התלמידים זועמים: "מבחן של האוניברסיטה העברית". צילום: gettyimages

התלמידים זועמים: "מבחן של האוניברסיטה העברית"

הוראות לא ברורות, שאלות לא מובנות וטקסטים קשים לפענוח עוררו את זעמם של אלפי תלמידים מרחבי הארץ, שנבחנו ביום חמישי האחרון בבחינת הבגרות בלשון. תלמידים: "מגיע לנו לקבל פקטור". משרד החינוך: "מטה הבחינות לא קיבל דיווחים אודות קושי ברמת בחינת הבגרות"

בימים אלה מתקרבים מועדי הקיץ של הבגרויות לסיומם בלי יותר מדי בעיות, מלבד בחינת הבגרות במחשבים ובחינת הבגרות במתמטיקה, שבהן הנבחנים נתקלו בקשיים חריגים. אך ביום חמישי האחרון, הבעיות אף הופיעו בבחינת הבגרות בעברית ליהודים, אשר אליה ניגשו 109,426 תלמידים מרחבי הארץ, שיצאו זועמים מהבחינה ודורשים שיימצא פתרון הוגן.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

התלמידים לא היו מוכנים לשתוק בנושא עם היציאה מן הבחינה ופתחו עצומה, שנכתבו בה המילים הבאות: "תלמידים הורים ומורים יקרים, היום התקיימה בחינת הבגרות בלשון, יש שיאמרו - מבחן של האוניברסיטה העברית ולא של תיכון. מורים רבים שמלמדים לשון שנים רבות, אמרו שהבגרות הייתה קשה ולא אנושית - לא רק שרמת השאלות הייתה גבוהה פי כמה וכמה מהמתכונות ומהבגרויות בשנים קודמות אלא שגם מילה אחת הייתה מחוקה, דבר שגזל זמן רב ויקר מן הנבחנים. הרי שבבחינות הבגרות זמן הוא לא כסף אלא נקודות יקרות וחשובות בבגרות. לכן אנו קוראים לכם - התלמידים, המורים ואנשי חינוך לתמוך במתן פקטור לבגרות בלשון".

מלבד העצומה, התלמידים גם הפעם מילאו את פיד הפייסבוק בפוסטים המוחים על קושי הבחינה. "לפני כחצי שעה בערך עליתי לאוטובוס בשביל לחזור הביתה מהבגרות, התיישבתי ליד נערה שלא הפסיקה לבכות כששאלתי לפשר הדמעות היא השיבה לי שהבגרות בלשון הייתה קשה וכנראה שהמגן הגבוה שקיבלה בזכות (יש לציין) ולא בחסד יפול", כתבה אוריה סגמן, תלמידה מבאר שבע, שנבחנה אתמול בבגרות.

© צילום מסך

 לדבריה, לא רק התלמידים חושבים כך, אלא גם המורים: "הבגרות הייתה קשה מאוד לפי מורות ורכזות לשון מכמה מקומות בארץ עד שבבתי ספר מסוימים המורות ביקשו להיכנס ולהסביר חלק מן השאלות". אך גם תלמידים אחרים הצטרפו לטענות שלה והגיבו על הפוסט: " מסכימה לגמרי. באופן אישי אני לומדת כבר כל כך הרבה זמן וזה פשוט לא עזר בשום צורה. היה קשה ברמה אחרת לגמרי ממה שחשבנו", כתבה אחת התלמידות. "צודקת לגמרי. אני גמרתי שתי מיקודיות ועשיתי לפחות עשר בגרויות ועדיין היה לי מאוד קשה", הצטרפה תלמידה נוספת.

 גם קורל אלזמן, תלמידה מתיכון "נט" בתל אביב, מציינת כי היא יצאה בוכה ונסערת מבחינת הבגרות: "יצאתי מבגרות לאחר ארבע שעות ארוכות (לא כולל תוספת זמן), מייגעות יצאתי בוכה. הרגשתי שאני לא יוצאת מבגרות אלא ממסע מפרך. למעשה, היא הייתה אמורה להיבחן בבחינת הבגרות המותאמת, אך קיבלה את הבחינה הרגילה: "אני תלמידה בכיתה קטנה שאמורה לקבל שאלון מותאם. לאחר סיום הבגרות הסתכלתי בבגרות של הכיתות הגדולות ואני רואה שזו אותה בגרות".

© צילום מסך

על קושי הבחינה והבעיות הנלוות לה אף מעידים התלמידים ששוחחנו עמם. "החלק של הבנה והבעה היה ממש קשה, השאלות היו ארוכות ומבלבלות יותר מהרגיל", מספר לפרוגי דיאגו מונסון קונטררס, תלמיד כיתה י"א בתיכון בנתניה."גם התלמידים האחרים בשכבה אמרו שפרק ההבנה וההבעה היה קשה מאוד ושהסקירה הייתה מסובכת. יצאתי עם תחושה די רעה, תחושה של 'אולי יהיה עובר'". "היינו צריכים לכתוב כתיבה ממזגת על תפקיד תנועות הנוער לאורך מספר תקופות, אבל כל טקסט דיבר על תקופה אחרת", מוסיף טוביה רוזנברג, תלמיד כיתה י"א ממודיעין.

על כל אלה, דורשים התלמידים לקבל פקטור ממשרד החינוך: "מגיע לנו לקבל פקטור, שיחזיר לנו את חלק מהנקודות שירדו לנו בגלל הקושי. זה המעט שיוכלו לעשות כדי לעזור לנו", אומר יניב סימן טוב, תלמיד כיתה י"א בתיכון בפתח תקווה. "צריך להתחשב בנו אם רוצים למנוע צניחה בממוצע", מציין דניס פוליאנסקי הלומד בתיכון בבת ים.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לאורך יום הבחינה, מטה הבחינות לא קיבל דיווחים אודות קושי ברמת בחינת הבגרות. עם זאת, במסגרת בדיקת מחברות הבחינה, המשרד יבחן את הדבר. במידה ויימצא שהיה קושי, המשרד ידע לתת מענה בנושא".

תגובות