תובל שפיר: "רציתי לכתוב שיר כמו 'FIx You'". דויד שחורי

תובל שפיר: "רציתי לכתוב שיר כמו 'FIx You'"

תובל שפיר חווה על בשרו את הטירוף והשגעת של 'גאליס' כשגילם את יונתן בסדרה, אבל למעשה מתחת לפני השטח הוא עבר לא מעט תהיות ומחשבות עם עצמו על עתידו. כעת, כשהוא התנסה גם בעולם המבוגרים, הוא מפתיע עם יציאה לדרך של קריירה מוזיקלית, אותה השיק בשבוע שעבר. לכבוד המאורע ערכנו ראיון מיוחד ואפילו מרגש עם שפיר על ההיסטריה, אחורי הקלעים, מוזיקה והמון כנות

במשך שנים נחשב תובל שפיר (27) לאחד מכוכבי הנוער החזקים. לנצח יישמר לו מקום ענק בקטגוריית כוכבי הנוער הבולטים בישראל ומי שסחף אחריו המוני מעריצות ומעריצים, בעיקר בזכות "גאליס" שהביאה לפריצתו בגדול (אחרי "השמיניה" ו"החולמים"). אלא שמאז שהסתיימה ההיסטריה של מחנה הקיץ והשתתפויותיו בפסטיגלים, שפיר לקח קצת הפסקה מעולם הנוער, התמקד בתיאטרון ושב אל הקהל פעם נוספת בארבע עונות של "כפולה" לצד גל חדש של כוכבי נוער (ביניהם נועה קירל ונאיה פדרמן), בסדרת הרשת "אחשלירוח" ובסרט הנוער "פול גז". בשבוע שעבר שפיר החליט על צעד מפתיע בקריירה שלו ושיחרר לראשונה סינגל מוזיקלי ("תחזיק עוד קצת") מתוך מיני אלבום שהוא מתכנן להוציא. לכבוד האפיק החדש בחייו, שוחחנו עם שפיר בראיון מיוחד שיעשה לכם קצת סדר!

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

מה גרם לך להתחיל דרך במוזיקה דווקא או רק עכשיו?

"אני צריך לתת פה 'קרדיט' לקורונה. בעקבות המצב, שאר ערוצי היצירה נחסמו לי, זה הכריח אותי לחשוב, להיכנס יותר לעומק לראש שלי ולהבין מה אני כן יכול לעשות. זה החזיר אותי לחומרים שיש ואני אוסף במהלך השנים, תמיד רציתי לעשות איתם משהו. למעשה מדובר בסיבוב השלישי שאני מנסה לצאת עם המוזיקה שלי וכל פעם משהו קרה כשרציתי להתחיל עם הנושא, אם זה פרויקט שנכנס מעולם המשחק וגרם לי לשים את זה בצד או מקרים שבהם אני פשוט לא העזתי ועצרתי את זה בעצמי. הפעם אמרתי שאני חייב לתת לכדור השלג הזה להתגלגל, עשיתי כמה צעדים, שאחריהם הרגשתי שאני כבר לא יכול לחזור אחורה, בקטע טוב, כלומר שמפה זה רק יוצא לדרך. סוף סוף אני משחרר את האחיזה ונותן לשירים האלה לפגוש את העולם".

 

שפיר כבר הפגין יכולות ווקאליות בעבר. אם זה בסדרות בהן כיכב ואם זה על הבמות במופעים השונים. אך עדיין הקהל לא ידע על המהלך החדש המתוכנן של הכוכב שהקפיד לשמור על כך מתחת לרדאר עד אשר הסינגל יצא לאור.

"טכנית זה היה משהו שהוא סוג של ספונטיני. בערך חודשיים מאז שהחלטתי שאני הולך על זה, השיר כבר יצא לאוויר העולם, אז היה לי פה איזשהו אפקט הפתעה שעבד גם עליי. לפני שהשיר עלה התלבטתי עם הצוות שלי איך כדאי להוציא אותו וכמה להכין את הקהל לזה. התחושה שלי הייתה שהדבר שאני רוצה שיקרה הכי מהר זה שאנשים ישמעו את השיר ויקשיבו לו אפילו יותר מפעם אחת. לפני שבונים איזשהו סיפור שלם עליי כמוזיקאי, לתת רגע לשיר להגיע לאנשים, לתת למילים לעבוד ואחר כך להתחיל לדבר על שינויים בקריירה או דרך חדשה".

ואיך בחרת מה יהיה השיר שיסמן את הדלת החדשה הזאת?

"האמת שהתלבטתי בין שני שירים, שניהם מהעולם של 'האדם מול עצמו' ותלאות הנפש. ב'תחזיק עוד קצת' ידעתי שהעיבוד של יונתן וינרייך, המפיק המוזיקלי שלי, מסתיים הרבה יותר עוצמתי. הרגשתי שגם כשיר ראשון וגם בתקופה הזאת של הקורונה וכל הבלאגן זה משהו שיכול לעבוד טוב, אז הלכנו עליו".

© נועם ליאל זוננפלד

מי שמקשיב למילים מבין שזה שיר לא פשוט. על מה הוא נכתב?

"השיר נכתב בתקופה עם הרבה בלבול ותהיות לגבי מה יהיה בהמשך החיים שלי. אני חושב שזה היה לקראת אמצע או סוף 'גאליס', תקופה עם המון ספקות שהיו לי על המשך הדרך שלי כשחקן, מין בילבול של שנות העשרים כזה. אחד השירים שמאוד השפיעו עליי, שיש לי איתו איזשהו קשר מיוחד ואפילו יצא לי להופיע איתו, זה "Fix You' של קולדפליי. אני חושב ששמעתי אותו באיזושהיא הזדמנות ואמרתי לעצמי שאני רוצה לכתוב משהו שהמהות שלו, הקסם שלו והתרכיב שלו דומים, משהו שמכיר בכאב אבל גם מרפא אותו ומנסה להסתכל עליו בדרך שהיא מרימה אותך".

קצת אירוני, זה השיר שאיתו 'קפאת' בגאליס, באחת הסצינות הזכורות ביותר בסדרה כשדני מגלה את הבשורה.

"וואלה, נכון לגמרי!".

 

מלבד הסינגל, הכרזת שאתה תשחרר מיני אלבום - באיזה סגנון ומה יהיה בו?

"אני חושב שאפשר לקרוא לסגנון הזה רוק ישראלי, זה הכי קרוב לאיך שאני יכול להגדיר את זה. יהיו בו חמישה שירים מטקסטים חדשים לצד דברים שהם קצת יותר ישנים שאני מרגיש עדיין מחובר אליהם ורוצה לתת להם את הבמה. כנראה שאשחרר עוד סינגל אחד לפחות מתוך ה-EP ולקראת יום ההולדת שלי בינואר אני חושב שהאלבום עצמו יצא. יקח לזה זמן להתבשל, אבל שירים מתוכו אני מאמין שיצאו בקרוב".

איך אתה רואה את הקריירה המוזיקלית שלך? אם לשם זה באמת הולך...

"ביני לבין עצמי סיכמתי שאני לא עוצר עד שיש לי את ה-EP הזה. אני לא עוצר ולא עושה חשבון נפש אמיתי עד שלא נתתי הזדמנות אמיתית. מבחינתי ההזדמנות היא לא אחרי שיר אחד ולא שניים, אלא להביא ממש חתיכה מוזיקלית יפה עם הדברים שאני רוצה להגיד ואיך שאני רוצה להגיד אותם. זה מאוד תלוי גם באיך שיגיבו לזה, אם אני ארגיש שזה עושה לי טוב ולאחרים ויבוא לי להמשיך - אני לא יודע איפה יהיה הגבול".

כשיתאפשר, הופעות וכאלה גם בא בחשבון?

"להופיע עם השירים האלה זה משהו שממש מדגדג לי כבר לעשות!".

 

בעבר כתבת שיר יחד עם ליטמן ואדיר גץ ("בדיוק כמו שהיא") - אתה עדיין כותב לאחרים?

"אני מודה שלא יצא לי. חוץ מהחוויה הזאת שאדיר הרים את הכפפה, הזמין אותנו וישבנו. זאת הייתה חוויה מגניבה ואפילו יצא לנו להופיע איתו עם השיר הזה. לצערי לא יצא עדיין לעשות דבר נוסף, אבל זאת חוויה מסקרנת ליצור עם או עבור מישהו אחר, הייתי רוצה להתנסות בזה גם".

 

איך אתה מסביר את זה שלא מעט כוכבי 'גאליס' הוציאו במהלך השנים שירים ויצאו גם הם בקריירה מוזיקלית?

"בין הסיבות אני חושב שזה גם קצת קשור לסיפור התעשייה שיש לנו פה בארץ. התעשייה כאן היא הרבה יותר לרוחב מאשר לעומק, מהבחינה שזה נורא קשה לעשות קריירה רק מסוג אחד של מדיום אומנותי. כלומר, אני חושב שמעטים השחקנים בארץ שיכולים להחליט - 'אוקיי, אני עושה עכשיו רק סרטי קולנוע או רק תיאטרון', לחיות מזה ולהרגיש כל הזמן בהתקדמות ובהשתפרות. בישראל אתה צריך כל הזמן להשתנות, להמציא את עצמך ולהרחיב את היכולות והתחומים שאתה יכול לגעת בהם. זאת אחת הסיבות שאני יכול לחשוב עליהן שבגללן עוד יוצאי 'גאליס' התעסקו במוזיקה ועם שירים. 

מה דעתך על השיר של אליאנה למשל? גם היא החלה את דרכה המוזיקלית לאחרונה.

"שיר מגניב ממש! נפגשתי איתה לפני כמה חודשים והיא סיפרה לי על הדרך הזאת והיא השמיעה לי קצת מהשירים שהיא עובדת עליהם עם ג'וני וזה היה ממש מגניב".

כדני ויונתן ב"גאליס"
כדני ויונתן ב"גאליס" © פיני סילוק
כתבת: חן אביב צלם: שניר סיגאווי
 

ביום שישי האחרון, מעריצי 'גאליס' ציינו ארבע שנים לפרידה מהסדרה שכללה שבע עונות ולא מעט פיקים. בין שלל החוויות, שפיר בחר בשני רגעים שהיו בעבורו משמעותיים במיוחד בכל הנוגע ללהיט ההיסטרי.

"מבחינתי רגע השיא היה המופע השני שעשינו ב'נוקיה'", מצהיר ומפרט: "הייתה לי בו איזו תחושת משמעות מאוד גדולה והשלמה עם המקום שהייתי בו ועם האנשים שהיו חלק מדבר והקיפו אותי באותה תקופה, תחושה ממש טובה על הבמה. חוויה נוספת היא העבודה על הסרט הראשון של 'גאליס' ('המסע לאסטרה' - מ.א) שהייתה חוויה קסומה מבחינתי, קשה מאוד, אבל קסומה".

אבל היו גם רגעים פחות טובים?

"אני בטוח שהיו, אבל לא עולה לי משהו ספציפי".

בסרט "המסע לאסטרה"
בסרט "המסע לאסטרה" © רן מנדלסון

נדמה היה שמהחזרה שלך מהטיול בהודו בזמנו, קיבלנו 'תובל' קצת שונה, בוויב היה נראה שרצית לשחרר מעצמך את הפרסום. זה באמת היה ככה?

"לא חשבתי על זה אף פעם. אני זוכר שכשנסעתי רציתי באמת להתרחק ולבחון דברים, אבל לא הייתי נותן להודו את כל ה'קרדיט', במיוחד כי הייתי שם רק כחודש. אלו היו שנים שעבדתי מאוד קשה על להבין את עצמי יותר לעומק ואת הדברים שמעכבים אותי מלהרגיש פתוח ומשוחרר, זאת עדיין עבודה והיא תהיה לכל החיים, אבל אני כן מרגיש שהיו לי כמה נקודות משמעותיות בשנים האלה, אנשים שפגשתי, דברים שעשיתי, שיעורים שלמדתי בשנים האלה שהיום גרמו לי להיות מישהו אחר".

 

כיום, פרויקטים בעולם הילדים והנוער זה משהו שאתה ממהר לעשות או חושב פעמיים?

"אני כן חושב ואקדיש יותר מחשבה אם יגיע פרויקט לילדים ולנוער. לדעתי אני אבדוק אותו בצורה יותר רצינית מאשר אם יגיע פרויקט למבוגרים".

למה?

"גם כדי לראות איך הדבר הזה יכול לפתח, לקדם ולשדרג אותי, גם מבחינת מה הדבר הזה אומר או מה הדברים החיוביים שיש לפרויקט מול הקהל שעומד לצפות בזה, זה לא צריך להיות משהו חינוכי, אבל כן צריך להיות שם משהו, כך אני מרגיש. בעולם המבוגרים אני מרגיש שיש לי הרבה פחות ניסיון הרבה יותר צריך את החשיפה אז בדברים האלה אני אהיה פחות בררן".

© דויד סקורי בבר, באדיבות yes

שפיר אכן התנסה לא מעט בעולם המבוגרים. התפקיד הקולנועי הראשון שלו היה בסרט "פעם הייתי" של אבי נשר, במקביל ל'גאליס' הוא כיכב בדרמת הפשע "פצועים בראש" ובשנים האחרונות מככב במחזה המוזיקלי "סימני הדרך" משירי נעמי שמר ב"הבימה". ובכל זאת, לא מעט מכוכבי הנוער שמחליטים על הגעה לקהל הבוגר יותר, היא לא תמיד קלה.

התייחסו אליך ברצינות כשהתחלת לעשות אודישנים בפרויקטים לקהל הבוגר או שהיה קשה יותר בגלל המעמד הענק והמיתוג שלך ככוכב נוער מהבולטים שהיו כאן?

"אני יכול להגיד לך שכן הגעתי לכמה מטרות שסימנתי. הראשונה הייתה להכנס בכלל לעולם התיאטרון והשנייה הייתה להתקדם באישזהו קצב שאותי היה מספק. זה התחיל טוב אבל אני מודה שכן ציפיתי להגיע גבוה יותר מהר יותר. עכשיו הקורנה עצרה הכל, גם אותי עם עצמי וגם את עולם התיאטרון, אז אין לי מושג איך הולכים לצאת חזרה החוצה ומה הולך להיות הלאה".

מוזר לך פתאום לשבת בבית כל כך הרבה זמן?

"זה היה מוזר בהתחלה, אבל עכשיו כבר באמת התרגלתי למציאות הזאת של שגרת הקורונה. יהיה מוזר יותר לחזור לעולם האמיתי".

חתיכת שביזות יום א'...

"יותר בכיוון של שביזות יום ראשון כפול כל ימי הראשון שלא הייתה בהם שביזות. זה יבוא לנו במכה".

© נועם ליאל זוננפלד

מה תאחל לעצמך בדרך שהוספת לעצמך לקריירה?

"לפגוש בדרך הזאת אנשים טובים ולראות הרבה אנשים חווים רגעי אושר בזכות הדבר הזה".

 

תגובות