לא רק אנה זק: הזמרים והזמרות שגנזו קליפים. הקליפ הגנוז של צה"ל, פזית גואטה, הקליפ הגנוז של משה פרץ

לא רק אנה זק: הזמרים והזמרות שגנזו קליפים

גניזת קליפים בעולם המוזיקה המקומי הם אולי דבר יחסית נדיר, אך אספנו כמה מקרי עבר בהם זמרים וזמרות נאלצו לגנוז את הקליפים המושקעים מסיבות שונות

לפני כשבועיים אנה זק הפתיעה את כולם כבישרה כי גנזה קליפ מוכן שלה לסינגל חדש. הסיבה: היה עלול להתפרש כבעייתי ולפגוע בחלק מהקהל בגלל כמה סצינות ועל כן - בחרה לגנוז. למעשה, זק היא לא היחידה שהחליטה לגנוז קליפ מוכן לשיר חדש - הכנו רשימה של כמה זמרים וזמרות שעשו זאת מסיבות שונות.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

נועה קירל - בא לי אותך

אתם בטח תוהים לעצמכם - מה? אבל יש קליפ לשיר הזה. אוו! אתם צודקים, אבל הוא לא היה אמור להיראות כך. למעשה, כשנה לפני יציאת הסינגל "בא לי אותך", קירל צילמה עבורו קליפ שונה לחלוטין. "הקליפ היה עם דגש ללוק אדום ואש בעיניים והיה היה אמור לכלול סצנות של עשן, מים אש ועוד שלל אפקטים. אגב, מאחורי הקלעים של הקליפ תועדו למתיחה על קירל בתוכנית "בלאגניקס" ואף ידיעה על יום הצילומים עם תמונות מהסט שוחררה לתקשורת. כנראה שקירל ואנשיה פחות היו מרוצים מהתוצר הסופי ועל כן הוחלט לגנוז אותו ולצלם מחדש 11 חודשים לאחר מכן.

 
© פזית גואטה
 

משה פרץ - הכל איתך דבש

כאן מדובר במקרה בו הקהל דווקא השפיע על הנושא, בדיוק כפי שהיה עלול לקרות לאנה זק לו הייתה משחררת את הקליפ שלה ל"בחורים יפים". בשנת 2018, משה פרץ שיחרר סניגל וקליפ חדש בשם "הכל איתך דבש" (שהפך כמובן ללהיט). בקליפ המדובר השתתפה הדוגמנית ויוצאת "האח הגדול", מריה דומרק. אלא שהסצינות האינטימיות הפריעו לקהל של פרץ והם לא הפסיקו להתלונן בפניו ולהטיח ביקורת על כך שהקליפ פרובקטיבי מדי - טענה שאיתה הסכים פרץ שעל פי פרסומים חשב את אותו הדבר. פרץ ואנשיו הסירו את הקליפ מיוטיוב, למרות הצלחתו, והוחלט לפרסם במקומו קליפ פשוט עם מילים מתחלפות. באותה העת פרץ מסר לתקשורת כי: "על אף שאהבתי את הקליפ, החלטתי להעלות במקומו קליפ מילים חלופי על מנת שהורים נוספים, כמוני, ירגישו נוח לחשוף את הילדים לשיר".

© מתוך הקליפ הגנוז של משה פרץ
 

הלהקות הצבאיות

בשנה האחרונה הלהקות הצבאיות החליטו לגנוז שני קליפים שונים, בהם השתתפו כמה חיילים מפורסמים. הראשון הוא חידוש ל"תמיד עולה המנגינה" בו השתתפו בין היתר שיר זוארץ ("זיגי", "פסטיגל 2020" ו"התחנה") וזוכת "אביב או אייל" - מצדה איש ימיני. למעשה, הקליפ היה מוצלח במיוחד, אלא שרגע אחרי ששוחרר ובהוראת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, הוחלט לגנוז אותו. הסיבה? משום שבקטע הפתיחה שלו החיילות מבצעות תורנות מטבח (שטיפת כלים ורצפה) - מה שלטענת צה"ל היה עלול להנציח סטיגמה ולפגוע בנשים. האומנם? מיד עם היוודע הדבר לתקשורת גם אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר, אמר שאין שום בעיה בקליפ והיה מאשר אותו, כך גם לא מעט חיילים וחיילות המעורבים בקליפ וכן אנשי תעשייה נוספים שלא הבינו את מהות הגניזה שכן תורנות מטבח היא חלק מהשירות ומסדר היום הצה"לי.

© מתוך הקליפ הגנוז

כמו כן, תוכנן קליפ לשיר שיצא ונגנז בשם "בייבי צה"ל" (שעלה בפרוגי לאחר החשיפה על גניזתו) בהשתתפותה של עדן אלנה. במקרה הזה הקליפ לא יצא לפועל כי כאמור השיר נגנז. שם הסיבה לא בדיוק הייתה ברורה אך על פי השערות בצה"ל לא היו מרוצים מהשיר הפופי שהיה קצת עוקצני ושונה מהרגיל. על פי מקורות לצילומי הקליפ היה אמור להצטרף גם החייל המפורסם - עומר חזן - אך כאמור, כל זה כלל לא קרה מלכתחילה.

ליאור נרקיס - המלכה שלי

בשנת 2008, ליאור נרקיס שחרר את אחד מהלהיטים הבולטים שלו - "המלכה שלי". כנהוג, גם קליפ מושקע יצא לדרך והצילומים החלו. אלא שעל פי פרסומים באותה התקופה, נרקיס לא היה מרוצה בכלל. הסיבה? הסטיילינג של הקליפ הרגיש לו לא טוב משום שהולבש בבגדי נסיך 'משעשעים'. בתגובה שמסר ל-NRG מעריב ב-2008 אמר כי: "הקליפ יצא נורא יפה אבל לא יכולתי לראות את עצמי בתלבושת הזו. זה נראה לי ליצני מדי". לכן, הגרסה הזאת של הקליפ נגנזה ובמקומה הסתפקנו בקליפ אחר שהכיל קטעים בודדים מאותו יום הצילום וכן השלמת צילומים אחרים.

 

וגם מחו"ל: מדונה - American Life

מעבר לים ועם לא מעט תקציב מיותר, יש לא מעט מקרים בהם נגנזים קליפים שעל חלקם אפילו אתם בכלל לא שומעים או יודעים. בין כל המקרים אפשר למצוא גם את מדונה והקליפ הגנוז של "American Life" (שיר הנושא של אלבומה). בשנת 2003, מדונה הייתה עסוקה בעבודה על הקליפ והאלבום בהתרגשות רבה. אלא ששבוע לפני יציאת הקליפ - היא החליטה לגנוז אותו. הסיבה? המלחמה בעיראק. לפי הדיווחים באותה התקופה, הזמרת חששה כי הוידאו-קליפ, שעוסק באימת המלחמה ותוצאותיה, עשוי לפגוע בכבודם ורגשותיהם של עשרות אלפי חיילים אמריקניים הנלחמים על אדמת עיראק. "לא כל מה שנראה נכון לפני מספר שבועות, נראה נכון היום" - מסרה הדוברת שלה לתקשורת. הקליפ, כפי שדווח בעבר, חושף את מדונה לבושה במדי צבא ומשליכה רימונים לצלילי מקצב אלקטרוני. הדימויים - שכוללים דוגמניות אופנה, חיילים וקורבנות מלחמה, ביניהם תינוקות מדממים - נתפסו כמחאה של הזמרת במדיניותו של הנשיא בוש. על כן - הוחלט לגנוז את הגרסה הקיימת ולערוך את הקליפ מחדש.

 
תגובות