"נמאס לי מלראות א'. אני לא ש', אני שני". ככה שני לא רוצה שנשים יהיו מיוצגות בתקשורת. צילום: נועה ריינה

"נמאס לי מלראות א'. אני לא ש', אני שני"

"זה הרבה מעבר למה שציפיתי", אומרת שני שטלריד, יוזמת קמפיין האותיות בפייסבוק בראיון על דעות קדומות, ויראליות והיקף תופעת האונס

קמפיין האותיות עליו סיפרנו לכם אתמול (ב'), שהחל בשל האונס שעברה שני שטלריד בגיל 19 צובר תאוצה, כאשר הכל התחיל לאחר שבחרה לשתף את חבריה בסטטוס. לאחר תגובות רבות שהיא קיבלה היא החליטה להתחיל בקמפיין החלפת תמונת הפרופיל לאות, סימן להזדהות עם קורבנות האונס והתקיפה המינית שמוצגות בתקשורת רק באות הראשונה של שמן ושלא חושפות את סיפורן או מתלוננות מהבושה.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כתבה
איך ניתן לזהות שחבר או חברה שלך נפגעו מינית?
חן גל
מהי בעצם פגיעה מינית, ואיך ניתן לזהות שחבר או חברה שלך נפגעה? דפנה אייזנריך, רכזת החינוך במרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בתל - אביב, מנסה להסביר

מאיפה הגיע האומץ להיחשף? למה דווקא עכשיו?
"חבר כתב בפייסבוק סטטוס על פרשת הניצבים. אחת התגובות הייתה של מישהי שכתבה שהקורבנות מביאות את זה על עצמן בגלל הבגדים החשופים שלהן. מאוד כעסתי. כעסתי מספיק וזה בער לי בבטן אז החלטתי לכתוב את הסיפור שלי על האונס. לא ציפיתי שיקרה מה שקרה. אני עוד בשוק מזה. אני כל כך בתוך זה שאני לא הצלחתי אפילו לעצור ולהגיד: 'וואלה?' ואז התחלתי לקבל הודעות ביום כיפור (פרסמתי את הסטטוס יום לפני יום כיפור) ובלילה אחרי כל כך הרבה הודעות מכל כך הרבה אנשים שונים על סיפורים אישיים שלהם ישבתי עם החברות שלי וכבר הייתי קצת עם דמעות בעיניים ואמרתי לעצמי - נמאס לי מהאותיות. וכל קורבן שמתראיינ\ת בטלוויזיה מסתירים לה את הפנים ומעוותים לה את הקול וזה הפשע היחידי שהקורבנות בו מתביישים. נמאס לי מלראות א'. אני לא ש', אני שני. ואז ככה הגיע קמפיין האותיות".

© צילום: פייסבוק

אז למה דווקא קמפיין להחלפת תמונת הפרופיל לאותיות? זה הדבר הכי אפקטיבי בעינייך?
"תראי, רציתי ליצור באזז. רציתי שיראו משהו שונה בפייסבוק. יש מספיק קמפיינים ועושים כל מיני דברים שפתאום יוצרים באמת את הבאזז הזה כי אנשים רואים משהו אחר. אז חשבתי שאפשר לעשות הפוך על הפוך כי ליד כל תמונה יש את השם המלא (תמונת הפרופיל ליד השם המלא) אז אמרתי - אוקיי, כולנו אותיות! כי אני לא מכירה אישה אחת שלא הוטרדה לפחות פעם אחת. כשכולם משנים את תמונות הפרופיל שלהם ניתן לראות כמה התופעה רחבה".

מה התוצאות שהקמפיין הזה מנסה להשיג? מה המצב הכי אופטימאלי בעינייך בנושא המודעות לאונס?
"קודם כל כבר קורה, ואני מאושרת להגיד את זה. אחד - הכי הכי הכי היה לי חשוב שכל הבנות ידעו שהן לא לבד. שלא תשב נערה אחת בבית ותרגיש בושה ולא תספר להורים שלה לא תספר ליועצת בבית ספר או לפסיכולוג ולא תספר לאף אחד מהבושה - אני לא רוצה שתהיה בושה אצל הקורבנות. אני רוצה שכמו שאנשים הולכים ואומרים למשטרה ואומרים "פרצו לי לבית" ככה כל אחת תדע ללכת למשטרה ולהגיד "אנסו אותי". ומעבר לזה רציתי שאנשים יראו כמה התופעה הזאת נפוצה. ואמרתי שאם כל הפייסבוק יהפוך להיות אותיות אנשים יבינו שזה פשוט בכל בית, בכל מקום, וכל הזמן."

אז את באמת לא חשבת שזה יהפוך להיות כל כך ויראלי?
"ממש רחוק מזה. אני די בסדר בפייסבוק, כלומר פוסטים ממש מוצלחים שלי מקבלים 400 לייקים ופתאום קיבלתי על הסטטוס 1000 לייקים בחצי שעה הראשונה. אני ישבתי בשוק טוטאלי. ואז התחלתי לקבל את כל ההודעות עם כל הסיפורים. ופתאום מגיע עוד סיפור ועוד סיפור ואז הודעה - את שכחת את הגברים. מה איתנו? ואז עוד המון גברים כתבו לי ונפתחו. ועכשיו אחרי קמפיין האותיות אני מקבלת הודעות אחרות - 'בזכותך סיפרתי בפעם הראשונה, יש המון הודעות כאלה וזה מדהים. זה הרבה מעבר למה שציפיתי, אני לא יכולה להסביר בכלל את ההרגשה".

יש מסר שאת היית רוצה להעביר לקוראות הצעירות שלנו?
"לפני הכל - אתן חפות מפשע. הפושעים צריכים להתבייש, לא אתן. לא עשיתן שום דבר רע, גם אם קפאתן, גם אם לבשתן מכנסיים קצרים, אין סיבה בעולם ואין שום קשר בין אונס לבין מין. אנסים לא מתגרים מהמין, הם מתגרים מהכפייה, מהכוח ומהאלימות שבעניין".

 

תגובות