הריאלי בחיפה: בית ספר לעשירים בלבד?. צילום מסך מהפייסבוק

הריאלי בחיפה: בית ספר לעשירים בלבד?

בבית הספר הריאלי בחיפה, שידוע כאחד מבתי הספר הטובים בארץ, התעורר שוב הוויכוח באשר לשכר השנתי שהורי התלמידים נדרשים לשלם. על אף שמשרד החינוך דורש להוריד את שכר הלימוד הגבוה, בית הספר הצהיר כי יהפוך לפרטי אם הוא אינו יקבל תמיכה ממשרד החינוך. התלמידים חוששים: "להורים לא יהיה את כל הכסף הדרוש כדי לממן את שכר הלימוד"

האם להפוך לציבורי ולפגוע ברמה הלימודית או להפוך לפרטי ולקחת בחשבון שכמות התלמידים עלולה להצטמצם? זו השאלה שמעסיקה את בית הספר הריאלי בחיפה בימים אלו בעקבות דרישת משרד החינוך להוריד את שכר הלימוד. דרישה שאינה עולה בקנה אחד עם חזון בית הספר, שמאיים להפוך לפרטי אם הוא אינו יקבל את התמיכה הרצויה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"בית הספר שלנו הוא חצי פרטי, מספר התלמידים שלומדים בו הוא רחב ורמת הלימודים גבוהה. מאפשרים לנו להתבטא באופן חופשי ומצויות בו אוכלוסיות מגוונות", מספר עידן גספר, שלומד בכיתה י"א בבית הספר הריאלי בחיפה. "בית הספר קיים כבר יותר ממאה שנים, המורים מדהימים ומתפקדים מעולה. מספקים לנו מגוון רחב של מגמות ולא חוסכים בציוד הבית ספרי", מוסיפה מעיין גולן, שחשה הערכה כלפי בית הספר שלה.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © gettyimages

"בית הספר יהפוך להיות לעשירים בלבד"

גם בקרב התלמידים עלתה השאלה לאן יוביל עניין ההפרטה בבית הספר: "בית הספר יהפוך להיות לעשירים בלבד. אני מתנגד לכך, כי אני לא מבין איך יכול להיות שכמות רחבה כל כך של תלמידים תצטמצם ביותר מחצי, בגלל שלהורים לא יהיה את כל הכסף הדרוש כדי לממן את שכר הלימוד. זה יהפוך לבית ספר של עשירים ושל תלמידים עם מלגות, ואם כבר, כמה מלגות הם יוכלו לתת?", אומר גספר ושולל את רעיון ההפרטה. גם גולן נשארת באותה העמדה: "אם כבר עכשיו יש משפחות שמתקשות לשלם את הסכומים הנדרשים, מה יהיה אם יעלו את השכר?", היא תוהה. "כבר עכשיו יש תלמידים שמקבלים מלגות והמון משפחות נדרשות לקבל עזרה בשביל לשלם את השכר המבוקש. צריך לשלם בשביל חינוך טוב, אבל יש גבול לסכומים שאפשר לבקש. יש לנו תלמידים מהפריפריה, שההורים שלהם עושים מעל ומעבר בשביל שילמדו שם, ואם יעלו את שכר הלימוד זה מאוד יפגע בבית הספר ובתלמידים".

לעומתם, יואב שנרך, שלומד גם הוא באותה השכבה, טרם החליט מהי עמדתו בנושא ובוחר שלא לקחת צד: "אין לי עמדה ברורה לגבי עניין ההפרטה, אני לא בעד ולא נגד. מצד אחד, זה יכול לגרום להמון תלמידים לא להמשיך ללמוד כאן או לא לבוא ללמוד פה מלכתחילה ומצד שני, אם לא תהיה את ההפרטה וההנהלה תסכים למה שמשרד החינוך מציע, אז יכול להיות שרמת הלימודים בבית הספר הריאלי תרד".

"בעיניי הם היו רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא עכשיו, אבל משרד החינוך לא מאפשר לעשות זאת. הוא רוצה שבית הספר יהפוך לציבורי לגמרי וכך יגבה מההורים סכום שלא עומד על יותר מ-7000 שקלים בשנה, או שיהפוך לבית ספר פרטי לגמרי, ואז משרד החינוך לא יתמוך בו מבחינה תקציבית. בית הספר תרם המון למדינה, יצאו משם רמטכ"לים, דוברי צה"ל והיו גם בוגרים שקיבלו את פרס ישראל. אם יהפכו את בית הספר לציבורי זה יפגע מאוד ברמה הלימודית בבית הספר ובתלמידים עצמם. בית הספר לא יוכל לספק את כל המשאבים שנותנים לנו עכשיו. מצד שני, עניין ההפרטה יצור קושי רב, אבל זה מה שיאפשר לבית הספר לתת את החינוך הטוב ביותר", מספרת גולן ומחדדת את עניין ההפרטה.

"עניין ההפרטה הוא רק איום"

אנטוניו סורצל, שלומד אף הוא בשכבת י"א בבית הספר הריאלי בחיפה דווקא מאמין שזו אסטרטגיה שנועדה להפחיד את משרד החינוך: "אני מאמין שעניין ההפרטה הוא רק איום של ההנהלה כלפי עיריית חיפה כדי שמשרד החינוך יוכל לממן את בית הספר. במשרד החינוך שואפים ליצור שווין בין בתי הספר בארץ. מצד אחד זה טוב, אבל מצד שני זה מגביל את כל בתי הספר שרוצים להשקיע יותר משאבים בתלמידים. אני חושב שאם בית הספר יעבור הפרטה, אז סכומים גבוהים מדי לא יהיו מוצדקים, במיוחד כשבית הספר קיים כל כך הרבה שנים, עוד מלפני קום המדינה ומתאים להרבה אוכלוסיות. בעיניי זה יהיה אם הם יבקשו סכום שהוא כל כך אסטרונומי".

lashon_1
אילוסטרציה © gettyimages

עוד עולה כי המודעות לגבי נושא ההפרטה עולה יותר ויותר, שכן היא הפכה לשיחה היומית בקרב התלמידים וההורים, שנלחמים על העניין יותר מאשר ילדיהם: "זה נושא מדובר בקרב תלמידי בית הספר, בעיקר בהפסקות. אך ההורים נלחמים על כך יותר מאשר התלמידים, הם יותר מבינים את החשיבות של רמת הלימודים בבית הספר והם רוצים את הטוב ביותר לילדים שלהם", משתף גספר. שנרך מצטרף אליו ומבהיר לנו שהוויכוח החל כבר לפני שנים רבות ומתעורר בכל פעם מחדש: "כשהייתי בכיתה ח' כל התלמידים בריאלי כתבו מכתב לראש הממשלה. זה לא השפיע, אבל בכל זאת ניסינו. אני יודע שיש כל מיני עצומות שמפיצים בבית הספר, אבל לא שמעתי יותר מדי על הפגנות".

 "זה יצור התנשאות וגאווה בקרב התלמידים, במיוחד כשהסביבה שלהם לא תהיה מגוונת כל כך לעומת מה שיש כיום בבית הספר הריאלי",טוענת גולן בניסיון לסכם את ההשלכות האפשריות של ההפרטה. "סביר להניח שכמות התלמידים תרד משמעותית, יצא שם רע לבית הספר ובנוסף לכול יהיה הרבה כעס על ההנהלה מצד ההורים של תלמידי בית הספר", מוסיף גספר.

מעלים הילוך - יוצאים להפגין

למעשה, החשש של מורי בית הספר, התלמידים והוריהם לא הסתיים בדיבורים, והמשיך בהפגנה שנערכה ביום ו', שבה לקחו חלק כ-1000 אנשים מתוך מטרה לשמור על בית הספר במתכונתו הנוכחית. "כשמדובר בריאלי - הכול ריאלי! גם לשנות החלטה קשה. המאבק שלנו הוא מאבק בסיסי - אנחנו נאבקים על זכותו של האדם לבחור", מציינת ליאת בודקר, מורה ואמא לתלמידים בריאלי, שמנהלת את עמוד הפייסבוק "לא סוגרים את הריאלי". לדבריה, המאבק אינו בא על גבו של אף אחד: "איננו עושים זאת על גבו של אף אחד. השוויון צריך להיות בכך שמדינת ישראל ומוסדותיה השונים ישקיעו בתלמידי הריאלי כמו שמשקיעים בכל תלמיד אחר במדינה ולא פחות מכך".

ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה.

תגובות