אביב גפן חוזר מרגש מתמיד עם אלבומו "סדקים". צילום: גבריאל בהרליה

אביב גפן חוזר מרגש מתמיד עם אלבומו "סדקים"

מאלבומו הראשון "זה רק אור ירח", חלפו כבר 22 שנים שהיו מלאות ב-12 אלבומי אולפן, שלושה אלבומי אוסף ועוד ארבעה אלבומים עם להקת בלאקפילד, השבוע מוציא אביב גפן את אלבומו החדש, "סדקים", שהוגדר כאחד מהאלבומים האישיים ביותר שלו אי פעם, ביקורת אלבום

לא במקרה נבחר אביב גפן להיות שופט ומנטור בתוכנית הראליטי "דה וויס". הוא גם זמר וגם יוצר מוכשר ויוצא דופן שנחרט עמוק במוזיקה הישראלית, מאלבומו הראשון "זה רק אור הירח" כבר חלפו ועברו להן 22 שנה שהיו מלאות ב/12 אלבומי אולפן, שלושה אלבומי אוסף, ארבעה אלבומים עם להקת בלאקפילד וקהל מעריצים נאמן וגדל, חוגג אביב את שנתו ה/41 עם אלבום אולפן חדש.

עוד במדור המוזיקה של פרוגי:

אם תנסו לנתח את שירי האלבום לא תצליחו למצא ג'אנר מוזיקלי אחד. בניגוד לאלבומים הקודמים של אביב גפן האלבום רב גוני ומשלב הרבה סגנונות. מצלילי מוזיקה יפנית מסורתית ועד מנגינות ג'אז. את מילות השיר המרגשות והחודרות עמוק דרך האוזן אל הלב והלחן המדגדג אותנו בנעימות, יצר אביב גפן לבד. על רוב העיבוד המוזיקלי אחראי יועד נבו.

האלבום נפתח בשיר "הייתי שר לך" שבנוי מסוג של דיאלוג בין אשתו המנסה לגונן עליו בפני כל העולם, אך אביב כמובן לא מוותר, ממשיך במהפכה הקטנה שלו ומרעיף עליה אהבה. מבין שטף הטקסט הכנה והנהדר הזה אני חושבת שהמשפט הכי נוגע ללב הוא כאשר אביב מזכיר לאשתו ש"כשלא היה לי כלום הייתי שר לך". השיר הבא הוא "כאב על כאב" אשר נכתב במהלך טיפול פסיכולוגי שעבר אביב גפן. הוא חוזר עשרות שנים אחורה, לילדותו, ונובר בין הרגשות שחקוקים לו עמוק בנשמה, ביחסים הלא פשוטים בין אביב גפן ליוצר יהונתן גפן. אביב מחליט לעשות את הצעד הזה ככל הנראה בהשפעת הולדת בנו דילן.

השיר הכל כך מרגש על אביו
 

בעבר ביקר אביב את אביו בשיריו, אך הפעם כותב על זה מזווית שונה, כעת כאשר הוא כבר אדם בוגר ואב לבן. הרגע המרגש ביותר בשיר הוא המילים האחרונות, "קראת לי אביב, אז למה קר כל הזמן? יהונתן נסע הביתה... אליי". השימוש בניגוד הזה בין השם אביב המסמל חמימות לבין הכאב והקור, ולבסוף ההשלמה וסגירת המעגל עם עצמו ועם אביו.

עשוי לעניין אותך
שיתופי הפעולה הכי טובים שהיו במדינה
לידור אלימלך
במדינת ישראל הקטנה יש לא מעט אמנים מהשורה הראשונה, אמנים בעלי כישרון מוזיקאלי ייחודי ואינסופי, אבל מה קורה כשהם משתפים פעולה אחד עם השני?

השיר השלישי "מסתובב" הוא דואט של אביב ושל אחד הזמרים המוערכים במדינה, מתי כספי. השיר מתאר אדם שאיבד את דרכו ונמצא בתקופה קשה, ועם זאת הוא עדין מסתובב ומחפש אחר תקווה. יחד הם יוצרים שיר מקסים שכבר מתנגן אצלי בחדר בלופים נצחיים. 

השיר הבא הוא "סדקים", שיר הנושא של האלבום. בעל טקסט שקל מאוד להתחבר אליו, כיוון שאפשר לקחת אותו לכיוונים רבים. חלק יקחו אותו לכיוון של סדקים בעקבות אהבה, אחרים יתייחסו לזה כשיר המדבר על היתקלות בכל מיני קשיים בחיים המובילים אותך לתחושת שגעון. אהבתי מאוד את השימוש של אביב במשפט הידוע מהסיפור של שלגיה: "מראה שעל הקיר מי הכי יפה בעיר?" והפיכתו ל"מראה שעל הקיר מי הכי משוגע?". השיר הבא נקרא "לא פשוט" ועוסק בנושא רגיש וטוב הנקרא "אהבה". אהבה שמצד אחד היא מאוד נעימה ומהנה ומצד שני גורמת לנו לעמוד בפני מכשולים ולחוות הרבה נפילות. מילים כנות וכל כך נכונות ולחן יפייפה, משתלבים יחד ויוצרים שיר מרגש ומוצלח.

מסתובב
 

"תמיד זה נגמר בדמעות" החושף בפנינו את הכאב שבחיים; לא כל אדם מחזיר לנו אהבה, לפני שלום עוברים שלל של מלחמות ולא כל סוף הוא מתוק. עם זאת הוא מרגיע ואומר כי יש קסם בכאב, ומנסה להזכיר ולהסביר שהכל עובר. אחד השירים המשמעותיים ביותר באלבום הוא "הבית עם האור". שיר שכתב אביב על ניצול שואה. גפן מספר כי בילדותו היה רואה אור דולק בחלון ביתו, ככל הנראה נר זיכרון, ועכשיו מודע למה שחווה אותו אדם, ומה גודל האובדן והכאב הרודפים אותו במשך כל חייו.

עטיפת האלבום
עטיפת האלבום © יחסי ציבור

"שיר לעמליה" הוא מסר שמנסה אביב להעביר לנו דרך דבריו לאותה אישה. מסר ברור ומובן כי כסף לא עושה אותנו מאושרים. "עולם חדש", שאליו צורף קליפ שבוים וצולם בטוקיו על ידי צוות מקומי מיפן, ולצדו של אביב גפן מופיעה דוגמנית יפנית צעירה. על בגדים אחראי ריסטיאן דאדא שעיצב כמה מהחליפות של האחת והיחידה ליידי גאגא. אמנם השיר לא שיר מחאה ענק העוסק במוות, דת או צבא, אך הוא שיר קליט שמעביר ביקורת על העולם הטכנולוגי והקר של היום. בעיניי רלוונטי מאוד לזמננו.

קליפ מדויק
 

השיר האחרון "עצום עיניים" מייעץ לנו להפסיק לחכות שמשהו יקרה, אלא פשוט לשחרר ולעצום עיניים. אביב מצליח להרגיע ולגרום לנו להאמין שהכל יהיה בסדר. אמנם מילות השיר עוסקות בהרבה כאב, עצב, דמעות, מכשולים ובעיקר סדקים, אך אפשר לחוש כי כל זה נכתב ללא טעם של מרירות. הכל נכתב מתוך השלמה עם העבר, ההווה, העתיד, עם המציאות.

לסיום... אנחנו בטוחים ללא ספק שהאלבום הולך להפוך להצלחה נוספת של אביב גפן, ויניב מתוכו שירים שלהם נאזין בתחושת נוסטלגיה יחד עם הנכדים בעתיד.

 
תגובות