עוברים למעשים: "נמאס לנו להיות מופלות". צילום: יעל אפריאט

עוברים למעשים: "נמאס לנו להיות מופלות"

בהפגנה נגד אפליית נשים במערכת החינוך, קראו תלמידות ותלמידים לחייב בלימודי מגדר בבתי הספר, לפעול למען שיווין בתלבושת האחידה ולמען צמצום האמירות הפוגעניות כלפי תלמידות על רקע מיני

על חוסר השוויון בין בנים לבנות בבתי הספר דובר השנה אינספור פעמים. סיפרנו לכם על תלמידה שלא הוכנסה לשיעור בגלל מכנס קצר למרות שבן עם מכנס קצר יותר הוכנס, ועל תלמידה שלא הוכנסה בגלל קרעים במכנס. הנושא הזה בער השנה, ונראה שאפילו יותר משנים קודמות. לעמוד הפייסבוק "מפסיקות לשתוק", שהקימה רותם אלישע, יש חלק גדול בכך.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

מייסדת ההפגנה בטור מיוחד לפרוגי
דעה: "לשים קץ לטקסי ההשפלה של נערות בכניסה לביה"ס"
רותם אלישע
רותם אלישע החליטה שנמאס לה מהאפליה בבתי הספר בין בנים לבנות, לפחות בכל מה שנוגע לקוד הלבוש. היא החליטה להקים עמוד פייסבוק בנושא, ולהילחם על העניין בכל האמצעים שיש

העמוד, ששמו המלא הוא "מפסיקות לשתוק - נלחמות למען החופש והשוויון", שם לעצמו כמטרה להילחם באפלייה כנגד נשים ובחוסר השיוויון בבתי הספר בארץ. אחרי פעילות נרחבת במהלך החודשים האחרונים בהובלתה של רותם, ערכה הקבוצה בסוף השבוע האחרון הפגנת מחאה בכיכר רבין, שבה השתתפו כ-250 אנשים, ונשאה את הכותרת "מפסיקות לשתוק- יוצאות לרחובות".

בעמוד הפייסבוק של ההפגנה, נכתב "נמאס לנו להיות מופלות, נמאס לנו שבימי הקיץ החמים אנחנו נאלצות לסבול עם מכנסיים ארוכים רק כי אנחנו בנות! נמאס לנו שרואים בנו אובייקט מיני, ומפילים עלינו את האשמה להטרדות מיניות עקב הלבוש שלנו!"

© יעל אפריאט

רותם אלישע, מייסדת ההפגנה, מספרת לפרוגי, כי "ההפגנה הייתה כדי לדרוש ממשרד החינוך שיהיה תקציב לחינוך מגדרי, למנוע אפלייה בבתי ספר על רקע התלבושת, וגם כדי שלא יהיו אמירות פוגעניות נגד תלמידות, על רקע מיני". גם על הצלחת העמוד היא מספרת: "לא חשבתי שזה כזה יצליח. נפתחו הרבה קבוצות פעולה בנושא מגדר, ברחובות, רמלה, בחיפה בצפון. בקבוצות האלו נערים ונערות מדברות על הנושא, מעבירות שיעורי מגדר בבתי הספר ומנסות להעלות את המודעות לנושא הזה".

 
מה הבנים חושבים על הנושא?
דעה: הגבלת הלבוש לבנות בבית הספר הוא הדרת נשים
עומרי גורן
"מי שרואה בילדה עם מכנסיים קצרים אובייקט מיני, יש בו בעיה. הוא צריך לטפל בעצמו, ולא לכפות מכנסיים חמים ומגעילים על הבנות. אין שום דבר פסול בללבוש מכנסיים קצרים יותר."

באילו דרכים נוספות אתן פועלות?

"גם בבית הספר שלי מאפשרים לי להעביר שיעורים בנושא מגדר, יחד עם היועצת בשכבת י'" היא מוסיפה.

"קיבלנו תמיכה מנשים שמתעסקות בנושא, יש מורים ומורות שתומכים ורוצים לשנות. זה מגיע גם מהצוות החינוכי וגם ממשרד החינוך, גם מנערות, יש תמיכה נרחבת".

מי נאם באירוע?

"באירוע נאמו הרבה אנשים. נשים, ממרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, נאם גם תלמיד שאין לו כרגע מגדר. הגיעו מורות יחד עם תלמידות שלהן, גם מורים, תלמידות לשעבר, וגם אני דיברתי".

© יעל אפריאט

את חושבת שהמאבק יצליח בסופו של דבר? 

"אני מקווה שכן, אני לא סומכת על משרד החינוך שיקצה משאבים ויתאמץ מאד לשנות את המצב, אבל יש בתי ספר שכן מגלים הבנה לנושא. אנחנו נעשה הכל כדי לשנות את המצב הזה: נדבר בבתי ספר שלנו, נמשיך להתארגן בקבוצות פעילות,  להעביר שיעורים בכיתות שלנו או בבית ספר, ואני מקווה שזה יעזור". 

 

 
תגובות