התנדבות שהיא שליחות: שגיא ברייטנר כמו שלא הכרתם. צילום: עמותת עלם

התנדבות שהיא שליחות: שגיא ברייטנר כמו שלא הכרתם

לקראת קמפיין התרמה השנתי של עמותת 'עלם' שמוקדש לפרויקט עבודת רחוב, מספר שגיא ברייטנר, הלא הוא שגיא ביטבוקס, על ההחלטה להתנדב, הקשיים ותעצומות הנפש שצריך על מנת להתמודד עם סיפורי הרחוב, הכוחות והסיפוק הרב שהרחוב מעניק לו בחזרה.

"לפני כשנתיים התחלתי לעשות הרצאות לבני נוער על ביטחון עצמי, דחייה חברתית ודימוי גוף. רציתי להשתמש בכלים שקיבלתי מעולם הבידור כדי לדבר על נושאים וערכים שחשובים לי. כילד עם עודף משקל, שסבל במשך שנים מניכור חברתי, רציתי לשתף את ארגז הכלים שהרכבתי לעצמי בעקבות הנושא במהלך השנים עם ילדים ובני נוער אחרים. באחת ההרצאות, שמתי לב לילד שישב בשורה הקדמית ונראה במצב לא טוב. בסוף ההרצאה נשארתי לדבר איתו עוד כחצי שעה. בחצי שעה הזו נחשפתי לסיפורו המצמרר, ובפעם הראשונה הרגשתי תקוע, עצור, שאין לי ידע להתמודד עם המצב, לא ידעתי איך להגיב.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לאחר שהילד הלך ונגמרה השיחה פרצתי בבכי. התקשרתי לאימה של חברתי לשעבר, פסיכולוגית במקצועה, וספירתי לה בבכי על הילד ועל העובדה שלא ידעתי להכיל את הסיטואציה ולהתמודד איתה. הסברתי לה שאני חייב ללמוד להתמודד עם הסיטואציות הכי מורכבות ושאני רוצה לעשות עוד למען הנוער – מלבד ההרצאות. היא סיפרה לי על 'עמותת עלם' - עמותה לנוער בסיכון, והמליצה לי ללכת לבדוק על התנדבות בה. כבר באותו שבוע יצרתי איתם קשר.

ב'עלם' הגעתי לפרויקט "כתובת רחוב", שבמסגרתו אנחנו מגיעים אחת לשבוע למספר שעות, בשעה קבועה, למקום ציבורי קבוע, ומקימים בו מרחב בטוח. כבר שנה שאני וצוות המתנדבים מגיעים בשעות הלילה המאוחרות, בכל מזג אוויר, עם כסאות, חטיפים, כוס תה או כוס מיץ, ונמצאים שם בשביל הנערים. חלק מבני הנוער מגיעים לשם באופן קבוע, ואילו חלק מהם מזדמנים למקום בטעות או כי שמעו מחבר, או סתם כי הם מרגישים צורך לפרוק ולדבר.

 

© צילום: עמותת עלם

הפעילות שלנו מתחלקת ל-3 חלקים עיקריים: בחלק הקבוצתי, אנו מדברים עם הנערים באופן קבוצתי ושומעים מהם סיפורים מהשבוע שחלף, בעיות וקשיים שאיתם נאלצו להתמודד. החלק השני הוא החלק האישי, בו אנו עושים שיחות אישיות עם בני הנוער, מנסים ליצור איתם קשר אישי ולהיות עבורם אוזן קשבת, מבינה, תומכת ומייעצת. החלק האחרון הוא החלק האיתורי, בו אנחנו יוצאים מהמרחב הקבוע ויוצאים להסתובב בעיר עצמה כדי להכיר נוער חדש, להציג לו את הפעילות של העמותה ולהזמין אותו למרחב.

אז מה זה בעצם נוער בסיכון? בניגוד לתפיסה הרווחת שרק נוער שנמצא בעבריינות או מתמודד עם התמכרות מצוי בסיכון, היום אנחנו מבינים שגם נערים שחוקרים את זהותם המינית, או חשים בודדים ודחויים, עלולים לחפש תשובות במקומות לא אמינים, כמו הרשת החברתית, שעשויים לחשוף אותם למצבים מסוכנים הכוללים ניצול, התנסויות ופגיעות. כל נוער היום שיש לו אינסטגרם או שיוצא למסיבה יכול להיות נוער בסיכון. וכל נוער בסיכון נמוך יכול מהר מאוד להתדרדר לסיכון גבוה. הספקטרום הוא רחב. ב'עלם' אנחנו מנסים לתת תשומת לב לכולם באופן שווה, ולהתייחס לכל נער ומצוקה כחוויה סובייקטיבית ושונה.

אין לי ספק כי ההתנדבות ב'עלם' היא אחת ההחלטות המדהימות והחשובות שעשיתי בחיי. אני מרגיש שהעזרה לנערים הללו גרמה לי ללמוד דברים על עצמי. למדתי להקשיב באמת, למדתי להכיל אנשים בצורה אחרת לגמרי, למדתי להסתכל על קשיים של אנשים מזוויות שלא הכרתי. אני מרגיש את זה בחיי היום יום שלי כל פעם מחדש. שיחות עם חברים, דייטים עם בחורות, התנהלות עסקית - הכל. האינטליגנציה הרגשית, אופי השיחה, ההקשבה, ההבנה... קיבלתי כל כך הרבה כלים. אני מרגיש שהפכתי לחבר טוב יותר, לבן זוג טוב יותר ובעתיד אני מאמין שגם אהפוך לאבא טוב יותר. קיבלתי פי 20 יותר ממה שנתתי ואני לא חושב שיכולתי לקבל את זה בשום מקום אחר.

© צילום: סתיו גטניו

לבני נוער שמחפשים מקום להתנדב - יש המון המון מקומות שניתן להתנדב בהם ורק מחכים לעוד כח אדם. מאז שאני זוכר את עצמי אני לוקח חלק בפעילויות התנדבותיות - בילדותי התנדבתי עם כלבים, בצבא התנדבתי במוסד למוגבלים שכלית במצבים בינוני עד קשה, אך אני מרגיש שההתנדבות בעלם יחד עם נוער בסיכון היא הדבר שהכי מרתק אותי. האהבה הזאת להתנדבות ונתינה היא מתפתחת, אתה לאט לאט מבין כמה אתה מקבל בחזרה וכמה אתה מפתח את עצמך כשאתה נותן בלי לבקש בחזרה. אם אתם רוצים להתנדב, תחשבו על תחום שמעניין אתכם לתרום בו, תחפשו בגוגל עמותות שמתעסקות בנושא ותצרו איתם קשר, תשאלו איך אפשר לעזור. חשוב מאוד שלהתנדבות תהיה איזשהי מסגרת קבועה ולא סתם להחליט לעזור איפשהו. כשיש מסגרת קבועה, אתה מחוייב הרבה יותר, אתה לא עושה בטעות נזק, אתה לומד בצורה הרבה יותר נכונה ובכללי - עדיף שיהיה גוף שיעמוד מאחוריך בהתנדבות לכל מקרה שלא יקרה".

בימים אלו מתקיים קמפיין ההתרמה השנתי של עמותת עלם, אשר השנה מוקדש לעבודת הרחוב בעלם – צוותי ניידות הלילה של עלם, המגיעים אל בני הנוער והצעירים בלילות למקומות בהם הם נמצאים (ברחובות, בגנים ציבוריים, בכיכרות, במרכזי בילוי, במגרשי ספורט, במקומות מסתור ועוד). 

 

לתרומות לחצו כאן




תגובות