מתחברים לכאב: התלמידים שמגלמים את סיפורו של ניצול השואה . צילום פרטי

מתחברים לכאב: התלמידים שמגלמים את סיפורו של ניצול השואה

כשמדובר ביום השואה, טקס מכובד אינו מספק את בית הספר ניצנים בנס ציונה, שמחליט לציין את יום השואה לאורך כל השנה. נקודת השיא עבורם היא ההצגה "לשחות בין הגלים", בה מגלמים התלמידים את סיפור חייו המרגש של פאול טאובנבלאט, ניצול שואה ששרד את אושוויץ

מאחורי ההצגה "לשחות בין הגלים", שעלתה אמש (ג') בבית הספר ניצנים בנס ציונה עומדים לא אחרים מאשר תלמידים בכיתה ה'. בהצגה, גילמו התלמידים את סיפור חייו של פאול טאובנבלאט בן ה-94, שנולד בז'שוב, פולין והצליח לעמוד בפני כל הקשיים שעמם נאלץ להתמודד במשך תקופה קשה במחנה ההשמדה אושוויץ, אליו הגיע כשהיה בן 19. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 במסגרת ההצגה המהווה חלק חשוב בתכנית "מדור לדור" של מרכז "עמך", מוצג סיפור האישי של פאול מילדות, דרך השואה ועד לתקומה. על ההצגה עמלו התלמידים ארבעה חודשים, אשר אפשרו להם ליצור קשר ייחודי עם פאול, לעבד את סיפורו לצבעים ולצלילים, ולהטביע חותם משמעותי כבר בגילם הצעיר. 

 על בימוי ההצגה וכתיבתה אחראית המורה לתאטרון בבית הספר, שמלמדת את המקצוע מזה 22 שנים, מירב אביב, המאמינה בכל מאודה בצורך להפגיש את התלמידים עם נושא השואה מקרוב עד כמה שאפשר. לדבריה, לחווית הילדות שלה ישנה השפעה על כך: "כשאני הייתי ילדה, שיחקתי בהצגות שונות של יום השואה כמו אנה פרנק וילדי הצל, כך שהנושא היה קרוב אליי גם בילדות".

© צילום פרטי

"החלטנו שהסיפור שלו יהיה יום השואה של כולנו"

אביב מספרת לפרוגי כי הרעיון להעלות הצגה המציגה את סיפור חייו של פאול טאובנבלאט נולדה כבר ביום השואה אשתקד. "הוא תמיד הגיע אלינו לבית הספר ביום השואה, והיה צנוע ונחבא על הכלים. פתאום לאחר הטקס, הוא טפח לי על השכם ושאל אותי: 'מירב, את תסכימי להעלות את הסיפור שלי?'. לא ידעתי אז את הסיפור שלו, אבל הוא סקרן אותי מאוד והחלטנו שהסיפור שלו יהיה יום השואה של כולנו".

 עידו ליבר נתיב, שמשחק את פאול בעת שהוא ניצל מטביעה , ציין כי "אני מרגיש שאני מייצג את הסיפור של פאול וזה משמעותי מאוד בשבילי. זה כבוד בשבילי להעביר את הסיפור שלו והקשר איתו כבר הפך לקשר אישי ואוהב".

© צילום פרטי

נועה אברמוביץ', שמגלמת את יוסי, האח הקטן של פאול, מעידה על כך שלא קל להיכנס לתוך הדמות. "הוא מפוחד מאוד כשלקחו ממנו את האחים שלו וההורים שלו. לא קל להיות במצב כזה. כל התהליך הזה גרם לי להיפתח יותר לנושא השואה וללמוד יותר ממה שהייתי לומדת בכיתה". 

 נדב ורסנו המגלם את פאול בילדותו בגטו ואברמוביץ', סיכמו כי החוויה מאחורי ההצגה היוותה עבורם תהליך מרגש ומשמעותי. "אני מרגיש את כל מה שפאול עבר דרך ההצגה, זה מאפשר לי להבין אותו ולהזדהות איתו דרך המשחק, סיפר ורסנו. לעומת שנים עברו, אברמוביץ' סבורה שהשנה יום השואה תופס אצלה חלל גדול יותר בלבה. "אני נזכרת בכל התהליך שעברתי ומבינה עד כמה חשוב לציין את יום השואה". 

 

תגובות