפוצלים

סדרת ספרים שעל שלושה מהם עשו סרטים, המספרת על עתיד דיסטופי בו החברה מחולקת לחמישה פלגים: אומץ לב, אוריינות, ידידות, כנות, והקרבה עצמית. כל נער בהגיעו לגיל 16 עובר מבחן, בסופו נמסר לו לאיזה פלג הוא המתאים ביותר, יום למחרת הנער יכול לבחור לאיזה פלג הוא רוצה להשתייך (לוא דווקא הפלג שאליו הוא מתאים) ואליו הוא הולך. אולם ישנם אנשים מיוחדים הנקראים "מפוצלים", והם מתאימים ליותר מפלג אחד. טריס, גיבורת הסיפור, היא כזו ובשל כך היא עומדת בפני סכנה גדולה.


פארק היורה

סדרת סרטים שיצאה בשנות ה-90 ולקראת שנות ה-2000 התחילו לעשות לה סרטי המשך. הסרט הראשון מדבר על אדם בשם ג'ון האמונד שרוצה לפתוח גן חיות לדינוזאורים אמיתיים שאותם הצליח להחזיר לחיים, הוא אוסף מספר אנשים מומחים בתחום כדי שיבקרו בפארק ויבדקו אם הוא בטיחותי למבקרים. הצוות מגיע לפארק ומגלה שחלק מהדינוזאורים ברחו מהכלובים, עכשיו הצוות, שבתוכו כלולים גם נכדיו הצעירים של האמונד, מנסים לשרוד בפארק מלא דינוזאורים.

 

שודדי הקריביים

סדרה בת חמישה סרטים, העוקבת בעיקר אחרי הרפתקאותיו של קפטן ג'ק ספארו. ברוב הסרטים הוא נמצא יחד עם חבריו וויל ואליזבת' ולפעמים גם דמויות נוספות. בכל סרט ישנה הרפתקה שונה (מלבד הסרט השני והסרט השלישי). סדרת הסרטים מצחיקה ומשעשעת ביותר, מה שזיכה אותה לפופולריות רבה ועל פי השמועות גם צפוי לה סרט שישי (אם כי שום דבר עוד לא בטוח).

 

 

תגובות